Hur man gör med felsökningen beror på om motorn har ett gammaldags tändsystem med brytarspetsar eller ett modernt brytarlöst. Briggs & Stratton gick gradvis över till brytarlöst tändsystem under 80-talet och det kanske till och med fanns enstaka motorer med brytare under tidigt 90-tal också. Från början skröt B&S mycket över det brytarlösa tändsystemet och det satt klisterlappar där det stod "Magnetron" eller något liknande lite överallt på motorer med sådant tändsystem, men de försvann så småningom.
Det går att luska ut ungefär när en B&S-motor är tillverkad genom att titta på motornumret. Det ska finnas tre nummer, "TYPE", "MODEL" och "CODE" instansade på fläktkåpan, "CODE" är motornumret och dess första siffra är entalet i tillverkningsåret.
Om tändsystemet har brytarspetsar så är den absolut vanligaste felorsaken att det har blivit en isolerande beläggning på dem (min erfarenhet är att det händer varje gång en sådan motor har stått oanvänd mer än ett år), så man måste putsa av dem och lämpligen också justera brytaravståndet. Dock sitter brytarna svåråtkomligt till innanför svänghjulet - man måste först ta av fläktkåpan med startapparat, sedan svänghjulet (lite lömskt eftersom det sitter med en mutter som kan vara vänstergängad - titta noga på synliga utstickande gängor innan du försöker lossa den och sedan är monterat på kona), och till sist en skyddskåpa som sitter med två små skruvar. Brytaravståndet ska vara 0,4-0,5 mm (mät med bladmått, ögonmått är inte att lita på) då man har dragit runt vevaxeln till det läge där de står maximalt öppna. Man justerar genom att lossa klämman som håller fast kondensatorn och förskjuta den så det blir rätt avstånd. Rengör mycket noga, tvätta med isopropanol eller något annat fettlösande så det absolut inte finns några spår av olja eller oljig smuts i närheten av brytarna.
Tändkabeln är fast ansluten i tändspolen på B&S, så man kan inte prova den lös. Däremot kan man ohmmäta mellan tändstiftskabelskon och jord, resistansen brukar vara 2-3 kohm på de flesta tändspolar men det finns en del mycket gamla typer (60-tal) som ligger omkring 6 kohm.
Ett annat fel som kan förekomma är om ledningen till "dödaren" är kortsluten mot jord, då blir det ingen gnista alls. Det är klassiskt att den skavs sönder mot svänghjulets kant.
På B&S med brytarlöst tändsystem är det ytterst sällsynt att någonting går sönder. Och om det ändå skulle göra det så är all elektronik ingjuten i tändspolen och följer alltså med om man byter tändspole. Det finns ingen separat tändmodul, och det finns inte heller någonting som sitter svåråtkomligt till under svänghjulet.
På riktigt tidiga brytarlösa system från mitten av 80-talet sitter en del elektronikkomponenter utanpå tändspolen och är översmetade med smältlim. Där har det hänt ibland att smältlimmet har mjuknat i värme och trådar har rört på sig och ställer till kortslutning. Men det är i så fall lätt att upptäcka efter grundlig rengöring och avsyning.