Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bistyrka inför invintring.  (läst 3586 gånger)

Rallaros

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
Bistyrka inför invintring.
« skrivet: 23 aug-14 kl 11:43 »
Hej !

Hur många ramar LN skall bina täcka för att vara invintringsdugligt?

Har avläggare och funderar på om man behöver slå ihop dom inför invintring.

mvh/Bertil

MariaF

  • Inlägg: 70
  • 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #1 skrivet: 23 aug-14 kl 12:10 »
tio ramar bör vara ordentligt täckta o gärna hänga lite utanför...
/Maria

mars146

  • Inlägg: 59
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #2 skrivet: 23 aug-14 kl 20:52 »
bina bör täcka minst fem ramar lågnormal för att klara vintern, hade en svag avläggare i fjol och den överlevde vintern


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #3 skrivet: 24 aug-14 kl 08:53 »
Mina egna tumregler vid månadsskiftet augusti-september: 3 har jag bara lyckats med enstaka gånger, 5 brukar gå men ingen honungsskörd året efter, 7 gör skörd på skogshallon nästa sommar, 10 ger skörd på höstraps nästa försommar.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #4 skrivet: 24 aug-14 kl 09:37 »
Olof, om du har en avläggare som täcker 5 (eller 3) ramar, hur många ramar övervintrar du dem på då? Och hur myckert vinterfoder får de?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #5 skrivet: 24 aug-14 kl 21:04 »
En sådan avläggare övervintrar jag på en låda (=10 ramar). Det är inte förrän de fyller mer än en låda de får två. Jag har mycket goda erfarenheter av en låda, men ändå i år är det mindre än 20% av mina samhällen som övervintras på bara en låda. Mina får alltid 18-21 kg socker i lösning, men är det mycket honung i lådan redan så kommer de inte att få plats med så mycket. Och är de svaga så bygger de inte ut bakersta/yttersta ramarna tyvärr.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #6 skrivet: 24 aug-14 kl 21:25 »
jag övervintrar några trillingar var år, 3 st i var låda, 3 ramar bin i var del med avdelare i lådan. de får tjocka ramar, sådana som jag har haft 8 - 9 ramar i skattlådorna så får det plats mycket mer foder till dom.. dessa övervintras med nät på samhällen, i kyllager eller fristående... på detta sätt har man några extra drottningar till våren samt en stark avläggare om man tar bort 2 drottningar och avdelarna!
parar drottningar i dessa.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #7 skrivet: 25 aug-14 kl 07:37 »
Tack! Kul att diskutera bin!

Jag har bin i trågkupor och smålandskupor. Då kan jag välja lite mer när det gäller antal ramar till invintringen. Brukar ha 17 ramar till ett bra samhälle. Men en liten avläggare, som är på gränsen till för svag, då vet jag inte om det är viktigare att tränga ihop dem lite för att hålla värmen, eller om man hellre ska ge dem lite mer utrymme och plats för mat. Skulle nog hellre tro på att de trängde ihop maten på lite färre ramar än att de har många ramar med lite i eller där en del ramar i kanterna kanske är tomma. Hur tänker ni om det?

raggot

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #8 skrivet: 25 aug-14 kl 08:18 »
Hej !

Om du invintrar på 1 låda när ger du sista fodergivan med tanke på att det kan vara yngel kvar och ge hål på vintern eller flyttar du om ramar efter invintringen?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #9 skrivet: 25 aug-14 kl 18:16 »
Om du invintrar på 1 låda när ger du sista fodergivan med tanke på att det kan vara yngel kvar och ge hål på vintern eller flyttar du om ramar efter invintringen?
Om du menar mig så burkar det vara 5-15 september. Jag har inte flyttat om ramar efter fodring.

Det är väldigt sällan jag har samhällen som täcker mindre än 7-10 ramar vid denna årstiden, jag brukar slå samman dem istället.

raggot

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #10 skrivet: 26 aug-14 kl 07:11 »
Hej Olof !

Invintrar du tidigare om du har 2 lådor?
Då har väl bina plats för att lagra vinterfodret tidigare än om man bara har 1 låda?

mvh/Raggot

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #11 skrivet: 26 aug-14 kl 07:51 »
Invintrar du tidigare om du har 2 lådor?
Då har väl bina plats för att lagra vinterfodret tidigare än om man bara har 1 låda?
Nej, det vore väldigt oprakiskt och stor risk för röveri med olika fodringsdatum. Alla får samtidigt. I år har jag dock varit tvungen att börja redan eftersom jag är upptagen med annat de första två helgerna i september, men med tanke på hur regnigt det varit senaste två veckorna bör det mesta ändå snart vara utkrupet.

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #12 skrivet: 29 aug-14 kl 12:27 »
hele september vore väl bra att kunna fodre o even in i oktober om vedret är mild 8) 8)

 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #13 skrivet: 29 aug-14 kl 14:59 »
hele september vore väl bra att kunna fodre o even in i oktober om vedret är mild 8) 8)

Det hade kanske i många fall varit bra för biodlaren. Men det måste ju göras medan bina är aktiva.
De ska inte bara dra ner fodret utan det ska hinna behandlas färdigt och täckas innan det är ett fullgott vinterförråd. Det är mycket beroende av utetemperaturen hur snabbt detta jobbet blir avklarat. Bina är faktiskt inte skapta för att fixa detta hur sent som helst. 

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #14 skrivet: 29 aug-14 kl 20:04 »
Dessutom tar inte ett svagare samhälle foder från en foderlåda (10 cm gångväg upp) när temperaturen går ner lite, det har hänt att inga fler varma dagar har kommit efter mitten av september.

raggot

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #15 skrivet: 29 aug-14 kl 20:15 »
intressant
Hur länge skall man fodra
I början tog de snabbt men nu går det sakta
Hur länge skall jag fylla på i foderlådan
Slutar de helt när de är nöjda eller tar de lite ändå

mvh/raggot

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #16 skrivet: 29 aug-14 kl 20:43 »
Ett svagt samhälle slutar när de inte kan täcka (hålla varmt) mer ramar än de fyllt. Ett starkt samhälle tar foder tills det är fullt i hela kupan.

raggot

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #17 skrivet: 29 aug-14 kl 20:59 »
Men då får man se upp med ett starkt samhälle på 2 lådor ln
De kan väl lagra ca40kg sockerlösning?

mvh/Raggot

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #18 skrivet: 29 aug-14 kl 21:05 »
Ja och det är inte alls lämpligt i vårt klimat.

raggot

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Bistyrka inför invintring.
« Svar #19 skrivet: 31 aug-14 kl 20:58 »
Oj det visst jag inte

Har läst att man kan mata på tills bina inte tar emot mer sockerlösning

Har ingen riktig koll på hur mycket de har fått per samhälle eftersom jag har efterhand drivfodrat och ionvintrat.

Vad skall jag göra nu?

Måste jag rota igenom samhällena eller kan jag förtsätta mata tills de inte vill ha mer? ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 2 användare
ärt, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser