Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linolja - mer än bara rå/kokt och kall/varm-pressad!  (läst 5852 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Linolja - mer än bara rå/kokt och kall/varm-pressad!
« skrivet: 26 maj-12 kl 13:07 »
Hej det känns som att linolja är ett ganska negligerat ämne. Man väljer rå eller kokt, varm eller kallpressad och sen är det bra med den saken. Rå kallpressad har ofta ryktet om sig att ge det bästa skyddet, men även vara den som tar längst tid på sig att torka.

Jag läste om solblekt linolja (på engelska "sun thickened linseed oil") där man genom att utsätta linoljan för solljus under en längre tid får den att torka betydligt snabbare utan några tillsatser. Jag har haft en burk i fönstret i några veckor och det är stor skillnad i ljusheten. Solblekt linolja har tydligen använts av konstnärer i århundraden. En annan trevlig fördel med solblekt linolja är att den luktar betydligt mindre än icke solblekt.

Sen ska det tydligen gå att förbättra linoljan genom att bara låta den stå i en burk med locket öppet länge. En annan metod jag inte testat är att stoppa i vitlöksklyftor. Ännu en icke testad metod är att koppla en akvariepump till oljan och på så vis syresätta linoljan under en längre tid för att korta ner torktiden för slutprodukten! :)

I mataffären säljs "linfröolja" som är ätlig, märkligt kostar den nästan halva priset jämfört med rå kallpressad linolja i färgaffären. Man kan ju tycka att det borde vara dyrare att framställa ätlig olja än olja för ytbehandling. Har ni någon koll på vad skillnaden är mellan linfröolja i affären och linolja i färgbutiken? Jag har ivf. fyllt en burk med ätlig linfröolja och ställt i solen och se vad som händer.

Gissa vilken burk som innehåller solblekt linolja :). Båda innehåller rå kallpressad linolja från samma flaska. 



Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linolja - mer än bara rå/kokt och kall/varm-pressad!
« Svar #1 skrivet: 26 maj-12 kl 19:20 »
de flesta målerier hade en damejeanne med linolja stående ute förr,av den oljan tillverkades extra fin vit oljefärg samt lasyroljor till dekorationsmåleri som var allmänt förekommande.fördelen med solblekt linolja är att den gulnar ytterst långsamt.
finns att köpa färdig till fantasipriser. ulf

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Linolja - mer än bara rå/kokt och kall/varm-pressad!
« Svar #2 skrivet: 20 aug-12 kl 17:06 »
Tänkte bara återkoppla till detta nu när några månader gått. Det verkar vara väldigt ineffektivt att ha i burkar som i bilden jag visar. Jag provade med att ha småskvättar istället så oljan var max 1 cm djup. Då blev det mycket snabbare resultat men det blir något platsineffektivt. Sen kan man hälla den solblekta oljan i en större burk och bleka en ny skvätt...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Linolja - mer än bara rå/kokt och kall/varm-pressad!
« Svar #3 skrivet: 18 feb-16 kl 17:33 »
de flesta målerier hade en damejeanne med linolja stående ute förr,av den oljan tillverkades extra fin vit oljefärg samt lasyroljor till dekorationsmåleri som var allmänt förekommande.fördelen med solblekt linolja är att den gulnar ytterst långsamt.
finns att köpa färdig till fantasipriser. ulf


Gammal tråd men jag hittade den via google då jag sökte info om blekt linolja. För 13.50 får jag en liter blekt linolja (finskt märke), 10,50 för ett liter kallpresssad rå linolja (Ottsons).

http://kauppa.kyminpalokarki.fi/product/215/puhdistettu-valkaistu-pellavaoljy

Är det här bra priser? Jag tror dock jag går på den råa linoljan, har tänkt göra en egen conkoktion för utemöbler. Har också Ottsons kokade linolja förstås.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser