Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plocka bort foderramar  (läst 3240 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #20 skrivet: 29 aug-16 kl 19:34 »
Hmmm...så invintring på en 11 ramars LS låda är ingen bra idé? Ramytan (om det har någon betydelse?) är 52% större än i en låda LN...

Det är aningen sämre resultat att invintra på en låda LN än på en låda LS. Men nej, en låda LS är inte optimalt för att säkerställa övervintringen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #21 skrivet: 30 aug-16 kl 14:57 »
Citera
Det är aningen sämre resultat att invintra på en låda LN än på en låda LS. Men nej, en låda LS är inte optimalt för att säkerställa övervintringen.

Så vad göra? En HLS överst? Skulle det kunna funka? Som du förstår är jag ingen erfaren biodlare... :-\
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #22 skrivet: 30 aug-16 kl 17:56 »
En HLS underst hade jag nog valt. Den kan då enklare tas bort på våren om man önskar. Skulle den vara överst istället så har du mycket yngel i den tidigt på våren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #23 skrivet: 30 aug-16 kl 18:19 »
OK. Tack för värdefulla råd! Mycket uppskattat!
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

 

mcrae

  • Inlägg: 36
    • Uppland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 5 användare (3 dolda)
von tratt, Angellore

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser