Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning  (läst 17060 gånger)

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #20 skrivet: 15 dec-12 kl 20:56 »
Tja, vi låg i krig iofs, så dom gjorde allt för att knäcka mig. Dom lämnade tillstånd för nåt halvår, och sen kom det en ny person som skulle godkänna på nytt, och då fick jag bygga om.
Jag fick byta lysrör.. bygga ett kylrum..sätta upp takrännor på en byggnad.. Allt kopplades till viten, 5000 i månaden för nåt..100 000 i månaden för nåt annat.

Det var väldigt mysigt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #21 skrivet: 15 dec-12 kl 21:35 »
Jag skulle tro att man har rätt skapliga möjligheter att freda sig. Ber att få allt på papper. När det sen ändras obefogat övwerklagar man till förvaltningsdomstolen. (f.d. länsrätten)

Nyckeln till allt är att läsa på så man kan lagen ordentligt själv först. Det är därför jag menar att man kan dröja med att väcka inspektörer och annat löst folk, som dels tar betalt och dels bedömer efter dagsformen och menstruationscykeln. Se bara till att det är rätt från början!

Det var väl lite därför jag fick ställa mina oljefat som jag gjorde. Påläst och ett bättre resultat, även om hon ville prata ner den TiBbetanska lösningen till att börja med.
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 21:40 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #22 skrivet: 15 dec-12 kl 21:39 »
Problemen kommer om man kommer på kant med dom. Ofta står man ensam och dom kan mata på med nytt folk hela tiden. Till slut knäcker dom en. Dock inte mig, trots att dom tog hjälp av en styrka från polisen , med helikopter och allt.

Så en viss poäng finns det allt med att ta kontakt med dom från början.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #23 skrivet: 15 dec-12 kl 21:45 »
Helikopter!  ;D ;D Ja ibland har dom resurser.

Och OM man får tag på en vettig männscha så är det bättre att börja där. Även att utnyttja dom som en resurs. Jag har dock alltid den känslan att man löper en risk att bli skinnad innan man börjat.
Läs in lagar och regler själv först, oftast fattar de när de är ute och reser.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #24 skrivet: 15 dec-12 kl 22:26 »
Kontakta Eldrimner, där finns folk som kan hjälpa dig med dina frågor.

www.eldrimner.com

Självhushåll till nytta och nöje

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #25 skrivet: 16 dec-12 kl 10:53 »
Kontakta Eldrimner, där finns folk som kan hjälpa dig med dina frågor.

www.eldrimner.com

Länsstyrelserna har ofta bra kurser. Kolla www.kompass.lrf.se

Eldrimner är nog bra, men de tar bra betalt för sina kurser också. Så jag skulle satsa på kurserna som man hittar på min länk ovan, de är ofta sponsrade av EU, länstyrelsen eller annan aktör och kostar en bråkdel av vad kursen kostar som osponsrat alternativ.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #26 skrivet: 18 dec-12 kl 18:43 »
Hej ingen!

Tack igen för fler bra tips. Att kolla upp kurser via länsstyrelsen/ lrf verkar ju vara smart.
Det man blir lite fundersam på är ju dess inspektörer från kommun. Känslan man får är att det verkar fungerar helt olika i vilken kommun man bor och vilken person det är. Rätt sjukt det blir ju inte precis att spela på samma villkor. Bara hoppas att det inte är något ufo som är i vår kommun.

Nå, det känns i varje fall rätt hoppfullt att man inte behöver rivstarta med en miljon satsning på en mejeri direkt. Dels med den info som jag fått här och dels med det jag lyckats hitta på nätet. Bla någon kvinna som blivit belönad via mathantverkarna för sin get ost. Byggt upp detta utan några lån och en totalkostnad på ca 100.000 kr. Fixat till ett rum i källaren, köpt billigt tegel, begagnade mejerimaskiner, billiga kylskåp för förvaring.

Låter mycket som mitt tänkande. Skulle tro att det är vettigt som sagt att göra lite mer än husbehov och satsa på att hitta en jätte smaskig ost som folk vill köpa. Därefter gå vidare.

Ha det

Ville78

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #27 skrivet: 18 dec-12 kl 19:00 »
Föresten en fråga vad gör ni med er killingar som ej säljs som liv eller slaktas för eget behov?
Det talas väldigt tyst om det, men de flesta killingarna avlivas direkt efter födseln på de större getmjölkgårdarna. Det är svårt att få någon ekonomi i att föda upp getter till slakt. Dels är marknaden liten, dels växer getter långsamt. Det bästa köttet får man på djur som är 1,5-2,5 år gamla, enligt experterna från medelhavsområdet, där getkött är en vanlig matvara. Och ska man hålla geten med foder till den åldern, då blir köttet dyrt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #28 skrivet: 18 dec-12 kl 22:04 »
Citera
Byggt upp detta utan några lån och en totalkostnad på ca 100.000 kr. Fixat till ett rum i källaren, köpt billigt tegel, begagnade mejerimaskiner, billiga kylskåp för förvaring.

Det är det bra sättet.

Det vanliga sättet; Du laddar för fullt med lån, logga, "bolag", stor skylt, ny stadsjeep (en sån såg jag idag) med text,  mer lån, etc. Strax innan det är 3 år gammalt så kursar du.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

emindy

  • Inlägg: 63
    • Ångermanland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #29 skrivet: 18 dec-12 kl 22:57 »
Det talas väldigt tyst om det, men de flesta killingarna avlivas direkt efter födseln på de större getmjölkgårdarna. Det är svårt att få någon ekonomi i att föda upp getter till slakt. Dels är marknaden liten, dels växer getter långsamt. Det bästa köttet får man på djur som är 1,5-2,5 år gamla, enligt experterna från medelhavsområdet, där getkött är en vanlig matvara. Och ska man hålla geten med foder till den åldern, då blir köttet dyrt.

Mina föräldrars getgård (Gideå Get i Djuptjärn, 80 mjölkgetter) har numera kvar i princip alla killingar tills de som inte skall vara kvar skickas på slakt vid påsk vid ca 3 månaders ålder. Köttet säljs både till privatpersoner och via grossist till restauranger. Tidigare avlivades nästan alla bockkillingar efter några dagar när de hade fått upp getens mjölkproduktion, eller direkt om de var tvilling med en getkilling.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #30 skrivet: 19 dec-12 kl 00:08 »
Kontakta Eldrimner, där finns folk som kan hjälpa dig med dina frågor.

www.eldrimner.com

När jag gick Eldrimners charkkurs så var det flera som tipsade om Per Nilsson på http://www.profox.se/ som tydligen är bra om man får problem med livsmedelsinspekrörer, har ingen egen erfarenhet än men de som hade haft med honom att göra hade bara positivt att berätta :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #31 skrivet: 19 dec-12 kl 08:30 »
Det är det bra sättet.

Det vanliga sättet; Du laddar för fullt med lån, logga, "bolag", stor skylt, ny stadsjeep (en sån såg jag idag) med text,  mer lån, etc. Strax innan det är 3 år gammalt så kursar du.

Visst är det bra att köpa begagnat och att hålla ner kostnaderna, det är alltför få som gör det.  Många missar nog också den väl undangömda kommentaren som talar om att investeringsstöd även gäller begagnade maskiner.  Bara ingen annan sökt stöd för samma maskin de senaste 6 åren.

Däremot när det kommer till hur fort man ska starta, så beror det på utgångsläget.
Har man köpt en gård och har stora lån, då ska man låna så pass extra så man kan köra full satsning från början, med den omfattningen som man kalkylerat med.  Går det åt skogen då, så hade det gjort det i vilket fall.

Har man däremot köpt ett billigt ställe, eller arrenderar ett, då kan man köra igång sakta och växa efterhand.

Det första man gör är alltid att se hur mycket fasta kostnader man har per månad, och ser till så man har inkomster som täcker dom i stort sett omgående.
Ska man låna eller ta av besparingar för att täcka fasta kostnader, så hamnar man i en spiral neråt, som gör att man aldrig kommer att kunna satsa vidare och utöka.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #32 skrivet: 19 dec-12 kl 11:59 »
Kolla om det är billigare att rulla igång UTAN bidrag och skit, än att va uppbunden och påpassad med fan och hans moster inblandade. Visst har jag sökt bidrag och blivit beviljad också, men jag har aldrig kvitterat ut en krona! Så jag har alltid gjort som jag velat och så har jag ju stoltheten i behåll.  >:D Har aldrig förstått varförihälvitte man snart inte ska kunna gå & skita utan BIDRAG.  ???
"Trädgårdsmästarens" projekt här ska inte heller lyfta bidrag. Kan inte verksamheten (eller plantan) dra näring av egen kraft, så är det en dålig .......... (planta)

Ja, sånna är vi ..............
 
« Senast ändrad: 19 dec-12 kl 12:01 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #33 skrivet: 19 dec-12 kl 12:12 »
Tja, det är ju alltid frivilligt såklart.. Men om nu möjligheten finns så tycker jag det är dumt att inte utnyttja den. men oftast handlar det ju då om miljonsatsningar, som förhoppningsvis är tillräckligt långsiktiga för att uppfylla kraven.

Men nej, jag har aldrig fått några, fast jag har sökt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #34 skrivet: 19 dec-12 kl 12:29 »
Tja, det är ju alltid frivilligt såklart.. Men om nu möjligheten finns så tycker jag det är dumt att inte utnyttja den. men oftast handlar det ju då om miljonsatsningar, som förhoppningsvis är tillräckligt långsiktiga för att uppfylla kraven.

Men nej, jag har aldrig fått några, fast jag har sökt.

Det är precis därför så många misslyckas. Börjar för stort med för mycke låst kapital och lån. Fasta kostnader som inte går att styra bort är livsfarligt. Visst känns det behagligt för stunden att få ett lån beviljat, tyvärr glöms förträngs det faktum att lånet ska betalas tillbaka. Ränta och amorteringar är också fasta kostnader.

Jo jag hade också miljonlån en gång, så jag vet....................  :P
« Senast ändrad: 19 dec-12 kl 12:36 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #35 skrivet: 19 dec-12 kl 13:03 »
Har man bara en verksamhet som ger bra intäkter så är det ju inte farligt med lån.  Nån måste ju faktiskt våga satsa om vi ska kunna skapa nya företag och fler jobb.  Gamla gubbar brukar stå och mässa om att man aldrig ska ta lån. Det är ju lätt för dom att säga, med sitt på det torra.   Men nej, jag skulle nog inte ta stora lån för att starta en nischverksamhet med osäkra inkomster.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #36 skrivet: 19 dec-12 kl 13:31 »
Citera
Har man bara en verksamhet som ger bra intäkter så är det ju inte farligt med lån.

Tips på verksamhet som ger bra intäkter?  ;D
Nej, du ska ju lyckas behålla pengarna också. Om intäkterna (omsättningen) är 5 mille och utgifterna 4 999 990 så blir det inte mycke över till räntor. Där missar många och så går det som det går.
Varje krona kostar något att omsätta. Om inte annat ska den redovisas.
En hög omsättning går inte att leva på, och inte avdragen. Bara förtjänsten. Det optimala är att hela omsättningen är netto.
« Senast ändrad: 19 dec-12 kl 13:33 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #37 skrivet: 19 dec-12 kl 13:41 »
Tja, som redovisningskonsult så ser jag ju trots allt en hel del företag som faktiskt tjänar bra med pengar. men visst, mest tjänar ju dom som inte har investerat mer än en dator och sitt kunnande.

Branscher med låga marginaler, som exempelvis jordbruk, måste ju ha en hög omsättning för att det ska bli nåt över.

Har man en låg bruttovinst på säg 20 % och omsätter 100 000 så har man 20 000 till att betala annat med, inte så mycket alltså.  Medan om man då omsätter 5 miljoner, har 1 miljon till sina kostnader.
Så ibland måste omsättningen vara hög för att det alls ska bli nåt kvar, och jordbruk är en typisk sådan bransch. Och där hjälper det inte att säga att man måste öka sina marginaler, för den möjligheten finns inte. Ibland på grund av politiska beslut.

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #38 skrivet: 19 dec-12 kl 14:03 »
Ni lär ju ha rätt båda två, konsten ligger väl i att ha en jäkligt bra affärsplan att utvecklas från och se till att man hela tiden ha kolla på de utgifter som krävs och att man måste ha intäkter som täcker dessa.

Sen kan jag tänka mig att det gäller att utveckla det hela i lagom takt. I början t ex hand mjölka i mitt fall och köra med mer kroppsslit tills man hittat den där verkliga smarriga osten som alla vill ha. Därifrån växa i lagom takt, skaffa mjölkmaskin m m o efterhand och eventuellt ta lån när man ser att det här håller nu kan vi ta lån för att kunna expandera och få bättre förtjänst.

Har tyvärr sett en hel del i bekantskapskretsen som sattsats på att köra själv inom bygg branschen och verkar ha tänkt på något vis. Voov nu är jag egen företagare, börjar med sprillans firma bil, värsting pc till företaget och fan och hans moster som kanske inte varit helt nödvändiga. Sedan inte fått tillräckligt med jobb för att kunna täcka utgifterna, plus privata utgifter, så att det hela till slut hamnat i konkurs.

På något sett gäller det ju att veta att tar jag lån och typ behöver göra 15 ton ost för att täcka mina omkostnader måste jag veta var och att jag har stor chans att bli av med dessa. Annars lär vi få en ena handa kost och bli fattiga som kyrkråttor efterhand. Dessutom tror jag att det handlar om att inte drar på sig onödiga uppgifter som kanske inte behövs för att driva verksamheten.

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #39 skrivet: 19 dec-12 kl 14:06 »
Vad skulle dina förutsättningar vara då, med tanke på kostnad för gård och sånt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
Tli, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser