Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warré II  (läst 43469 gånger)

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
SV: Warré II
« Svar #300 skrivet: 08 jun-17 kl 10:22 »
Hej Biodlarn

Jag har en TBH model "Kenia" kvar där det enbart finns topplistor.
Av olika, mig inte helt klara, anledningar är det mitt starkaste samhälle. :D
Eftersom det är en trågkupa är det lite enklare att skära loss kakorna.

Efter att jag har gjort det så kunde jag iaktta att de inte fästes lika mycket som förut, det vill säga det blev luft kring kakan. Så där kunde lika gärna sitta en ram med luft till kupväggen...

Kul att du har den kvar. :-)

De bygger ofta bo under vintern då de täpper till även mot väggarna. Det är nog den skillnaden som blir kvar mot ren freebeeodling i ram.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

Anders Bergman

  • Inlägg: 3
SV: Warré II
« Svar #301 skrivet: 01 jul-17 kl 23:28 »
Har med stort intresse läst alla trådar om Warré här på forumet. Blev lite snopen när annars så flitige "Kap Horn" hoppat över två års biodling med Warré (mars 2015 - juni 2017). Eller jag kanske missat nån tråd? Antar att det testats att pressa en del honung ur kakor utan ram de här båda åren. Och kanske även räknats och bekämpats en del varroakvalster. Det hade varit intressant att ta del av.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #302 skrivet: 02 jul-17 kl 07:26 »
Hej Anders


Tack för ditt intresse...jag har inte hoppat över två år...jag missade att jag hade redan startat "Warré III" som finns här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175077.0


Återkommer snart i denna "utgåva"...har för tillfälle åtta sådana kupor på gång varav tre med årets svärmar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser