Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myskanks-nyfrälst  (läst 1728 gånger)

moneyman

  • Gäst
myskanks-nyfrälst
« skrivet: 05 aug-05 kl 00:54 »
Träffade 2 "mysk-herrar" genom mitt arbete på en 4H-gård för ca 12 år sedan och blev helfrälst  :-*. Trevligare fåglar hade jag aldrig tidigare träffat och jag lovade mig själv att : om jag någon gång i framtiden skulle få möjlighet att hålla fjäderfän, så var alla gånger myskanka det första inköpet ;D. Sedan 6 mån. äger jag och min familj en liten gård (hade jag aldrig vågat hoppats på för 12 år sedan) och nu kan jag ju faktiskt ha myskankor ;D ;D ;D.
Jag har valt ut platsen, en "gräsplätt" på ca 400 kvm där jag får plats med både ankhus och damm, men jag har en del som jag funderar över.
ca 100 m från vår gård har vi en vältrafikerad asfaltsväg och på andra sidan vägen ca 50 m ner har vi en fin insjö. om man går åt motsatt håll från gården ca 200 m ner har vi en inte alls lika fin bäck. På vårarna och efter regn-perioder är det fint klart vatten som porlar där, men resten av året är det inte så mycket vatten i den.

moneyman

  • Gäst
Re:myskanks-nyfrälst
« Svar #1 skrivet: 05 aug-05 kl 01:09 »
Det gör mig inget om ankorna går ner till bäcken och plaskar när de får lust, men jag är rädd för att de skulle välja att gå till sjön och bli överkörda av en bil på kuppen :'(. Hur ska jag lösa den nöten ?
Jag har även en bostadsfråga som jag undrar om någon kan svara på.
Till gårdsköpet följde ett sött litet knut-timmrat hus. Det är ca 4 kvm stort, med ett sluttande obrutet tak. Lägsta takhöjden är ca 1 m och högsta delen vid dörren är ca 1,5 m, det är oisolerat men dragfritt.
Är det tillräckligt stort för några ankor och i så fall för hur många ?
Min sista fråga är staket: Behöver jag ha det egentligen och hur ska det i så fall se ut (höjden o.s.v) ? Hoppas någon vill svara på mina frågor. MVH Moneyman

moneyman

  • Gäst
Re:myskanks-nyfrälst
« Svar #2 skrivet: 08 aug-05 kl 16:13 »
En rättelse om storleken på mitt eventuella ankhus. Rätt mått är: 4 kvm i yta, lägsta höjd är 90 cm och högsta höjd är 1.9 m. Någon där ute som vill svara på mina frågor......? ???
                             Moneyman

katta

  • Gäst
Re:myskanks-nyfrälst
« Svar #3 skrivet: 15 aug-05 kl 09:19 »
M: Det gör mig inget om ankorna går ner till bäcken och plaskar när de får lust, men jag är rädd för att de skulle välja att gå till sjön och bli överkörda av en bil på kuppen . Hur ska jag lösa den nöten ?

Ngn sorts staket, löser det problemet, såvida dina myskankor inte kan flyga som många kan. Då får du vingklippa dem för att säkert kunna hålla koll på dem.

M: Jag har även en bostadsfråga som jag undrar om någon kan svara på.
Till gårdsköpet följde ett sött litet knut-timmrat hus. Det är ca 4 kvm stort, med ett sluttande obrutet tak. Lägsta takhöjden är ca 1 m och högsta delen vid dörren är ca 1,5 m, det är oisolerat men dragfritt.
Är det tillräckligt stort för några ankor och i så fall för hur många ?

Det duger bra. Det viktiga är att du kan rengöra det ordentligt på ett bra sätt. På vintern tenderar många ankor att bajsa i ligghuset, och det vill man ju gärna kunna städa bort ordentligt. Mycket med tanke på parasiter och liknande.

M: Min sista fråga är staket: Behöver jag ha det egentligen och hur ska det i så fall se ut (höjden o.s.v) ? Hoppas någon vill svara på mina frågor. MVH Moneyman

En meter högt bör räcka, även ankor som inte kan flyga brukar kunna få till ordentliga "flyg-hopp" emellanåt.
Staketet lär du nog vara glad över att ha på våren och försommaren då ankor normalt gärna tar sig långa turer då vårkänslorna flödar. Vi brukar få hämta våra en bra bit ifrån gården flera gånger om dagen, den tiden på året. Men längre in på sommaren brukar de lugna ner sig och håller sig inne på gården.

moneyman

  • Gäst
Re:myskanks-nyfrälst
« Svar #4 skrivet: 15 aug-05 kl 22:47 »
Hej Katta!
 Tusen tack för att du besvarade mina frågor :D
Var och valde ut 1 hane och 3 honor i söndags. Håller nu på för fullt med att fixa till huset, gräva ner ett badkar o.s.v.
Förhoppningsvis hinner jag göra färdigt till nästa helg, så jag kan åka och hämta dem då ;D
    MVH  Moneyman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 3 användare
Hokuspokus, Stengrim, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser