Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äter ankor mygg?  (läst 3964 gånger)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
äter ankor mygg?
« skrivet: 08 jun-05 kl 23:47 »
Undrar om det är någon som känner till vilket tam-djur som äter mygglarver? eller vad nu det gula heter? som finns i dammar. Har fått för mej att detta gula är mygg-larver.

Vi har en nygrävd damm, cirkus 3 år tillbaka, denna har numera "det där gula"

Ex? Äter änder detta?

Häx
« Senast ändrad: 10 jun-05 kl 22:55 av admin »

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:äter ankor mygg?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-05 kl 13:19 »
Undrar om det är någon som känner till vilket tam-djur som äter mygglarver? eller vad nu det gula heter? som finns i dammar. Har fått för mej att detta gula är mygg-larver.

Vi har en nygrävd damm, cirkus 3 år tillbaka, denna har numera "det där gula"

Ex? Äter änder detta?

Häx


Fiskar, grodor,ödlor äter mygglarver med förtjusning och kanske även trollsländor, dykare och andra små
vattenlevande djur skulle upppppskatta menyn.

Mygglarver brukar vara svarta men det finns vita också, du känner igen dem på att de simmar upp till ytan för att få luft och så fort du skuggar lite simmar de neråt en liten stund.

Eller kan det måna vara groddägg du menar ? De ligger i en klump och i så fall är det bara att vara glad.


Bondmoran
« Senast ändrad: 10 jun-05 kl 22:56 av admin »
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Eulalia

  • Gäst
Re:äter ankor mygg?
« Svar #2 skrivet: 09 jun-05 kl 13:25 »
Kan det inte vara pollen då?
Det ligger som en gul matta överallt just nu..
« Senast ändrad: 10 jun-05 kl 22:56 av admin »

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:äter ankor mygg?
« Svar #3 skrivet: 10 jun-05 kl 22:30 »
Tack !!!

Regnbågslax har vi nyss planterat in i vår "nya damm grävd 01. Kräfter la vi dit förra året. Grodor har jag upptäckt till min förtjusning både ´där nere´(vid dammen) och även här uppe i trädgården.

Har fått för mej att det där gula, är mygglarver..  Det ligger ett  gult damm täcke på dammen.

Förra året iakttog jag "blobbar"  "typ manet" som legat i bäcken som leder ifrån dammen. Tror att dessa är grodyngel. De har svarta små prickar i massan som ligger där.

Trollsländor har jag med förtjusning upptäckt i vår gamla damm, denna ligger ej långt ifrån den nygrävda.
Närmare bestämt så kommer färskvatten ifrån berget ner i vår ny-grävda damm, därifrån går en å till vår gamla damm.
(vet ni att trollsländor fanns på dinosaurietiden?även söta hedgehogg)

Ödlor har jag med förtjusning påträffat i trädgården, denna ligger en bit ifrån trädgårn.

Det är spännande med vår fauna, Tack igen Bondfjant för ditt svar!!!!!

Jag har både stora och små barn, dessa härmar morsan i att vara rädda om allt levande. Ex att "rädda" maskar. Dessa är jätte-viktiga!

Framför min dörr har jag dammen, framför denna går mina söta tjejer-getterna, brevid dessa går gris-tjejerna. Dessa är lika söta. Idag var grisarna ogienkänneliga, de hade vältrat sej i leran.

Det är så mycket som vi inte vet om vår fauna.. I förra veckan snackades, det fanns en björn i vårt område, visst vore det katastrof om han tog mina getter el grisar,  men jag tror att både björn och varg propagandan är fel. Dessa är en viktig del utav vår fauna. det är vi människor som förstör deras jaktmarker - därav har vi problem med dem.

Det gula problemet? återstår. Är det pollen eller myggyngel?

Tack för era svar!!! Eulalia o Bondmoran!!

Häx
« Senast ändrad: 17 jun-05 kl 07:22 av Petter B »

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:äter ankor mygg?
« Svar #4 skrivet: 10 jun-05 kl 23:07 »
Det gula är säkert pollen, möjligen i kombination med en hinna av alger och diverse annat. Svårt att få bukt med utan fontän eller något sådant. Men plaskande ankor gör nog en del åt det.

Förutom de svarta och vita mygglarverna finns det röda. De är som små maskar som mest håller till vid bottnen. De vita finns mitt i vattnet, de svarta i ytan. Det är bara de  svarta blir stickmyggor.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
Urartad diskussion
« Svar #5 skrivet: 17 jun-05 kl 07:47 »
Nu har jag gjort min första insats som ofrivillig moderator på Ljugarbänken. Jag ber er alla om ursäkt att jag inte skött mitt jobb tidigare (känner någon sig manad att ta över uppiften?).
Jag har här på begäran av läsare och inblandade klippt av en diskussion som plötsligt urartade i pajkastning och personliga påhopp. Om ni känner att jag gjort fel så finns inläggen sparade. :)
Petter B


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 3 användare
xaelanar, GE202, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser