Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kalkben?  (läst 775 gånger)

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
Kalkben?
« skrivet: 29 aug-14 kl 14:23 »
Hej!

Jag har tre surhönor som gärna vill ligga (jag vill inte det så jag slänger ut dem varje dag). Såg idag att två av dem, svarthöns, har en vitaktig klump vid "vristen", den ena har bara på ena benet, den andra på båda. Benen ser bra ut i övrigt och ingen av de andra hönorna eller tupparna har det. Måste det vara kalkben eller kan det vara bajs? Har en del kycklingar som gärna bajsar i redena.

Har även en höna som är 5 månader och är vitaktig i ansiktet där hönor annars ska vara röda. Någon som vet vad detta kan vara? Jag trodde kanske svamp och har smörjt henne och det blev lite bättre. Hur länge ska man smörja efter det att djuret blivit bra? Ska hon vara helt röd i ansiktet när hon är frisk eller kan hon vara lite blek i färgen? Finns en tupp som ser lite likadan ut som henne i anskitet, annars har ingen av de andra det här.

Tacksam för snabbt svar då jag snart ska ha barn och gärna vill komma till rätta med problemen innan!

Med vänlig hälsning
Lillhönan
« Senast ändrad: 30 aug-14 kl 08:12 av Lillhönan »
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Kalkben?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-14 kl 13:00 »
Det låter mysko...

Men det kan vara bajs som du säger på benen, (jag antar att du inte tagit fel så det är tuppar som får sina faighting klor.) Annars om det är kalkben med ohyra är det bara att tvätta benen och smörja in med helosan eller fett några gånger så ska det försvinna med tiden.

Hönan på 5mån kan du ju tvätta några gånger till för att undvika att det vita ökar igen om det hjälpte. Men annars kan en vit kam tyda på stress eller att hon börjar bli sjuk också. Beroende på hur det vita ser ut kan hon ioch tuppen vara lite blekare men det är svårt att säga när jag inte sett dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 6 användare
xaelanar, malle h, kretslopp, addebadde, reimersro, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser