Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man har två Get Bockar i samma flock  (läst 5016 gånger)

beppe123

  • Inlägg: 2
    • Halland
Kan man har två Get Bockar i samma flock
« skrivet: 16 nov-14 kl 10:28 »
Hej

Har nu i sommar skaffat getter igen och har två getter o en bock, min fråga är har fått erbjudande om att få en bock till men kan jag han han i samma flock  med den andra blocken har försökt hitta nåt om det på google men ingen träff så fråga här


Rubensgården

  • Gäst
SV: Kan man har två Get Bockar i samma flock
« Svar #1 skrivet: 16 nov-14 kl 12:20 »
Det jag hört är att de kan försöka stånga ihjäl varandra. Någon kanske vet bättre.
/Jan

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan man har två Get Bockar i samma flock
« Svar #2 skrivet: 16 nov-14 kl 22:09 »
Ja, det går alldeles utmärkt att ha en bockgrupp. Oftast är det lugnare i en flock med bara bockar än en flock med bara getter, faktiskt. Det är en stor fördel för din nuvarande bock att få en kompis, under den tid på året du ska hålla getter och bockar åtskilda (för att undvika tjuvbetäckningar).
När det väl börjar bli brunst- och betäckningsdax ska inte bockarna gå tillsammans om det finns getter med i bilden, kan det bli riktigt fula fajter om den brunstigas gunst! Resten av året kommer de ha det gott ihop, grabbarna :) !
(Och detta är inget jag "hört", det är rakt igenom egen erfarenhet. Jag är mycket förtjust i alla mina ståtliga bockar :-* !)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

beppe123

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Kan man har två Get Bockar i samma flock
« Svar #3 skrivet: 17 nov-14 kl 21:01 »
Tack för svaren då vet jag att jag med gott hjärta kan ha dom ihop utan slagsmål när de inte skall vara med mina damer  :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kan man har två Get Bockar i samma flock
« Svar #4 skrivet: 18 nov-14 kl 17:18 »
I en grupp där det redan finns en bock bland getterna kan du inte släppa in en ny bock. Däremot kan den nye bocken senare bli ett bra sällskap till bock nr 1 när de två får gå i egen hage avskilda från getterna.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man har två Get Bockar i samma flock
« Svar #5 skrivet: 22 feb-15 kl 21:17 »
Hur har det gått?  Jag svarar som om denna tråd var ny:

  Var bara försiktig när du släpper ihop dem, så att de inte gör illa varandra när de gör upp rangordningen, så borde det inte vara något problem.  Under alla mina 35 år med getter hade jag nästan hela tiden två bockar, en avelsbock och en före detta avelsbock.  Det var aldrig några stora problem, bara de fick svängrum när de träffades första gången.

  (Det går faktiskt att ta isär två bockar som slåss med för stor inlevelse, om man tar dem i skägget och drar åt sidan.  Framåt och bakåt är de starka, men åt sidan kan en människa rå på dem.  Men om de är riktigt igång, kan de vara ganska hala!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser