Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  plötsigt död i värprede  (läst 1270 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
plötsigt död i värprede
« skrivet: 23 aug-17 kl 08:06 »
Jag är nu hemma efter resa.  Hönsvakten meddelade för fyra dagar sedan att en höna låg död i värpredet. Hon har låtit den ligga i sitt garage sedan dess i väntan på att jag skulle komma hem.

Det fanns och finns inga sjukdomssymptom, varken på denna höna eller de andra.  Hönan var 18 månader, korsning mellan Lohmanhöna och blandis-lantrastupp.  Har värpt 6 ägg i veckan sedan förra september. Brukade ta lång tid på sig att värpa, minst en timme tror jag.  Stora ägg, omkring 70g, oftast med en liten skrynklighet vid den spetsiga änden.

Mina frågor är:  Vad kan dödsfallet bero på?   Är det någon mening med att försöka obducera efter 4 dagar i garage i sommartemperatur? (Känns inte särskilt kul faktiskt). Vad ska jag i så fall titta efter?


 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: plötsigt död i värprede
« Svar #1 skrivet: 23 aug-17 kl 09:30 »
Med det skynkliga ägget så kan det ha varit dels äggledarinflammation vilket inte alls är ovanligt nät det lohman eller högproducerande höns.
Det är den åldern som de flesta lohman över lag börjar trilla av pinnen eller går ner rejält i äggproduktion.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: plötsigt död i värprede
« Svar #2 skrivet: 23 aug-17 kl 10:14 »
Jag har funderat på vad skrynkligheten beror på, om det kan ha samband. Har läst om äggledarinflammation.  Fast talar det inte emot att den lilla skrynkligheten i spetsen har funnits där hela tiden? Och inte ändrats.  Inget påfallande, man måste titta efter.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: plötsigt död i värprede
« Svar #3 skrivet: 23 aug-17 kl 12:01 »
nu har jag undersökt hönan.  Ser ut som det hur runnit blod ur näbb och näsborrar.  Några andra förklaringar till dödsfallet då? Ögonen var helt insjunkna, men jag gissar det har att göra med att hon legat död i fyra dagar redan.  Annars inga skador på kroppen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: plötsigt död i värprede
« Svar #4 skrivet: 24 aug-17 kl 12:43 »
Nja.   Det kan vara en låggradig inflammation.
Den finns där och det egna immunförsvaret klarar inte av mer än att hålla stången.
Jag personligen skulle kolla av hönshuset efter kvalster, bara för säkerhets skull och hålla resten av flocken under uppsikt.

Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: plötsigt död i värprede
« Svar #5 skrivet: 24 aug-17 kl 18:07 »
Tack, ja jag ska kolla upp igen om kvalster


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 10 användare (2 dolda)
EncEnl, xaelanar, kloge74, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser