Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips på var jag ska köpa en gård  (läst 1588 gånger)

Paleo-kocken

• Uppland
tips på var jag ska köpa en gård
« skrivet: 18 mar-15 kl 22:36 »
Jag, min fru och våra två barn har beslutat oss för att flytta ut på landet. Vi kommer att köpa en gård med möjlighet till djurhållning i mindre skala samt med goda odlingsmöjligheter. Målet är att på sikt kunna vara så självförsörjande som möjligt. Vi vill göra allt ekologiskt med respekt för hela kretsloppet från jord till tallrik. Vi inser såklart att det kommer ta tid att lära sig allt och få allt att funka och skulle därför uppskatta att bo någonstans där det finns en levande jordbrukskultur i ekologisk och hållbar anda, att ha grannar vi kan fråga om råd, byteshandla det vi producerar mot det någon annan gör, ägg mot mjölk, ett lamm mot ett vildsvin osv. Också viktigt att ha liktänkande människor att kunna umgås med, både för oss vuxna och barnen.

Så min fråga till forumet är, var finns en sådan ort ?     

Alla tips mottages med tacksamhet.

anlet

• Hälsingland
SV: tips på var jag ska köpa en gård
« Svar #1 skrivet: 19 mar-15 kl 22:24 »
I Nordanstigs kommun (ca 5 mil söder om Sundsvall) får man mycket gård för pengarna.

Paleo-kocken

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-15 kl 14:57 »
I Nordanstigs kommun (ca 5 mil söder om Sundsvall) får man mycket gård för pengarna.

Tack för tipset Anlet!
Det viktigaste för oss är att hitta en ort där det finns många andra aktiva gårdar. Vissa ställen på landsbyggden är fulla av små gårdar men ingen som bor där är vare sig intresserade av odling eller djurhållning, än mindre av ekologi, hållbarhet etc. Man äter mest processad skitmat och bryr sig inte om råvarukvalitet alls. Köper hellre pulvermos på Lidl än att odla egen potatis, hellre industriägg än egna hönor osv. Gårdarna är fulla av gammalt skrot istället för djur och odlingar och tidigare generationers kunskaper i självhushållning är bortblåsta. Det är som det är med den saken och jag lägger inga värderingar i det, men det är inte vad vi står för och det vore trevligare att hitta ett ställe med flera likasinnade människor.
Vi vill hitta en levande småjordbruksbygd där gårdarna aktivt används för det dom byggdes för och där det finns människor som bryr sig om samma saker som vi.
Är Nordanstig ett sånt ställe ?       

anlet

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-15 kl 10:26 »
I Nordanstig finns inga !! tomma gårdar. Många bebos dock av äldre människor. Finns ingen naturlig tätort, men många småorter. Ca 10 000 inv. God arbetsmarknad pga närhet till Sundsvall och Hudiksvall. Aktiva människor finns. Fastighetspriser måttfulla. För 400 000 får du en bra hus, dock ingen lyx eller havsutsikt. Ju längre västerut (Hassela) billigare hus med mera mark. Sök på Hemnet bostäder i Nordanstig. Välkommen att bli Nordanstigare. Lennart Andersson 0652-16180

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #4 skrivet: 10 apr-17 kl 11:43 »

Hej

I Ångermanland finns åxså ett  antal ekogårdar så även i Sollefteå där Urkult festivalen ligger där finns ett större kollektiv på flera hundra ha och där många männskor bor
Straxt utanför Dorotea lite längre norrut finns åxså ekofolk och i Willhelmina ,titta i butiken och du finner några skrifter om ett jordbruk där,jag själv har en gård straxt intill i närheten av Hoting och lapplandsgränsen
Förlåt att jag säger men i Sundsvall finns en illaluktande fabrik
Men i alla fall Lycka Till

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 10 apr-17 kl 19:47 »
Förlåt att jag säger men i Sundsvall finns en illaluktande fabrik

Är det Östrand du tänker på? För det första så ligger den i Timrå och inte i Sundsvall, och för det andra är det så sällan den luktar numera att det brukar stå i tidningen när det har hänt.  Det kan inträffa ibland vid tvära väderomslag på vintern, samt vid oväntade stopp, t ex strömavbrott.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 10 apr-17 kl 22:03 »
Om ekonomin är begränsad skulle jag rekommendera att leta norr om Dalälven, Gävleborgs län har en stor variation av klimatzoner och det finns en del kulturgrejer och levande, om än delvis Skansen-artat, lantbruk där. Norr och nordväst om Gävle finns det många fina områden.

Kommer man längre upp, utanför Sundsvall och upp mot Härnösand är det också väldigt fint men nära kusten där det är bäst odlingsklimat är priserna också som högst. Det finns många fina områden åtminstone upp mot Umeå, där klimatet fortfarande är drägligt för en sörlänning.  ;)  Titta på växtzonskartan så får du antagligen ett hum om var du (inte) vill slå dig ned. Zon 5 och bättre är ok för en sörlänning.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 10 apr-17 kl 22:39 »
Ur ekonomisk synpunkt är det också lämpligt att hålla sig utanför bekvämt pendlingsavstånd till de större kuststäderna.

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #8 skrivet: 13 apr-17 kl 07:59 »

Hej

När jag passerat Sundsvall så har det stinkit som sulfit

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 13 apr-17 kl 23:39 »

Hej

När jag passerat Sundsvall så har det stinkit som sulfit

Den enda sulfitfabriken som är i drift i Sverige numera är Domsjö, strax söder om Örnsköldsvik. Hela centrala Örnsköldsvik är ofta inpyrt av sulfitlukt (jag veckopendlar dit för närvarande).
Beträffande massafabriker i Sundsvallstrakten så är Östrand en sulfatfabrik, Ortviken gör termomekanisk massa (CTMP) och är ganska luktfri. 
Övriga fabriker i Sundsvall är också i princip luktfria nuförtiden. Aluminiumsmältverket luktade stenkolstjära förr, men den lukten är borta sedan man har övergått till s k prebaked-elektroder i ugnarna. Härnösand brukade också bli inpyrt med den lukten, från en fabrik som hette Hagraf. Den är dock nedlagd sedan nån gång på 90-talet.

Frennie

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 apr-17 kl 17:11 »
Vi har precis flyttat 2 mil norr om Sunne i Värmland. Vi tänker börja odla och kanske bli självförsörjande med tiden. Vår granne har sin gård till salu. En miljon för 7 ha med rubbet en gård ska ha. Finns dessutom en familj till i närheten som odlar och skaffar djur. Kan bli en trevlig samvaro här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser