Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.  (läst 3677 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« skrivet: 25 nov-15 kl 22:41 »
Behöver skaffa nya däck och sitter här och vet inte vad är rätt att ta. Har 225/55 R17 på nu och online sidor rekommenderar på regnr 215/60 R17 eller 235/55 R17.  :-\ ska jag följa förslagen eller ha samma som nu? Är det någon skillnad på 215/60 och 225/55 ?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #1 skrivet: 26 nov-15 kl 11:17 »
Kolla i första hand vilken däckdimension som står i registreringsbeviset för bilen (du kan också få ledtrådar av instruktionsboken).
De här databaserna som ska peka ut lämpliga bilreservdelar utifrån regnummer brukar inte vara så pålitliga.

Om bilen är så modern att den är helfordonsgodkänd finns ett antal däckdimensioner uppräknade i registreringsbeviset och då får man endast använda någon av dem. Om den inte är helfordonsgodkänd så står bara en dimension i registreringsbeviset och då har man lite friare händer - det viktiga i så fall är att däckets rullningsomkrets ligger inom ± 5 % från originaldimensionens omkrets samt att däcken passar på de fälgar du har (däckets och fälgens bredd måste stämma någotsånär överens, och för varje däckdimension brukar det finnas tabeller över vilka fälgbredder som är tillåtna för just det däcket). Det brukar vara lätt gjort att googla fram tabeller eller kalkylatorer för rullningsomkrets på nätet.

Jag skulle inte tro att det spelar någon större roll vilken av dimensionerna du väljer. Om det är vinterdäck som ska köpas, så brukar det vara en fördel att välja så smala som möjligt.  Om du vet att bilens hastighetsmätare och/eller vägmätare visar fel och du vill minska felvisningen, så kan du påverka den genom att välja en däckdimension där rullningsomkretsen ligger i över- eller underkant av det tillåtna området.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #2 skrivet: 26 nov-15 kl 11:27 »
Sedan är det väl smidigast att åka in till någon gummiverkstad och köpa däcken där de lägger på och balanserar dem? De vet ju också vad som passar.

Som tillägg till torbjörns information så måste däcket tåla vikten som skall vara på det (och även hastigheten, fast det normalt inte är något problem).

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #3 skrivet: 26 nov-15 kl 14:53 »
Sen har vi ju också fallet att man är snål och vill ringa runt och fråga flera gummiverkstäder om pris innan man gör upp affär med en av dem, då kan det vara bra att ha bestämt sig i förväg för vilken dimension man ska fråga på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #4 skrivet: 26 nov-15 kl 15:23 »
Ja, eller att vara öppen för ett klipp som frångår lite. Här fick jag för ett par år sedan fjolårets modell av ett bra märke som var en cm bredare än vad det skulle vara för nära nog halva priset :)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #5 skrivet: 26 nov-15 kl 21:03 »
okej. Tack för info. Har kollat registreringsbeviset och där står 215/60 R17 96 bak och drivaxel 1+1. Bilen är en SUV och kör släp ibland. Kom på efterhand att lapp finns vid dörren med däck och tryck tabell och där är 215/60 R17 96H M+S och 235/55 R17 99H M+S är med. Kör på att köpa 215/60 däck då. Har frågat på däck verkstad och de gick sa det inte skulle skilja mellan storlekarna och priset på förslag var skrämmande. Förslagen var 1000kr dyrare än online pris. Som jag förstår kan man ha samma eller högre belastning index? Är nämligen nere på två val varav en står suv och 100H XL (extraförstärkt).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #6 skrivet: 26 nov-15 kl 22:49 »
Starkare däck till lägre pris tycker jag låter bra. Det är dock en djungel det där med däck, så man måste jämföra samma märken om det skall vara ett klipp. Gummiverkstan tar väl 4-600 för att lägga om och balansera fyra hjul så du räknar med det. Det går även att säga -Jag funderade på att köpa de här på nätet, de kostar xxx, kan du ge mig samma pris?

 

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #7 skrivet: 26 nov-15 kl 23:50 »
Har tänkt använda sanna däckverkstad som jag använt tidigare så har räknat vad det hamnar på. Har sett att några tar extra avgift på vilken typ av fälg du har, men inte alla.  ;D Borde lägga den repliken på minne till nästa gång. Blev paff då jag hade hum vad de låg prismässigt på nätet och kostnaden för lägga om låg på men att det skulle vara drygt 850 dyrare var inte väntat.

Kronhjort

  • Inlägg: 43
    • Skåne
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #8 skrivet: 28 nov-15 kl 10:31 »
En liten undran bara. Är det originalfälgarna som sitter på bilen? Har någon bytt fälgarna kan det skilja på dimensionerna mot vad som står i reg.beviset. En annan grej är att man tydligen inte helt kan lita på vad som står i reg.beviset. Har precis bytt däck på min bil och kollade vad för dimension som står i pappren. Det stämmer inte med vad som sitter på bilen. Ändå är bilen köpt ny med original fälgar. Killen på däckfirman sa att det händer ganska ofta även på nyare bilar att det skiljer. Han hade en låååång rörig utläggning om varför. 

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #9 skrivet: 29 nov-15 kl 17:50 »
Fälgdimensionen brukar stå finstilt någonstans på fälgen, vanligtvis stansade siffror om det är en plåtfälg, ingjutna om det är en lättmetallfälg. Originalfälgarnas dimension kan tänkas stå på den där skylten i dörröppningen eller i bilens instruktionsbok.

Ett par tips när man har med gummiverkstäder att göra:
1) Kolla om verkstaden alltid byter ventil när de lägger på nya däck. En verkstad som gör det utan att fråga och utan att ta extra betalt för ventilen, är seriös och bör gynnas!
2)  Rengör fälgarna noggrannt själv innan du lämnar in dem för däckbyte. Ofta är verkstaden inte så noga med att göra rent där balanseringsvikterna ska sitta, och i synnerhet om det är lättmetallfälgar där man måste använda självhäftande vikter, så är det då stor risk att de ramlar av.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #10 skrivet: 01 dec-15 kl 19:41 »
Näst intill säker de är original men kommer inte åt att läsa siffrorna då de är på insida av fälgen. Min däckverkstad har bytt ventil var gång någon av oss varit där. Ska tänka på att göra rent fälgarna innan jag går dit.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #11 skrivet: 20 dec-15 kl 12:15 »
Fakta:
Directive 2000/7/EC

En hastighetsmätare får aldrig visa mindre än verklig hastighet, att visa 100km/h vid 100km/h verkig fart är OK enligt de EC/ECE/EU direktiv Sverige valt att följa.
Max felvisning är 10% +4km/h
Ref http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32000L0007&from=EN

Det var lagen det och rent praktisk är det bra som biltillverkare att lägga sig på +5km/h för att ta upp div toleranser. (fråga mig gärna varför jag vet)
 
« Senast ändrad: 21 dec-15 kl 06:29 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #12 skrivet: 20 dec-15 kl 21:35 »
Beträffande hastighetsmätare så har i stort sett samma regler som i nuvarande direktiv gällt sedan början av 80-talet, med en del oväsentliga skillnader i siffervärden och inom vilka hastighetsområden kravet gäller. Innan ca 1981 gällde i Sverige ± 10 % vid registreringsbesiktning, ± 15 % på serietillverkade exemplar. På den tiden var reglerna inte internationellt standardiserade och biltillverkarna var tvungna att kalibrera hastighetsmätaren olika beroende på i vilket land bilen skulle säljas.

Ju bättre en bils hastighetsmätare är tekniskt sett, desto mindre marginal i felvisningen brukar biltillverkaren behöva lägga på.
Moderna tunga fordon (lastbilar och bussar), som ändå har krav på färdskrivare, brukar ha en hastighetsmätare som visar praktiskt taget exakt.
På personbilar blev noggrannheten mycket bättre (och pålägget oftast mindre) när man gick över från mekanisk till elektronisk hastighetsmätare.
Några erfarenheter av mina loggningar och jämförelser med GPS:
VAG-bilar och europeiska Ford från ca 1995-2005 : ingen offset men + 2-3 % skalfel.
VAG från ca 2010 och fram till idag: visar så gott som exakt rätt.
Citroën och Peugeot från omkring '00: offset minst 5 km/h, inget nämnvärt skalfel.
Chrysler, Jeep m fl från 90-talet: ingen offset , + 6-10 % skalfel.
Åtminstone på VAG och Chrysler kan man kalibrera om hastighetsmätaren via OBD-kontakten om man har tillgång till rätt programvara.
Man kan notera att vissa Chryslermodeller kan visa hastigheten i klimatanläggningens display om man sätter den i ett diagnosläge, detta värde brukar stämma exakt med verklig hastighet.

brau

  • Inlägg: 3
  • Ny medlem
    • Östergötland
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #13 skrivet: 21 dec-15 kl 08:23 »
Jag har tidigare jobbat för www.abswheels.se och en sak har jag lärt mig, du kan lita på regnr söket däremot bör du vara försiktig om det nu är så att du har 17 tum men regnr söket visar dig "orginal 15 tum" då vet du att du bara ska ändra på de sista.

Får du exempelvis fram 225/55/16 (via regnr sök) och du vet att du har 18 tum då kan du ändra det till en manuell sökning och söka 225/55/18

Lycka till.
ridepony.com - allt för barn

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #14 skrivet: 21 dec-15 kl 16:08 »
Jag har tidigare jobbat för www.abswheels.se och en sak har jag lärt mig, du kan lita på regnr söket däremot bör du vara försiktig om det nu är så att du har 17 tum men regnr söket visar dig "orginal 15 tum" då vet du att du bara ska ändra på de sista.

Får du exempelvis fram 225/55/16 (via regnr sök) och du vet att du har 18 tum då kan du ändra det till en manuell sökning och söka 225/55/18

Lycka till.


Det kan ju inte stämma. 225/55/18 har mycket större diameter än 225/55/16.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #15 skrivet: 22 dec-15 kl 17:39 »
Jag har tidigare jobbat för www.abswheels.se och en sak har jag lärt mig, du kan lita på regnr söket däremot bör du vara försiktig om det nu är så att du har 17 tum men regnr söket visar dig "orginal 15 tum" då vet du att du bara ska ändra på de sista.

Får du exempelvis fram 225/55/16 (via regnr sök) och du vet att du har 18 tum då kan du ändra det till en manuell sökning och söka 225/55/18

Lycka till.


Helt fel.
Man måste se på tabellvärden för rullningsomkretsen hos originaltypen (t ex i STRO handbok, som finns tillgänglig hos alla seriösa företag i däckbranschen, eller i någon däcktillverkares listor på nätet), och sedan välja ersättningstyp utifrån detta.
Tänk också på att ju lägre profil, desto mer kritisk blir fälgbredden. 225/55R18 får t ex ENDAST monteras på en 7" bred fälg och inget annat.  Ett normalprofil (82-profil) däck med samma bredd och ungefär samma rullningsomkrets, 225R14, får monteras på 6" - 8" fälgar , 6,5" rekommenderas i första hand.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #16 skrivet: 22 dec-15 kl 19:31 »
.... 225/55R18 får t ex ENDAST monteras på en 7" bred fälg och inget annat...

Lite OT, men ett 225 kan man faktiskt få på en 10,5" fälg.

men det är inget jag rekommenderar...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Däck förvirrad, samma eller rekommenderad.
« Svar #17 skrivet: 22 dec-15 kl 20:40 »
Lite OT, men ett 225 kan man faktiskt få på en 10,5" fälg.

men det är inget jag rekommenderar...

Tyskstukad!    😱
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser