Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mullbänk  (läst 3500 gånger)

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
Mullbänk
« skrivet: 03 okt-12 kl 16:10 »
Hej!

Mitt hus är ett riktigt hopplock märker jag undan för undan....vardagsrummet vilar på torpargrund av klassisk karaktär, likaså köket vad jag kan se....men hallen på entréplan är byggt ovanpå en mullbänk!

Jag tog upp en del av golvet i hallen idag och kunde konstatera att bjälkläget är i prima skicka, det luktar inte unket eller nånting. Hurra tänker jag och bestämmer genast för att behålla denna konstruktion....eller?

Vad har ni för erfarenheter av mullbänk? Jag resonerar som så att det borde ju onekligen funka finfint ett bra tag till med denna konstruktion! Jag är nyfiken på mullbänk just nu  :)

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Mullbänk
« Svar #1 skrivet: 03 okt-12 kl 21:44 »
Bilder!! :-)

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Mullbänk
« Svar #2 skrivet: 03 okt-12 kl 21:47 »
När vi köpte vårt hus insåg vi ganska snart att det var byggt på mullbänk  :)
Det var att läsa på en massa för vi visste inte alls hur detta fungerade.
Men precis som du konstaterade vi att allt var finfint under och luktade trä  :o efter hundratals år!
Så när vi byggde till huset gjorde vi det med samma princip, dock med undantaget att vi byttade ut torven och nävern mot lecakulor.
Vi är helnöjda, och tack vare detta kan vi ju ha trägolv i badrummet också utan att huset tar skada av det!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Mullbänk
« Svar #3 skrivet: 03 okt-12 kl 21:50 »
 Vi hade liknande erfarenhet. På den sida av huset där vattenavrinning fungera var bjälkarna i perfekt skick. I samma rum men på den sida med problem med avrinning var det helt förstört. Nu har vi ett rum kvar med mullbänk, golvet är lite kyligare där men vi har inga planer på att åtgärda något så länge det inte börjar lukta.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Mullbänk
« Svar #4 skrivet: 04 okt-12 kl 07:42 »
Vad har ni för erfarenheter av mullbänk? Jag resonerar som så att det borde ju onekligen funka finfint ett bra tag till med denna konstruktion! Jag är nyfiken på mullbänk just nu  :)

Min erfarenhet är samma som din, så länge det inte tillförs vatten så att mullbänken blir fuktig fungerar det utmärkt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Mullbänk
« Svar #5 skrivet: 07 okt-12 kl 17:01 »
Jag såg en intressant lösning här om dagen. En skolkamrat och hans sambo håller på och renoverar ett hus med mullbänkar. De hade kärrat ut mullbänkarna och fyllt utrymmet under golvet med cellglasgrus. Cellglas samlar inte fukt och är inte kapillärsugande. Vi får se hur det lyckas men iden verkar förnuftig.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Fröken H

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Mullbänk
« Svar #6 skrivet: 08 jun-17 kl 13:34 »
Jag såg en intressant lösning här om dagen. En skolkamrat och hans sambo håller på och renoverar ett hus med mullbänkar. De hade kärrat ut mullbänkarna och fyllt utrymmet under golvet med cellglasgrus. Cellglas samlar inte fukt och är inte kapillärsugande. Vi får se hur det lyckas men iden verkar förnuftig.

Nu har det ju gått några år sedan inlägget om cellglas. Hur gick det?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Mullbänk
« Svar #7 skrivet: 29 jun-17 kl 01:08 »
Ja det undrar jag också.....

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser