Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga plywoodbåt?  (läst 26949 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Bygga plywoodbåt?
« skrivet: 03 okt-14 kl 14:31 »
Hej har som plan att bygga en liten båt för 1-2 personer i plywood till våren typ denna modell: https://www.youtube.com/watch?v=XY2YuO_BD1c

Den ska va billig, lätt, enkel att bygga, säker och tålig. Borde va lätt som en plätt att fixa ;)...

Ang. plywood. Jag ska ha uteplywood vars skikt är limmade med vattentåligt lim. Marinplywwod/WBS/uteplywood verkar mest vara olika namn på samma sak. Vad jag förstår så finns inte plywood där själva skikten är impregnerade för att motstå vatten utan det är limmen som är vattentåliga eller ej. Funderar på 12 mm plywood men funderar på att välja tunnare.

Som ytbehandling funderar jag på epoxiprimer sen polyuretanfärg ovanpå det båda från biltema.

Vore även kul med ett fönster av plexiglas i botten på båten så man kan se bottnen och ev. fisk. Blir en klar risk att få det tätt dock.

Någon här som byggt något liknande?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-14 kl 15:58 »
I sån här mörkbrun marinplywood undrar jag om inte själva träet också är impregnerat. Jag har en skräpbit av sådan plywood som har stått lutad mot ett uthus i minst 5 år utan att den ser det minsta fuktskadad ut.

Annars är väl plywoodbåtbyggen ganska sällsynta nuförtiden, det är något som jag mest förknippar med tonårsprojekt och ritningar som såldes av Hobbex på 60-talet. Jag vet en ödegård där det ligger ett sånt där Hobbexbygge på lagårdsvinden (eller låg där sist jag var dit för några år sedan åtminstone), det skulle den som vill kunna studera närmare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-14 kl 16:21 »
Jo, jag byggde en plywoodbåt i sena tonåren. Men inte hade jag råd att köpa en dyr formplyfa på den tiden, och det var nog tur. Det är billigare och lättare att bygga i obehandlad plywood och sedan lacka den tät när den är klar, lim och färg fäster bättre då. Jag har byggt en låda i formplyfa på senare år och den lackade jag med dåligt resultat. Behandlingen är ingen bra grund för fortsatt lack.

En bit polykarbonat i botten vore en fin grej. Gör den utbytbar genom skruvning så du lätt byter den när den blir för repig.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #3 skrivet: 03 okt-14 kl 16:48 »
Vi hade en jolle byggd av plywood när jag var barn..väldigt stabil i vattnet..minns att sätena var fyllda med frigolit invändigt också.. Bra båt att ta på takräcket men de blir ganska tunga.
Fjäderfän och kaniner

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-14 kl 19:40 »
Pappa och jag byggde en en gång. Vi använde 6 mm vattenfast kryssfaner (plywood) och granvirke till stomme.  Den bar två personer utan minsta problem men den var betydligt större än båten på bilden. I princip var den fyrkantig med sidorna och bottnen var böjda så att den var bredast och djupast på mitten. Den var smalare och mera uppböjd i fören än i aktern. Bottnen var 1,20 bred på mitten och uppe vid relingen var den ungefär 1,30 eller 1,40 bred. Totala längden var litet på 2 meter. Sidorna var cirka 50 cm höga på mitten.
Tyvärr var den fruktansvärt tungrodd eftersom den breda och djupa akterspegeln drog upp en massa svall och så var den svår att hålla kursen med. Hela tiden som vi hade den så ångrade vi att vi inte hade byggt den längre för samma bredd. Till slut blev vi trötta på den och sålde den.
Med facit i hand så borde den ha varit kring 3,5 meter lång. Då hade den blivit mera styrbar och då kunde man ha tagit ihop sidorna mer mot ändorna och fått smalare speglar så den skulle ha blivit mera lättrodd.

12 mm är alldeles för tjockt och tungt och omöjligt att böja till en vettig skrovform.

Om du vill ha en båt för två personer får du nog ta och bygga litet större och utrusta den med ordentliga säten och ett par årtullar. Om du bygger den smalare mot ändorna och någorlunda lång blir den kursstabil och lätt att ro. Man kan skarva skivorna med en snedlask som man limmar med epoxy eller resorsinollim om skivorna inte räcker till på längden.

Gör som du vill..... men jag blev väldigt trött på lådformade båtar av att ro det där missfostret......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #5 skrivet: 03 okt-14 kl 20:16 »
Tittade precis på det anskrämliga bygget på tuben. Min byggdes av 2 9mm skivor på en dag och lackades dagen därpå. Flatbottnad, full skivbredd, och planade med en gammal 4 hästars motor som jag fått billigt. Därför blev det en sportbåt.

Skall man ro båten så gör den som en bred kanot, då blir den bra. Läs gärna på http://thomassondesign.com/   en väldigt bra sida om man skall bygga liten båt själv. Man behöver inte vara så ambitiös, men att ta en bit kartong och en tejprulle och göra en skalenlig modell är ett bra sätt att spara tid och material.

Kan lägga till att när jag fick hem motorn var jag så sugen på att testa den att jag tog en begagnad 5 meters korrugerad takplåt, drog ihop ena ändan och svetsade en rak plåt (ett rostigt hyllplan) som akterspegel, och släpade båten till sjön. Den planade också, men den var så låg att när jag skulle sakta av så kom aktersvallet ifatt och hotade sänka skapelsen, så det blev full gas igen och en planerad grundsättning i vassen ;D Vad gör man inte för att få vara på sjön 8)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #6 skrivet: 03 okt-14 kl 22:06 »
Jag hittade en gratis ritning på internet. The Duck Skiff.
http://www.duckworksbbs.com/plans/lewis/duckskiff/index.htm

Den finns i två versioner, en kantigare motorbåt och en roddbåt med rundare former. Roddbåtsversionen ser ut att ha en riktigt bra form såvitt jag kan se med mina halvdana kunskaper i båtkonstruktion. Relativt smal akterspegel och hyfsad bredd förut så att balanscentrum kommer ungefär midskepps. Lämpligt språng och utfallande sidor. Den är tänkt för "stitch and glue" metoden som går ut på att man fäster ihop kryssfanerskivorna med epoxy och glasfibermatta men jag skulle nog föredra att bygga den med stomme av granribbor och fastskruvade skivor så som vi byggde.

Ritningar på roddbåtsversionen finns en bit ned i det här PDF dokumentet.
https://s3.amazonaws.com/plan_downloads/DuckSkiff.pdf

Bara ett förslag....... men jag tycker om formen på den.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #7 skrivet: 04 okt-14 kl 13:42 »
Tack för svaren. Ja 12mm är nog på tok för tjockt. Får kanske halvera tjockleken till 7mm. Eftersom jag har tänkt epoxibehandla båten så känns det nästan dumt att inte lägga på glasfiber men då behövs tydligen en lamineringsepoxi eller fungerar det med epoxiprimer? Ser biltema säljer 5 kvadratmeter glasfiber för 189 kr. Läste på thomassondesign att det som väger är epoxin glasfibern är ganska lätt.

Ang. storlek så ska den alltså helst vara lång och smal men då inte så smal att man tippar omkull lätt. 75cm bred funderar jag på och låt säga hel skivlängd 244 cm. Om 2 meter är i kontakt med vattnet så blir lyftkraften vid 10 cm nersjunkning 150 kg? Givet platt botten och sidor i 90 graders vinkel mot botten. 244 cm känns i kortaste laget får nog skarva så den blir 3 meter lång. TW ritningarna du länkat till tycker jag är lite för stora/tunga båtar.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #8 skrivet: 04 okt-14 kl 14:48 »
Hittade i en pärm jag ärvt efter min far några broschyrer/konstruktioner av plywoodbåtar, tryckta 1962.
Tittar närmare endera dan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #9 skrivet: 04 okt-14 kl 15:50 »
Ang. storlek så ska den alltså helst vara lång och smal men då inte så smal att man tippar omkull lätt. 75cm bred funderar jag på och låt säga hel skivlängd 244 cm. Om 2 meter är i kontakt med vattnet så blir lyftkraften vid 10 cm nersjunkning 150 kg? Givet platt botten och sidor i 90 graders vinkel mot botten. 244 cm känns i kortaste laget får nog skarva så den blir 3 meter lång. TW ritningarna du länkat till tycker jag är lite för stora/tunga båtar.

Det låter ju som en ganska liten kanot. Min kajak är 60 cm bred och över 4 meter lång och om du skall ha en båt som bär två och inte kantrar så lätt blir du ju tvungen att bygga betydligt större än en enmanskajak. En plattgattad roddbåt för två brukar rent allmänt vara kring 12-14 fot och en snipa litet längre.

Det finns en extremt lättbyggd amerikansk konstruktion som heter "Six hour canoe". En sorts flatbottnad enmanskanot.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #10 skrivet: 04 okt-14 kl 17:42 »
Bra tips, TW. Den skall nog ungarna få bygga :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #11 skrivet: 04 okt-14 kl 21:56 »
Tackar TW! Har kommit till insikt att varför försöka återuppfinna hjulet... har spikat (haha) att det blir detta bygge nu: http://www.bateau2.com/free/ccanoeM.PDF http://duckworksmagazine.com/03/r/projects/cheapcanoe/index.htm
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #12 skrivet: 05 okt-14 kl 16:54 »
Bra!
Den där ser ut att ha en vettig skrovform.

Om jag skulle bygga den så tror jag att jag kanske skulle skruva och limma fast en liten ribba som en sorts köl under den för att få den mera kursstabil när man paddlar..... men annars ser formen bra ut.
Jag tror också att jag skulle sätta in stävar och grävre hörnribbor av trä och skruva fast sidorna och bottnen i dem med små rostfria träskruvar i stället för att förlita mig på ventilationstejp tills glasfibermattan och epoxyn är på plats. För oss som är vana att snickra blir det säkert mera lättbyggt på det viset.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #13 skrivet: 09 nov-14 kl 00:21 »
fanns en racerbåt för en heller två om man trängdes hemma hos oss när jag var barn fick dock kasseras så småningom galosh tror jag att den kallades
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #14 skrivet: 17 nov-14 kl 12:48 »
Sugen på att bygga en båt såklart, en enkel som jag kan bygga ihop med 4-årige sonen nästa år utan att han tappar tålamodet fullständigt innan den är klar för sjösättning.

Den ska vara enkel att bygga, lätt (som i vikt, transport och förvaring) och med "glasbotten" såklart.

Hittade denna roliga e-bok.

Samma gubbe har också skrivit en bok med titeln "Ritningar till båtar och kanoter byggda av masonite " men jag hittar inte den som e-bok.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #15 skrivet: 14 maj-15 kl 16:57 »
Gjort slag i saken, hann såklart ändra mig och bygger en annan modell av båt :) Bygger utifrån denna sida som är guld värd med massor av galna småbåtar! http://koti.kapsi.fi/hvartial/ Den modell jag bygger är Dinghy http://koti.kapsi.fi/hvartial/dinghy1/simboii.htm
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #16 skrivet: 14 maj-15 kl 17:08 »
De ser ju bra ut.
Om allt går som jag tänkt i sommar så planerar jag också att börja bygga en plywoodbåt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #17 skrivet: 16 maj-15 kl 12:25 »
Går framåt sakta men säkert. Biltemaglasfibern räckte precis. Nu behöver jag snart bestämma hur jag ska göra sittplatsen (eller för de modiga, sittplatserna!). :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #18 skrivet: 16 maj-15 kl 13:25 »
Och limma på relingslist. Ser trevlig ut. Det behöver inte vara så märkvärdigt att komma ut på sjön :)

Skall ta mig i kragen och köpa en plywoodskiva så ungarna får en båt till dammen. Med barn i 25 kg klassen kan man göra skalenliga modeller ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #19 skrivet: 16 maj-15 kl 13:40 »
Du får måla båten blå sedan så man slipper se glasfibern  ;D

Undrar hur den blir i vattnet utan köl?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser