Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för liten båt med elmotor,hur smidigt koppla på/av laddning från solcell?  (läst 3120 gånger)

StenHardy

  • Inlägg: 11
    • Hälsingland
Hej,
Jag har ett torp vid en mindre sjö, förra året skaffade jag en 100w solcell och kopplade till 2st 225 AH batterier, har funkat mkt bra och har kollat på fotbolls VM, laddat mobil, dator etc.
Jag har nu skaffat en elmotor till min lilla båt, och har tänkt att jag ska ladda den med solcellerna på ett eller annat sätt. Men har funderat lite och inte kommit fram till någon optimal lösning.

Jag vill helst inte behöva lyfta i och ur batteriet från båten varje gång jag ska ut och åka, men det är en liten plastbåt så det får inte plats med en solcell på själva båten.
Jag skulle vilja lägga an båten och då koppla på laddningen, som en laddningsstation.
Systemet är 12 volt, och det är nog 25 meter från batteribanken till vattnet, så det blir nog för grov diameter på sladd för att dra till laddning.

Jag tänker att det finns två alternativ +1
1. Bygga ett nytt system nere vid vattnet (Jag har en extra 100w solcell som inte är inkopplad än)
Men ett problem skulle vara att man inte kan koppla ur batteriet utan att först täcka över solcellen så att inte regulatorn bränns, eller skulle det kunna gå att alltid ha ett batteri inkopplat och koppla på det andra (båtbatteriet) när båten angörs?
Det skulle också lösa ett till problem, vilket är vattenpump som jag tänkt att koppla in till sommaren, som pga effekt och sug/tryck förhållandet ska ligga så nära sjön som möjligt.

2: att koppla min 12-> 220v inverter till lång skarvsladd och köra en 20A batteriladdare nere vid båten. Skulle kännas rätt bökigt, och kanske olustigt att hålla på med elprylar i närheten av vatten, nu när jag tänker på det.

3: lyfta ur batteriet när det behöver laddas, och i så fall via inverter-> laddare. Min nuvarande solcellsregulator kan inte ladda flera batteribanker. Och alternativet att paralellkoppla ett till batteri till den existerande banken, skulle det kunna gå så länge regulatorn klarar av det sammanlagda  antalet Amperetimmarna? har läst att man inte inte ska blanda batterier, men vet inte varför, finns det någon som kan förklara det?

Tänker jag rätt här, eller har ni några andra förslag? :)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
Man bör ha korta kablar mellan regulator och batteri för att undvika spänningsfall, mellan solcell och regulator är det däremot inte så kritiskt. En möjlighet kan ju vara att du skaffar en extra regulator som du har fast monterad i båten, och så kopplar du om befintlig solcell efter behov så den får mata antingen husets eller båtens regulator.

Främsta anledningen till att man inte vill parallellkoppla batterier är att om något batteri får kortslutning i en cell så kommer det att dra ner spänningen i hela systemet och ladda ur även de andra batterierna så de förstörs av sulfatering om man inte övervakar sina batterier noggrannt och upptäcker felet ganska snart.

Om man har batterier i olika skick eller av olika typ parallellkopplade så är det dessutom inte säkert att de delar lika på laddström respektive urladdningsström. Det batteri som har lägsta inre resistansen (i förhållande till sin kapacitet) kommer att bli urladdat först, medan ett batteri med högre inre resistans kanske aldrig får tillfälle att laddas ur ordentligt, och sedan blir det överladdat när det finns gott om energi till förfogande för laddning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser