Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 119119 gånger)

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
Kläcka butiksägg?
« skrivet: 20 maj-11 kl 23:10 »
Har en inlånad kläckare nu under sommaren, och då mina egna sparade gröna isbarblandisägg inte fyllde så inhandlades 3 paket ekologiska ägg på stormarknaden, 2 6-pack och ett 12-pack (den sorten fanns inte i mindre paket)

Och idag var det så dax att lysa äggen! Med halvrisig ficklampa och toarulle.
Var beredd att slänga alla butiksaäggen, men icke sa nicke, fiiiin spindel i 6 av äggen!!!! Sen var det 3 som jag var lite smyg på, så de får vara kvar.
Mina gröna klarade inte lampan att lysa så de får ligga kvar.

Fortsättning följer :D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Xoot

  • Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-11 kl 23:15 »
Verkar bli en uppföljare från kycklingen Ica.  ;D
Har för mig att medlemmen finns här på forumet.

Undrar vad det blir för något. Lohman/Leghorn hybridare av något slag kanske.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #2 skrivet: 21 maj-11 kl 06:22 »
Detta blir ingen ICA-kyckling då äggen är inhandlade på B&W ;D

Änglamark tvättade ekologiska 0SE455-4 2/6 fin spindel.

Frigående, Svenska lantägg 1SE809-1 1/6 fin spindel.

Uggelsta ekologiska ägg 0SE776 3/12 fin spindel.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #3 skrivet: 21 maj-11 kl 06:33 »
Oj!
Jag har alltid trott att industrihönsen alldrig träffade tuppar.
Motsatsen bevisad och jag lite visare :-[

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #4 skrivet: 21 maj-11 kl 06:40 »
Betvivlar dock att de har tupp till de som är i burar.

Tror ju att foderkostnaden för några tuppar i en besättning med frigående industrihöns med råge vägs upp med bättre produktion och mindre bråk mellan hönsen.
Hur många höns/tupp de har har jag ingen aning om.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #5 skrivet: 21 maj-11 kl 07:20 »
Men det låter ju otroligt märkligt om de har en tupp bland värphönsen? Har aldrig hört om något sådant. Kan det verkligen vara sant?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens?

  • Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #6 skrivet: 21 maj-11 kl 07:33 »
Bland de ekologiska hönsen är det inte helt ovanligt med tupp, och då brukar man ha runt 1 tupp per 100-200 höns. Men hos vanliga frigående inne har jag aldrig hört talas om nån som har tupp.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #7 skrivet: 21 maj-11 kl 07:44 »
Uppenbarligen har den producenten som mina frigående innomhusägg en tupp :D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

trallallaa

  • Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #8 skrivet: 21 maj-11 kl 07:46 »
Ibland så slinker det igenom en tupp i sorteringen och de får vara kvar.
Det var ju någon här på forumet, som köpt frigående värphöns och fick en tupp istället för höna  ;D

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #9 skrivet: 21 maj-11 kl 10:21 »
Ja och han tog vi över sedan. Fina Snöboll som tyvärr blev rävmat en tidig morgon efter en så stor storm att dörrarna hade ruckats upp till hönsen.  :(

Här var han när han kom till oss strax efter hönserilivet... Sårig, fnasig, blek, massa fjädrar saknade.........



Här är han 4 månader senare. :)








Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #10 skrivet: 21 maj-11 kl 10:38 »
Oooj vad fin han blev!!! Då finns det hopp för min tupp som förlorade ALLA rumpfjädrar vid hundattack 1½ månad sen.

Shit vad coolt med ägg från butiken!!! Lycka till!!!

Existens?

  • Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #11 skrivet: 21 maj-11 kl 12:18 »
Vid ekologisk äggproduktion SKA det finnas tupp bland hönsen

Jag hittar inget om att det står så uttryckligen i krav-reglerna.. Har du läst det?

anne-lie50

  • Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #12 skrivet: 21 maj-11 kl 15:34 »
Bland de ekologiska hönsen är det inte helt ovanligt med tupp, och då brukar man ha runt 1 tupp per 100-200 höns. Men hos vanliga frigående inne har jag aldrig hört talas om nån som har tupp.
stackars den tuppen, antingen så pickar hönorna av honom fjädrarna eller så arbetar han ihjäl sig. 1 tupp på ca 30 hönor är väl det mest vanliga

Existens?

  • Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #13 skrivet: 21 maj-11 kl 16:16 »
stackars den tuppen, antingen så pickar hönorna av honom fjädrarna eller så arbetar han ihjäl sig. 1 tupp på ca 30 hönor är väl det mest vanliga

Det är nog inte så farligt, det forskas ju vetenskapligt i hur det förhåller sig.
 Som alltid är det en fråga om ekonomi. Ekoäggen har redan slagit i taket vad gäller folks betalningsvilja och nu är det överskott på ekoägg, så dom måste exporteras.
1 tupp på 30 höns skulle i en flock på 3000 alltså bli 100 tuppar som äter 15 kg foder per dag x 5 kr är 75 kr/dag, 2250 i månaden, som inte går att hämta igen på nåt vis.
Då är det ju bättre att hoppa över tuppen helt i så fall, om de skulle skadas. Det fungerar ju utmärkt det också.

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #14 skrivet: 21 maj-11 kl 20:36 »
Det är nog inte så farligt, det forskas ju vetenskapligt i hur det förhåller sig.
 Som alltid är det en fråga om ekonomi. Ekoäggen har redan slagit i taket vad gäller folks betalningsvilja och nu är det överskott på ekoägg, så dom måste exporteras.
1 tupp på 30 höns skulle i en flock på 3000 alltså bli 100 tuppar som äter 15 kg foder per dag x 5 kr är 75 kr/dag, 2250 i månaden, som inte går att hämta igen på nåt vis.
Då är det ju bättre att hoppa över tuppen helt i så fall, om de skulle skadas. Det fungerar ju utmärkt det också.

Fungerar en flock på 3000 höns utmärkt?  :o

Existens?

  • Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #15 skrivet: 21 maj-11 kl 20:40 »
Fungerar en flock på 3000 höns utmärkt?  :o


Ja, visst gör dom det, borde dom inte det?

Bara som ett exempel..ser det ut att vara några fel på dessa?  http://www.ekoagg.se/sanda_honseri.htm

murrelina-01

  • Inlägg: 92
    • Västergötland
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #16 skrivet: 21 maj-11 kl 21:28 »
Har en inlånad kläckare nu under sommaren, och då mina egna sparade gröna isbarblandisägg inte fyllde så inhandlades 3 paket ekologiska ägg på stormarknaden, 2 6-pack och ett 12-pack (den sorten fanns inte i mindre paket)

Och idag var det så dax att lysa äggen! Med halvrisig ficklampa och toarulle.
Var beredd att slänga alla butiksaäggen, men icke sa nicke, fiiiin spindel i 6 av äggen!!!! Sen var det 3 som jag var lite smyg på, så de får vara kvar.
Mina gröna klarade inte lampan att lysa så de får ligga kvar.

Fortsättning följer :D
Hej!
Jag har lagt under en höna 5 veckor gammla Ekologiska Ägg från stormarknad under en DV.Kochin och 3 kycklingar fick jag nu! en gula syns på bilden!

Lycka till
Patrizia
« Senast ändrad: 21 maj-11 kl 21:34 av murrelina-01 »
Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #17 skrivet: 21 maj-11 kl 22:23 »
Var kan man leta reda på vilken ras som värpt de butiksäggen jag har i kläckaren?

De äggen jag var osäker på lyste jag idag med bättre lampa och de fick åka ur kläckaren.
Sen var det liv i ALLA mina gröna ägg :D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Existens?

  • Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #18 skrivet: 21 maj-11 kl 22:27 »
Var kan man leta reda på vilken ras som värpt de butiksäggen jag har i kläckaren?

De äggen jag var osäker på lyste jag idag med bättre lampa och de fick åka ur kläckaren.
Sen var det liv i ALLA mina gröna ägg :D

Om du antecknade numret på äggen så kan du ju åtminstone hitta var dom är packade.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #19 skrivet: 21 maj-11 kl 22:39 »
Numret på de olika äggen står i första inlägget i tråden :)

Det var bara ett paket som packade under eget namn (Uggelsta), de andra hde paket från en större organisation (Sv, lantägg resp. Änglamark)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser