Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surjästkultur mördare??  (läst 2464 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Surjästkultur mördare??
« skrivet: 17 jan-17 kl 13:11 »
Jag lyckas lixom inte få en fungerande surjäst. Har följt olika recept men inget vill bli bra. O detta förstår jag verkligen inte.
Kan nån skicka mej lite surjästkultur så jag får en bra start?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

 

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Surjästkultur mördare??
« Svar #1 skrivet: 18 jan-17 kl 02:54 »
hej(Gomorron)// intressant de där m surdegsbröd ,hur menar du m att de inte blir bra? , jäser de upp för dåligt? , ibland sparat lite deg som reserv, märkt att om man matar surdegen m lite socker innan iblandning nog vikigt m temperaturen på surdegen särskilt om som jag blandar kalla ingredienser , numera räker ett paket jäst t 5 bakningarX 6-10 dl degvätska , fördel m denna lilla jästmängd är att degen kan stå &även  överjäsa utan att de blir jästsmak blir de aldrig nu , kunde bli de innan om de jäste för länge , för jag bakar okså utan förjäsning sätter in i kall ugn tycker de enkelt ,brukar slå från ugnen lite innan klartom vill ha ett lite knaprigt bröd

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Surjästkultur mördare??
« Svar #2 skrivet: 18 jan-17 kl 10:11 »
Burken, Du sätter jästen i för surning, är den riktigt ren från diskmedel? Är det minsta kvar dödar den jästen. Sen tar det ju flera dagar innan det blir surjäst av Din blandning. Och den behöver rumsvärme annars blir det inget. Dan före baket matar Du den med nytt mjöl, för att det skall finna so mycket, att Du kan spara till nästa bak. Den sparade delen kan Du ha i kylen och matar den med lite mjöl då och då. I kylan håller den sig flera veckor. Men får inte svälta ihjäl.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Surjästkultur mördare??
« Svar #3 skrivet: 20 jan-17 kl 23:44 »
Jag börjar fundera på om det är mitt vatten som är boven. Har väldigt mkt järn i vattnet här..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Surjästkultur mördare??
« Svar #4 skrivet: 20 jan-17 kl 23:52 »
Jag börjar fundera på om det är mitt vatten som är boven. Har väldigt mkt järn i vattnet här..

Det är juh lätt att ta vatten någon annanstans och se vad som händer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Surjästkultur mördare??
« Svar #5 skrivet: 25 feb-17 kl 21:25 »
Du får nog förklara mera exakt var problemet i uppstår och hur. Jäser det inte när du matar surdegen med mjöl+vätska och ställer i rumstemperatur? Jäser inte själva degen när du knådat ihop surdegen med degspadet och mjölet? Eller jäser brödet inte när du bakat ut det innan det ska gräddas?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Surjästkultur mördare??
« Svar #6 skrivet: 03 mar-17 kl 08:09 »
Surjästen bubblar inte fast jag matar den och brödet reser sej inte heller.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Surjästkultur mördare??
« Svar #7 skrivet: 03 mar-17 kl 09:06 »
Bara järn i vattnet borde inte ställa till med något problem. En sak du kan prova om du misstänker någonting i vattnet, är dock att koka upp det och låta det kallna innan du använder det.  Om du har mycket hårt vatten, så är det ju svårare än med mjukt vatten att skölja bort alla diskmedelsrester, i så fall behövs hett vatten för sköljning efter diskningen.

Men en sak som definitivt kan ta död på jästkulturer är lök, det kan vara bra att ha i minnet. Bröd brukar inte jäsa upp alls om man har blandat rå lök i degen, jag vet dock inte om jästen är så känslig att det t ex räcker med att det ligger lökar framme i närheten av surdegen.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, xaelanar, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser