Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsmat i Växjö  (läst 8565 gånger)

BellaK

  • Inlägg: 18
    • Småland
    • Södregårds hönspensionat
Hönsmat i Växjö
« skrivet: 24 okt-11 kl 22:05 »
Är det någon som vet om det finns fler ställen som säljer hönsmat i Växjötrakten än Granngården?

Skogsluffare

  • Gäst
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #1 skrivet: 24 okt-11 kl 22:10 »

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #2 skrivet: 25 okt-11 kl 16:22 »
CityGross har hel havre, kornkross, foder ärtor och foder majs (om man nu vill ge sina höns det). Inget  vanligt hönsfoder i pelletsform. Kanske går det att få dem att ta hem hel korn och hel vete om man ber dem? De tar ju ändå från Svenska Foder som har sådant i sitt sortiment.
Vet bara City Gross och Granngården som säljer sådant i Växjö.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #3 skrivet: 25 okt-11 kl 16:29 »
Det är ju inte alltför långt till Börjes i Tingsryd där de har stort sortiment och bra priser!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #4 skrivet: 25 okt-11 kl 17:21 »
Jag säger också Börjes i Tingsryd  ;D. De har Svenska Foder och de är klart billigast i Södra Småland. En resa till Tingsryd sparar du snabbt in med tanke på Granngårdens priser i Växjö. Sedan har de inte så mycket hönsprodukter på Börjes utan det är enbart foder.

smedjan

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #5 skrivet: 25 okt-11 kl 20:43 »
Statoil i Alvesta (mittemot Netto vid infarten från Gemla) har djurfoder, bl a Svenska Foder. Finns i en lokal intill macken - lasta och betala sedan på macken.
Bor på en liten gård med händig man, hund, tre shirehästar, ett gäng glada höns och ett nytt fint trädgårdsland - som hönsen också gillar!!

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #6 skrivet: 27 okt-11 kl 12:35 »
Jag frågade City Gross och de kan ta hem från Svenska Foder om man säger till en vecka i förväg vad man vill ha.
Man kontaktar i så fall Pernilla Lundblad på 0470-705616 eller pernilla.lundblad@bergendahls.se
så fixar hon det.
Svenska Foder har ju all möjlig fjäderfä foder man kan tänka sig och även helsäd.

Billigare än Granngården och närmare än Börjes.  ;)

Neiklot

  • Gäst
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #7 skrivet: 27 okt-11 kl 21:59 »
GoB i Rottne har foder och är, åtminstone jämnfört med Granngården, ganska billiga.

:)

Ang. Börjes så kan man fika hela familjen där för 60kr!

Går man vidare till konditoriet 100meter nerför gatan så får man betala 120kr för 6 wienerbröd, utan kaffe!


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #8 skrivet: 28 okt-11 kl 09:18 »
På eniro.se hittade jag Lasses Foder i Lammhult.
http://gulasidorna.eniro.se/f/lasse-foder-ab:7818574?geo_area=v%C3%A4xj%C3%B6&search_word=h%C3%B6nsfoder

Annars vet jag inte :P

Ja, för hundan, åk till Lammhult! Lasses är en helt komplett bonnabutik, där finns inte bara foder till alla upptänkliga djur, utan även stängselattiraljer, vatten- och utfodringspryttlar, mat till lagårdskatterna, billiga lagårdskläder och -stövlar osv... jag köpte ett par stövlar hos Granngården och min kompis köpte exakt likadana hos Lasses, de hon köpte var 300:- billigare!
Priserna är överlag billigare än Granngården, både på foder och annat, så resan betalar sig lätt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #9 skrivet: 28 okt-11 kl 10:09 »
Järn & Bygg i Lessebo har också Svenska Foders sortiment. Och inte så fasligt dyrt.

Fast nu köpte jag blandsäd på annat håll för 1,50/kg + en massa fådda majskolvar från Syster Yster.  Vi klarar oss en bit in på nästa år.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

andtol

  • Gäst
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #10 skrivet: 28 okt-11 kl 15:39 »
GoB i Rottne har foder och är, åtminstone jämnfört med Granngården, ganska billiga.

Var ligger GoB?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #11 skrivet: 27 nov-11 kl 13:05 »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #12 skrivet: 14 mar-13 kl 09:08 »
Jättegammal tråd. Men är det några som är intresserade av att få hem hönsmat från Svenska Foder till City Gross i Växjö?
Jag vill själv beställa helt vete och helt korn då jag ger helsädsblandning. Men Svenska foder har även färdiga pellets.
Är vi fler som vill ha så kan de hålla det hemma. Annars blir det som beställningsvara. Om de ska ta hem och hålla det i sortimentet är de lite nyfikna på hur många som är intresserade. Mängd och frekvens :)

Prisexempel: Helt korn kostar 87:- för 15kg. Helt vete 108:- för 18kg. Färdigfoder värp opti kostar 103:- för 15kg.

Det beställs på måndagar innan 12 och får levereras torsdag samma vecka.

Jag tycker själv Svenska Foder håller bättre kvalitet och pris är Granngårdens egna varor. Dessutom är City Gross mer lättilgängligt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #13 skrivet: 14 mar-13 kl 12:02 »
Citera
Prisexempel: Helt korn kostar 87:- för 15kg. Helt vete 108:- för 18kg
Åt hälvitte för dyrt! Vi köper av en bonde för 2 kr/kg (= 30:- för 15 kg eller 36:- för 18 kg) Ta en sväng neråt Uråsa eller Kalvsvik och stanna till där de ser ut att ha spannmål. Knacka på och fråga. Borde även finnas någon åt Rottne-hållet. Finns flera neråt Huseby om det ligger bättre till.
Det har hänt, fast mest i skördetid, att jag fått "städa logen" eller ta hand om det som runnit av ett lass. Alldeles gratis.

6 spänn kilot för säd  :o .......det är ju inte klokt.

Å så en annan sak. Det är ju inte så himla stor skillnad på olika sorters foder, ofta mest priset (sicket bedrägeri!) >:(. [o.t foder åsikter egen tråd]
« Senast ändrad: 05 apr-13 kl 17:41 av Sirpa »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

andtol

  • Gäst
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #14 skrivet: 14 mar-13 kl 13:12 »
Jag tycker själv Svenska Foder håller bättre kvalitet och pris är Granngårdens egna varor. Dessutom är City Gross mer lättilgängligt.

Jag handlar Svenska Foder på G&B i Rottne.

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Hönsmat i Växjö
« Svar #15 skrivet: 15 mar-13 kl 19:52 »
GoB i Rottne har foder och är, åtminstone jämnfört med Granngården, ganska billiga.

:)

Ang. Börjes så kan man fika hela familjen där för 60kr!

Går man vidare till konditoriet 100meter nerför gatan så får man betala 120kr för 6 wienerbröd, utan kaffe!

Det finns ju skäl till varför det är så billigt. Kaffet är tunt som diskvatten o smakar ungefär så också. Serveras dessutom i plastmuggar som förtar både smak och njutning ytterligare. En riktig smålänning vill handla prisvärt, och är egentligen inte snål som det påstås. Och att betala 2.50 kr för nåt som smakar piss kan ju aldrig bli prisvärt - bara snålt!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser