Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste jag ha två st latrinkomposter?  (läst 7462 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Måste jag ha två st latrinkomposter?
« skrivet: 29 jan-15 kl 00:21 »
Vad jag har förstått så är det ok i min kommun att kompostera avfall från utedass i godkänd komposttunna och jag har därför tänkt införskaffa sådan och skjuta avlopp på framtiden. Kostar runt 2500 kr. Latrinen måste dock komposteras i 6 månader. Eftersom den fylls på kontinuerligt blir det svårt. Innebär detta att jag måste köpa TVÅ stycken dyra kompostkärl för att hanteringen ska vara godkänd eller finns det ngt annat sätt att lösa detta på? Vad säger ni?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-15 kl 00:56 »
Du behöver ju inte lägga toalettsitsen på komposttunnan. Använd lagom stora hinkar med lock till ditt dass, och förvara skiten i dem till dess komposttunnan är klar, tömd och färdig för en ny laddning.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #2 skrivet: 29 jan-15 kl 09:00 »
Vad menar kommunen med att komposttunnan ska vara godkänd? Vilka krav/föreskrifter ska den uppfylla och vem har bestämt kraven? Vem är bemyndigad att utfärda godkännandet? Räcker det med ett CE-märke?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #3 skrivet: 29 jan-15 kl 10:28 »
Här är krav på 2 st 500-liters, kommer jag ihåg. Dock vet jag inte om de har regler som säger att man inte får bygga dem själv, om de fungerar likadant, eller tom är kopior, på köpekomposter.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #4 skrivet: 29 jan-15 kl 11:27 »
Du behöver ju inte lägga toalettsitsen på komposttunnan. Använd lagom stora hinkar med lock till ditt dass, och förvara skiten i dem till dess komposttunnan är klar, tömd och färdig för en ny laddning.

Du menar att jag ska använda en dasstunna som är stor nog för 6 månaders "produktion". Eller missförstår jag dig? Om det finns så stora tunnor lär de vara för tunga för o tömma när det är dags....

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #5 skrivet: 29 jan-15 kl 11:28 »
Vad menar kommunen med att komposttunnan ska vara godkänd? Vilka krav/föreskrifter ska den uppfylla och vem har bestämt kraven? Vem är bemyndigad att utfärda godkännandet? Räcker det med ett CE-märke?

Nej de har en lista på godkända tillverkare och modeller avsedda för ändamålet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #6 skrivet: 29 jan-15 kl 11:51 »
Lagom stora hinkar med lock. Alltså, orkar du lyfta 25 kg så använder du hinkar som rymmer den volym skit som väger 25 kg. Du kanske behöver 4 st.

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #7 skrivet: 29 jan-15 kl 11:57 »
Ligger det till så att du är tvungen att anmäla till kommunen? Bor du in på andra folk, eller något? Annars är det bara att göra det på ett redigt sätt ändå och spara slantarna de vill ha för att skriva på ett papper att du gör det redigt..

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #8 skrivet: 29 jan-15 kl 13:41 »
Lagom stora hinkar med lock. Alltså, orkar du lyfta 25 kg så använder du hinkar som rymmer den volym skit som väger 25 kg. Du kanske behöver 4 st.

Mmm kanske det, fast frågan är om det är en godkänd hantering... Att lämna skiten i hinkar i ett halvår?

Ligger det till så att du är tvungen att anmäla till kommunen? Bor du in på andra folk, eller något? Annars är det bara att göra det på ett redigt sätt ändå och spara slantarna de vill ha för att skriva på ett papper att du gör det redigt..

Nej det är snarare så att jag tänkt skriva mig i torpet och vad jag förstått är de då ganska snabba med att komma på besök och ställa diverse krav. Klart man kan vänta och se men lika bra att ha det ordnat tänkte jag.
Jaså de ska ha betalt för pappersarbetet också? Det har jag inte kollat upp men låter ju inte otroligt... Så två dyra komposttunnor plus avgifter till kommunen... Nästan så man har råd med ett avlopp istället....

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #9 skrivet: 29 jan-15 kl 13:50 »
Runt tusen spänn kostade torrdassanmälan här. Kommer inte ihåg exakt. Det är fem år sedan.

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #10 skrivet: 29 jan-15 kl 14:26 »
Det som behövs är vilken tät behållare som helst det får bara inte läcka ut smittat vatten. Sen skall det ligga och desinfekteras i en viss tid innan det kan läggas på vanlig kompost, eller för den delen direkt på landet. Vet folk som kör med plastsäckar.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #11 skrivet: 29 jan-15 kl 18:59 »
Du kan läsa mycket intressant på "avloppsguiden.se. Många kommuner godkänner installationer som är gjorda i enlighet med avloppsguiden. Jag gjorde en bygganmälan om upprustningen av dasset när jag införde urinseparering och latrinkompostering. Efter att ha studerat flera färdiga latrinkomposter byggde jag till slut mig en egen. Fyra fack med tak, "dörrar" och luftspalter med insektsnät. Jag ställer helt enkelt in dasstunnorna där i minst sex månader. Att bygga själv blev både billigare och snyggare. Kostnaden kan inte ens jämföras med vad det skulle kosta att betala för latrinhämtning eller att bygga ett avloppssystem.

Kravet är att isolera dasstunneinnehållet från omgivningen i minst sex månader för att förhindra smittor. Tvärtom vad många tror är det så gott som luktfritt, framförallt tack vare urinsepareringen. Efterkomposteringen därefter kan göras i enklare form. För mig räcker fyra fack så länge att även efterkomposteringen kan ske i latrinkomposten.

http://husagare.avloppsguiden.se/utedass-(latrin).html
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #12 skrivet: 30 jan-15 kl 00:37 »
Du kan läsa mycket intressant på "avloppsguiden.se. Många kommuner godkänner installationer som är gjorda i enlighet med avloppsguiden. Jag gjorde en bygganmälan om upprustningen av dasset när jag införde urinseparering och latrinkompostering. Efter att ha studerat flera färdiga latrinkomposter byggde jag till slut mig en egen. Fyra fack med tak, "dörrar" och luftspalter med insektsnät. Jag ställer helt enkelt in dasstunnorna där i minst sex månader. Att bygga själv blev både billigare och snyggare. Kostnaden kan inte ens jämföras med vad det skulle kosta att betala för latrinhämtning eller att bygga ett avloppssystem.

Kravet är att isolera dasstunneinnehållet från omgivningen i minst sex månader för att förhindra smittor. Tvärtom vad många tror är det så gott som luktfritt, framförallt tack vare urinsepareringen. Efterkomposteringen därefter kan göras i enklare form. För mig räcker fyra fack så länge att även efterkomposteringen kan ske i latrinkomposten.

http://husagare.avloppsguiden.se/utedass-(latrin).html


Intressant lösning. Har du några bilder? Menar du att du bara sätter in tunnorna i de här facken du byggt för förvaring i sex månader? Det rör sig alltså inte om någon regelrätt kompost?

Undrar om det där med fack kundee vara en lösning hur som helst, om jag ordnade någon slags fack i den där latrinkomposten jag tänkte köpa.
Vad menas för övrigt med att behållaren ska vara "tät"? Går det bra med vanlig kompostbehållare om man har nåt i botten som hindrar att det läcker ut?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #13 skrivet: 30 jan-15 kl 00:48 »
Tät botten och en bit upp på kanterna. Och sedan regntätt lock, så det inte regnar in och spolar ut grejer. Tätt i övrigt på så vis att man inte ser in och skator och andra kan dra iväg med grejer typ. Brädor som ligger emot varandra är nog till "väggar".
I princip en enkel låda av trä, som det inte regnar in i och som har vattentät botten.

Jag tror det är bra att syre kommer in, för effektivast nerbrytning.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #14 skrivet: 30 jan-15 kl 09:58 »
Bra beskrivning på kraven på en latrinkompost, Pentti Linkola. Jag har letat efter bilder på min latrinkompost, men jag hittar bara en bild tagen under byggnationen. Det syns i alla fall det mesta, förutom "dörrarna", eller snarare "luckorna". Jag tror att jag har landets enda latrinkompost med tegeltak.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #15 skrivet: 30 jan-15 kl 22:25 »
200 liters plast fat funkar jättebra. Borra hål i överkant just under locket så det kan syresättas och flugor kan komma in och lägga ägg! Sen har du en fin maggot odling! Här fyller vi tre såna per år på 2,5 person. De är såpass billiga så man kan köpa ett gäng. Brukar låta de stå nåt år...

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #16 skrivet: 01 feb-15 kl 21:40 »
Bra beskrivning på kraven på en latrinkompost, Pentti Linkola. Jag har letat efter bilder på min latrinkompost, men jag hittar bara en bild tagen under byggnationen. Det syns i alla fall det mesta, förutom "dörrarna", eller snarare "luckorna". Jag tror att jag har landets enda latrinkompost med tegeltak.

Tack för bilden! Fint bygge! Så du lämnar sonika latrinen där nåt halvår eller mer och så är det klart? Flyttar inte innehållert till annan behållare, tillför ingenting eller så?

200 liters plast fat funkar jättebra. Borra hål i överkant just under locket så det kan syresättas och flugor kan komma in och lägga ägg! Sen har du en fin maggot odling! Här fyller vi tre såna per år på 2,5 person. De är såpass billiga så man kan köpa ett gäng. Brukar låta de stå nåt år...

Jaa... Kanske det räcker. Var hittar man sådana billiga? En "professionell" latrinkompost på 420 liter kostar 2000 inkl frakt.

Så här svarade kommunen mig:
"Kompostering av latrin skall ske i tät behållare (dock med ventilationshål/springor) som hindrar skadedjur att ta sig in och föroreningar att ta sig ut, däremot måste den inte vara isolerad. Latrinet i sig, processen, den långa komposteringstiden (startar redan under fyllnadstiden av behållaren, sedan minst sex månaders efterkompostering), gör att latrinkompostering, förutsatt korrekt skötsel, fungerar som en form av "varmkompostering" i sig. Då kravet på sex månaders efterkompostering är absolut (pga risken för smittspridning) är det i princip nödvändigt att ha två behållare för växelvis användning (behållare 2 fylls medan nr efterkomposterar).

Det är få som komposterar latrin, den senaste jag prövade hade en varmkompost, fabricerad modell, för matavfallet och sedan egenkonstruerade behållare, täta "silltunnor" som försetts med små ventilationshål till latrinet. Samkompostering är möjligt, förutsatt att behållarnas storlek medger det. Tänk dock på att matavfall kräver inte efterkompostering, så det kan vara bättre att ha en separat kompost för detta."


Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #17 skrivet: 02 feb-15 kl 07:01 »
Tack för bilden! Fint bygge! Så du lämnar sonika latrinen där nåt halvår eller mer och så är det klart? Flyttar inte innehållert till annan behållare, tillför ingenting eller så?

Jag försöker varva med mull redan på dass, mellan sittningarna, för att slippa en del jobb efteråt. I början slarvade jag med det och behövde hälla över latrinet i en ny tunna för att lufta det. Nu behövs inte det. Det märks om något inte är förmultnat när gödslet ska användas och i sådana fall är det bara att låta det stå ett tag till. För det mesta har jag låtit tunnorna stå mer än ett år och med fyra fack är det inga problem.

Det är först när jag ska tillverka bra matjord som jag blandar ordentligt. Mull, gammal jord, gödsel från latrinkomposten osv. Första gången jag använde egenproducerad gödsel förstod jag inte hur näringsrikt det är, då exploderade växtligheten. Nu blandar jag i mer mull än vad jag gjorde då och det verkar växa bra i jorden. Tänk vad skönt att slippa köra bil för att hämta gödsel!
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #18 skrivet: 03 feb-15 kl 19:42 »
Det brukar annonseras ut på blocket ibland, blåa med lock och spänne brukar kosta mellan 100-200 kr. Användbara till det mesta.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Måste jag ha två st latrinkomposter?
« Svar #19 skrivet: 08 jun-16 kl 07:08 »
För att skynda på komposteringen så kan man tillsätta fluglarver, på SLU har man provat med den svarta soldatflugans larver. Fluglarverna kan sedan i sin tur ätas av människor eller höns:

http://www.uppsalabio.com/DynPage.aspx?id=84034&mpath=6310,6319,6361&news=867041&type_of_media=pressrelease

http://dx.doi.org/10.1016/j.scitotenv.2013.04.033


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser