Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordfräs Stiga  (läst 21959 gånger)

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Jordfräs Stiga
« skrivet: 21 sep-11 kl 18:32 »
Jag fick via auktion tag i en jordfräs  Stiga JB 500.
Nu undrar jag om någon vet något om den.
Ex. vis hur mycket olja som skall vara i den.
Kunde ju vara bra att få tag i en handbok också.

Hittade en bild på nätet, länkar till den
http://www.ljungbytorget.se/images/img_0_51889_1315156425.jpg

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 22:49 »
Vad är motorn av för märke? Uppgifter om den bör gå att hitta på motortillverkarens hemsida, gissningsvis är det antingen Tecumseh eller Briggs & Stratton.
Om det inte finns någon oljesticka men oljepåfyllningspluggen sitter så att säga snett upp från motorblocket, långt ned (nu ser jag att det ser ut så på bilden), så ska oljenivån vanligtvis gå upp till gängans underkant när motorn står exakt vågrätt. Avtappningsplugg brukar finnas på sidan av "foten" som är fastskruvad på maskinen.
Luftrenaren verkar vara av oljebadstyp, det är alltså inget filter som ska bytas utan insatsen tvättar man ur med antingen bensin eller hetvatten + avfettning (i det senare fallet bör man skölja den i rent varmvatten och blåsa den torr med tryckluft innan den rostar), och i yttre delen av luftrenaren ska ren motorolja fyllas på upp till en markering av något slag - kanske en målad rand på insidan eller en inpressning i plåten. Ofta ska insatsen doppas i olja och få rinna av innan montering.


Jag antar att den har någon slags kuggväxel för driften, om den ska vara oljefylld finns det säkert en nivåplugg och då ska oljan nå upp till underkanten av hålet. Men det är mycket möjligt att kuggväxeln ska smörjas med fett, i så fall finns inga pluggar för nivå/påfyllning eller avtappning.

anders50

  • Gäst
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 23:29 »
Jag har en Stiga JB 521  och instruktionsbok.  Är samma bok även till JB 500 m.fl.
Vevhuset ska ha 0.6 liter och kedjetransmissionen 0,8 liter. (ung, till hälften fyllt) med SAE 90.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #3 skrivet: 25 aug-13 kl 21:23 »
Lyfter en gammal tråd..

Någon som vet hur mycket motorolja det ska vara i en Stiga JB300? Hittar ingen manual att ladda ner på Stigas hemsida

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #4 skrivet: 26 aug-13 kl 08:55 »
Lyfter en gammal tråd..

Någon som vet hur mycket motorolja det ska vara i en Stiga JB300? Hittar ingen manual att ladda ner på Stigas hemsida

Kolla vad det är för märke och typbeteckning på motorn, och hämta hem manual från motortillverkarens hemsida. Där bör det stå hur mycket olja som går i, om det inte går att lista ut på annat sätt (se inlägg #2 i denna tråd).

Gilbert

  • Gäst
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #5 skrivet: 15 mar-15 kl 12:49 »
Ny fråga till en jordfräs Stiga JB 500.

Jag har ingen gnista trots ett nytt tändstift.
Vad behöver jag byta ut? Har harv, kupare och fräs (4 skär) till den.
Antingen så fixar jag den eller så är den till salu till något vettigt pris.
Motorn är en B&S 6 Hk.

Draghjul och stödhjul i gott skick.

Jag håller numera till i Östergötland nära Åtvidaberg och håller på att skola om till bondläpp!!!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #6 skrivet: 15 mar-15 kl 14:00 »
Ny fråga till en jordfräs Stiga JB 500.

Jag har ingen gnista trots ett nytt tändstift.
Vad behöver jag byta ut? Har harv, kupare och fräs (4 skär) till den.
Antingen så fixar jag den eller så är den till salu till något vettigt pris.
Motorn är en B&S 6 Hk.

Draghjul och stödhjul i gott skick.

Jag håller numera till i Östergötland nära Åtvidaberg och håller på att skola om till bondläpp!!!

Det sitter något slags tändspole och magnetiserings utrustning om du följer tändkabeln ner bakom alla kåpor. 
När du hittat dit ner så börjar du med att kolla om tändkabeln fortfarande är frisk med en spänningsprovare. Det är en vanlig felkälla och inte alla gånger helt säkert att det visar på fel med spänningsprovaren.
Så är den minsta lilla skadad så byta den.
Sedan är det tändmodulen som kan vara felkällan.
Kolla att lödningar och kablar ser fina ut. Byta sådant som ser skadat eller misstänkt ut.
Annars så lämna in den till den lokala verkstaden som sysslar med sådant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #7 skrivet: 15 mar-15 kl 16:42 »
Hur man gör med felsökningen beror på om motorn har ett gammaldags tändsystem med brytarspetsar eller ett modernt brytarlöst. Briggs & Stratton gick gradvis över till brytarlöst tändsystem under 80-talet och det kanske till och med fanns enstaka motorer med brytare under tidigt 90-tal också. Från början skröt B&S mycket över det brytarlösa tändsystemet och det satt klisterlappar där det stod "Magnetron" eller något liknande lite överallt på motorer med sådant tändsystem, men de försvann så småningom.
Det går att luska ut ungefär när en B&S-motor är tillverkad genom att titta på motornumret. Det ska finnas tre nummer, "TYPE", "MODEL" och "CODE" instansade på fläktkåpan, "CODE" är motornumret och dess första siffra är entalet i tillverkningsåret.

Om tändsystemet har brytarspetsar så är den absolut vanligaste felorsaken att det har blivit en isolerande beläggning på dem (min erfarenhet är att det händer varje gång en sådan motor har stått oanvänd mer än ett år), så man måste putsa av dem och lämpligen också justera brytaravståndet. Dock sitter brytarna svåråtkomligt till innanför svänghjulet  - man måste först ta av fläktkåpan med startapparat, sedan svänghjulet (lite lömskt eftersom det sitter med en mutter som kan vara vänstergängad - titta noga på synliga utstickande gängor innan du försöker lossa den och sedan är monterat på kona), och till sist en skyddskåpa som sitter med två små skruvar. Brytaravståndet ska vara 0,4-0,5 mm (mät med bladmått, ögonmått är inte att lita på) då man har dragit runt vevaxeln till det läge där de står maximalt öppna. Man justerar genom att lossa klämman som håller fast kondensatorn och förskjuta den så det blir rätt avstånd. Rengör mycket noga, tvätta med isopropanol eller något annat fettlösande så det absolut inte finns några spår av olja eller oljig smuts i närheten av brytarna.

Tändkabeln är fast ansluten i tändspolen på B&S, så man kan inte prova den lös. Däremot kan man ohmmäta mellan tändstiftskabelskon och jord, resistansen brukar vara 2-3 kohm på de flesta tändspolar men det finns en del mycket gamla typer (60-tal) som ligger omkring 6 kohm.

Ett annat fel som kan förekomma är om ledningen till "dödaren" är kortsluten mot jord, då blir det ingen gnista alls. Det är klassiskt att den skavs sönder mot svänghjulets kant.

På B&S med brytarlöst tändsystem är det ytterst sällsynt att någonting går sönder. Och om det ändå skulle göra det så är all elektronik ingjuten i tändspolen och följer alltså med om man byter tändspole. Det finns ingen separat tändmodul, och det finns inte heller någonting som sitter svåråtkomligt till under svänghjulet.
På riktigt tidiga brytarlösa system från mitten av 80-talet sitter en del elektronikkomponenter utanpå tändspolen och är översmetade med smältlim. Där har det hänt ibland att smältlimmet har mjuknat i värme och trådar har rört på sig och ställer till kortslutning. Men det är i så fall lätt att upptäcka efter grundlig rengöring och avsyning.

Gilbert

  • Gäst
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #8 skrivet: 16 mar-15 kl 09:14 »
Ledningen upp till tändstiftet har vittrat och mätte på tändspolen (DÖD!!).
Jag tror det är enda felet. Då byter jag även om jag har tillgång till traktor, plog och harvar.
Fräsen har stått i 15 år och kolven går fortfarande runt när man drar i snöret.
Jag hittade den bland skräpet i bodarna. Men jag skall få fart på den ...

Gilbert

  • Gäst
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #9 skrivet: 09 apr-15 kl 18:46 »
Stiga JB 500, enligt motornumret producerades motorn -75 av B&S. Tur att det finns reservdelar. Byte av tändspole med inbyggd tändning så går den igång på startgas.

Byte av 96 oktan bensin från -95 nånting ... Allt i förgasaren är geggigt och nästan förstenat. Tur att en ny förgasare bara kostar 325 SEK till denna motor.
Jag har inte tid att meka mera utan har beställt en ny förgasare.

Det fanns två förgasare kvar på ett centrallager.

Nytt tändstift, tändspole, luftfilter, förgasare för under en tusenlapp får räcka. Har fixat och borstat alla tillbehör och målat alla redskap svarta resp. gröna, allt nu fritt från rost.

Nedre bilden är gamla bensinen ...

Gilbert

  • Gäst
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #10 skrivet: 22 apr-15 kl 20:46 »
Förgasaren har anlänt!

Friedrich

  • Inlägg: 1
Jordfräs Stiga
« Svar #11 skrivet: 27 maj-15 kl 02:44 »
Är det någon som har eller vet vart jag kan hitta en manual/instruktionsbok eller annan info om
Stiga JB 521 Jordfräs tacksam för alla svar

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #12 skrivet: 27 maj-15 kl 17:57 »
...Brukar inte stå så mycket i manualer, mest hur man får igång maskinen plus tonvis med varningar. Kollar du motornumret på din maskin kan du luska ut årtalet på den...Här en länk till servicecentralen där du kan söka skisser på din maskin plus tillbehör för att se om det finns kvar. http://shop.servicecentralen.se/    . Texas dk har sålt en liknande maskin en 521 bara kolla om det är likt, vet att dom sålt stigamaskiner innan . http://www.texas.dk/reservedele/havefraeser/521-721-5001/?productgroupsubid=134  . Sedan kanske möjlighet finns att ta kontakt med stiga , kanske har någon manual som dom kan fiska fram ur gömmorna.

Anders Lag

  • Inlägg: 1
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #13 skrivet: 20 apr-17 kl 23:09 »
Hej. Jag skulle vilja veta vad det är för art nr på förgasaren och vart den är införskaffad?
Mvh Anders.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #14 skrivet: 21 apr-17 kl 06:21 »
Som du kanske ser så står Gilbert, som köpte som förgasaren, numera som "gäst". Han är alltså inte medlem på forumet längre.

Om du vill få tag på detaljnummer på förgasaren, så kolla först typbeteckningen på motorn, gå sedan till http://briggsandstratton.com/ och ladda hem reservdelskatalog för aktuell motortyp, där hittar du förgasarens nummer.
Skulle motorn vara av annat fabrikat än B&S så får du såklart söka hos aktuell motortillverkare istället.

Thomas Berg

  • Inlägg: 2
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #15 skrivet: 11 jun-17 kl 14:22 »
Lånar tråden.

Har en gammal jordfräs Stiga JB 50. Den har en Briggs&Stratton motor med Model=130212 Type=1115-01 Code=80102207.

Efter att ha stått några år startar den inte. Kan jag anta att den har brytarspetsar eller kan den ha brytarlöst?

(Tror jag hittat en passande prod.manual hos B&S: https://www.briggsandstratton.com/na/en_us/search/_jcr_content/par/globalsearch.downloadmanual.130902111501_IPLURL_LO.pdf.html ??)



grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #16 skrivet: 11 jun-17 kl 18:18 »
En passande låt att lyssna på när ni mekar med era fräsar är:

https://www.youtube.com/watch?v=G--_oHu5N0E

Handlar om att reparera en stiga =)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #17 skrivet: 12 jun-17 kl 01:21 »
Lånar tråden.

Har en gammal jordfräs Stiga JB 50. Den har en Briggs&Stratton motor med Model=130212 Type=1115-01 Code=80102207.

Efter att ha stått några år startar den inte. Kan jag anta att den har brytarspetsar eller kan den ha brytarlöst?

(Tror jag hittat en passande prod.manual hos B&S: https://www.briggsandstratton.com/na/en_us/search/_jcr_content/par/globalsearch.downloadmanual.130902111501_IPLURL_LO.pdf.html ??)
Har du ingen gnista från tändstiftet och provat med ett annat så riv ner den...Då vet du med säkerhet vad som finns då typ brytare eller inte...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #18 skrivet: 12 jun-17 kl 06:40 »
Troligen brytarspetsar, om det inte finns en massa skryt om brytarlöst tändsystem påklistrat på fläktkåpan eller startapparaten.

Thomas Berg

  • Inlägg: 2
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #19 skrivet: 12 jun-17 kl 16:37 »
Tack för svaren.  Var rädd för det...  :)  Hade hoppats på icke-brytarspetsvariant.
Får fundera på om det är värt jobbet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordfräs Stiga
« Svar #20 skrivet: 13 jun-17 kl 06:48 »
Tack för svaren.  Var rädd för det...  :)  Hade hoppats på icke-brytarspetsvariant.
Får fundera på om det är värt jobbet.

Det är det definitivt. Att ta av fläktkåpa och svänghjul och titta till brytarspetsarna ska inte behöva ta många minuter. Se det som något som ingår i normalt underhåll för maskinen, som ändå ska göras varje eller vartannat år - precis som t ex oljebyte, rengöring av förgasare och luftfilter mm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser