Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  läckande element  (läst 17250 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
läckande element
« skrivet: 28 mar-08 kl 08:49 »
Våra element läcker när vi försöker stänga dem. Vad kan vi ta till med för billiga och snabba metoder för att slippa vattendropp de månader som vi värmer huset? Det känns lite fel att öppna sovrumsfönstret på vid gavel med flera minusgrader utomhus - men samtidigt vill vi inte dö av värmeslag.

Elementen ska bytas ut så småningom, så kostsamma reparationer eller byte till andra element är inte aktuellt. Hela paketet är kopplat på 50-talet, gissningsvis.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: läckande element
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 10:22 »
Ja, just det... Jag menar ju att det är på/av-kranen som läcker. Själva elementen är hela - och det är vi glada för!

Jag är lite skraj för att skruva loss något, för allting är målat och övermålat i flera omgångar så det är väl risk för att jag förstör mer än vad som redan är paj. Visserligen saknar vi dusch, men vi vill gärna tvätta oss under mer kontrollerade former...

"Självtätning" låter som en bra lösning på problemet. Kan ju börja med att sno om en handduk så länge.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

linnlusa

  • Gäst
SV: läckande element
« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 10:29 »
Jag hade samma problem. Det sitter förmodligen en "mutter" precis innan röret går in i elementet, skruva åt den lite försiktigt. Det gjorde jag och det fungerade. Plus att jag sänkte värmen i pannan.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: läckande element
« Svar #3 skrivet: 28 mar-08 kl 10:58 »
Är det stålrör så börjar förmodligen saken läcka mera när du börjar pilla på muttern.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: läckande element
« Svar #4 skrivet: 28 mar-08 kl 11:12 »
Jag hade samma problem. Det sitter förmodligen en "mutter" precis innan röret går in i elementet, skruva åt den lite försiktigt. Det gjorde jag och det fungerade. Plus att jag sänkte värmen i pannan.

Japp. Fast det är inte där det läcker. Det är själva "kranen", som kan ställas mer eller mindre öppen, som läcker. Kranen ser ut som en stor, bantad vingmutter, där ena vingen är böjd. Mässing, tror jag.  Där kranen går på röret, sitter oxå en mutter (eller vad man ska kalla det). Det är där det läcker - det är i alla fall där vi hittar vattnet - men jag kan inte skruva åt hårdare.

När kranen är fullt öppen är det som minst vatten som läcker ut. Det känns som att det borde vara tvärtom... Fast det handlar kanske om vattentrycket?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: läckande element
« Svar #5 skrivet: 28 mar-08 kl 11:22 »
Kom att tänka på att man kanske kan använda datorn för att underlätta vid utbytet. Några skarpa digitalbilder och en del mått bifogas i ett mejl till någon rörmokare. Ring runt lite först och kolla in intresset.

Att hitta fler rörmåkare som läser mail är ju en uppgift i sig bara det. Har du nånsin mailat till en hantverkare och fått svar?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: läckande element
« Svar #6 skrivet: 28 mar-08 kl 11:26 »
Japp. Fast det är inte där det läcker. Det är själva "kranen", som kan ställas mer eller mindre öppen, som läcker. Kranen ser ut som en stor, bantad vingmutter, där ena vingen är böjd. Mässing, tror jag.  Där kranen går på röret, sitter oxå en mutter (eller vad man ska kalla det). Det är där det läcker - det är i alla fall där vi hittar vattnet - men jag kan inte skruva åt hårdare.

När kranen är fullt öppen är det som minst vatten som läcker ut. Det känns som att det borde vara tvärtom... Fast det handlar kanske om vattentrycket?

Nej, det handlar om att när kranen är utdragen så klämmer den åt själva packningen och den blir därmed tät. Dra åt muttern där det läcker, med lite tur klämmer du åt packningen lite till och det blir tätt. Dra bara lite i taget och kolla om det sluta läcka, drar man åt för hårt så börjar det garanterat läcka mera. Förmodligen kan du dra ut hela bussningen genom att lossa denna mutter och då kan man även byta packning. Dessa packningar finns fortfarande i handeln och betingar väl ett pris på cirka 50kronor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

linnlusa

  • Gäst
SV: läckande element
« Svar #7 skrivet: 28 mar-08 kl 11:27 »
Ja jag förstår det var så det var här också och min hyresvärd som är rörmokare sa åt mig att skruva på den där "muttern" som jag beskrev. Och det är alltså inte där det läcker som man skall skruva åt. ;)

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: läckande element
« Svar #8 skrivet: 28 mar-08 kl 18:56 »
Skruva loss muttern och linda några varv med gängtejp eller lingarn runt axeln och skruva tillbaka muttern - tätt!
Har själv tätat mina läckande elementkranar på detta sätt så jag vet att det fungerar. :D
If it doesn't work, chrome it!

trappern

  • Inlägg: 21
    • Jämtland
SV: läckande element
« Svar #9 skrivet: 29 mar-08 kl 18:56 »
Kan du länka till en bild på kranen och tala om var det läcker så skall jag tala om vad du skall göra.

Det finns faktiskt seriösa rörläggare som svarar på förfrågningar.

Gängtape borde vara kriminellt att sälja, lagar massor av läckor som folk försökt att täta med tape. Använd lin o gängpasta om möjligt.
Loctite har ett gängsnöre som är ok också men det är dyrt i jämförelse med lin.

Gammal röris!

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: läckande element
« Svar #10 skrivet: 29 mar-08 kl 19:16 »
Ja fördelen med lin kontra gängtejp är ju den att är det tätat med lin så går det ju att lossa och dra åt igen utan att det börjar läcka. Har man kört med gängtejp så måste ny tape tillföras.

Använde dock gängtejp (har även lin och gängpasta hemma) till mina element och hittills har det hållt i två år så helt värdelöst är det ändå inte.
If it doesn't work, chrome it!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: läckande element
« Svar #11 skrivet: 31 mar-08 kl 22:22 »
Tänk bara på att "vingmuttern" ska vara öppen när du drar åt. Annars pressar du in den i stängt läge och det kan resultera i problem.

Rätta mig om jag har fel men man lossar väl muttern och lägger i flätat garn som tätning och sen drar man åt lite lagom. Sen drar man lite till när det behövs. När det är helkasst så fyll på mer eller ta i sär och rengör (ev. slipar käglan) och fyller på nytt garn.

Som sagt viktigt att inte dra åt muttern när ventilen är i stängt läge (alltså max åtdragen).

ES

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: läckande element
« Svar #12 skrivet: 20 nov-14 kl 20:09 »
Håller nu på med att hänga upp element.
Har plockat isär "elementkranarna" både de med vingmutter (slottskran?)
 o de med termostat, 5 56:at o rengjort.
 Min rörläggare menar på att jag ska sätta upp och innan fyllning packa kranarna men då jag har spännpapp på väggarna ser jag en risk att kladda ner allt i kranaens närhet och vill hellre göra detta i skruvstycket. Hans tips var att man tar en gammal dricka flaska och trycker för att få fatt med muttern i gängan, fjädern är ju lite hård.
 När jag delat på kranen tycker jag att det varit svårast att få loss fjädern. Funderar på om en bricka hade underlättat att få bort fjädern nästa gång.?
 Kan man packa med ett tjockt läder som huggs ut med hålpipa så den blir tajt (sväller ju när den blir våt) måste man ta ut den gamla packningen eller fyller man bara på? Jag vet ju inte om eländet läcker eller inte.
 Om det nu skulle läcka från kranen, kan man då lossa på skruven o fylla på igen utan att tömma hela systemet eller ska man  ha stövlar o regnställ på?
 Så bra med tipset att den inte ska va i botten när man skruvar på muttern.
 Den dag systemet ska fyllas måste jag nog ändå ha allt vad burkar, baljor o spannar stället har.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: läckande element
« Svar #13 skrivet: 20 nov-14 kl 20:36 »
En del tips på hur man renoverar slottsventiler finns i http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54802.0 .

Helt klart är i alla fall att alla rester av den gamla packningen måste bort innan man packar om. Helst bör man gänga ut spindeln (axeln) hela vägen så man kommer åt att putsa bort avlagringar (t ex kalk- eller ärgfläckar med vassa kanter som kan skära sönder det nya packningsmaterialet.
Notera att en del såna där ventiler har O-ringstätning medan andra har packbox.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: läckande element
« Svar #14 skrivet: 20 nov-14 kl 21:32 »
 Kan man borra bort det som sitter kvar utan att skada metallen?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: läckande element
« Svar #15 skrivet: 20 nov-14 kl 22:53 »
Nej, det är nog inte att rekommendera. Framför allt måste man vara rädd om axeln och hålla den fri från skrapmärken och sånt. Och ju mjukare material i axeln (t ex mässing) desto mer försiktig måste man vara.
Man kan använda en krok, typ virknål, för att krafsa ut det gamla packningsmaterialet.
I t ex ånglokssammanhang brukar man kalla rensningen för att "plundra" packboxen.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: läckande element
« Svar #16 skrivet: 20 nov-14 kl 23:06 »
Med vatten ska jag plundra sa flundra.
 Nog borde den bli mjukare av vatten.
 Tack jag ska va försiktig
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: läckande element
« Svar #17 skrivet: 21 nov-14 kl 19:58 »
 Hittade detta på adressen Torbjörn ovan skrev. Det var på sida 2

Om det går att lossa muttern och vredet, gör så här, stäng ventilen då är risken att det läcker ut vatten minst, gardera med hink och trasor, kapa en petflaska som kan leda ner vattnet i hinken. Ta bort muttern och vredet, skruva av glander-muttern, peka ur brickan/bussningen, nu är det bara att försiktigt städa ur det gamla tätnings-snöret tills du kommer ner till brickan i botten av tätningshuset, var rädd om spindeln så den inte skadas för då kan hända att det läcker fast du byter tätning, alltså inga vassa vektyg. Tätningen kan vara allt från lädersnöre, lin, hampa till glandergarn mm. Byt till vad rörfirman/butiken har att erbjuda eller smörj in läder,lin,hampasnöre med grafitfett, kladdigt men bra.

 Har i dag plundrat så där ligger nu ventilerna uppradade för att packas. I en av dem kom hela snöret ut verkade som kraftigt vek garn. Länktar redan efter morgondagen va jag ska packa.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: läckande element
« Svar #18 skrivet: 24 nov-14 kl 21:09 »
  Det blev läderstrimlor, kletade in dem i koppar fett. Hittade inget grafit fett som någon rekommenderade.
 Känns bra att ha gjort det i skruvstycket. Skulle dom nu läcka ändå är det väl bara att dra åt lite till el fylla på mer. Slipper tömma systemet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser