Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Slö o hängig brahma tupp  (läst 1968 gånger)

JonasD

  • Inlägg: 27
    • Värmland
Slö o hängig brahma tupp
« skrivet: 22 sep-14 kl 21:56 »
Har en brahma tupp som inte är som den ska, började med att den höll på och skakade en del på huvudet igår och idag när jag kom från jobbet var det bara han som var kvar i hönsgården, resten hade gått in för att ta kvällen medan han stod kvar ihop sjunken typ o pep lite grann. Bar han in till dom andra och där blev han med bara ståendes, har huvudet "intryckt" mot kroppen. Han åt lite mat o drack lite vatten när jag gav han och han är ca 11 veckor gammal. Nån som vet vad det kan va med han?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Slö o hängig brahma tupp
« Svar #1 skrivet: 23 sep-14 kl 09:00 »
Skaka på huvudet tyder på någon luftvägsinfektion. En del sådana kan vara mycket allvarliga för höns. Vilket även hans allmäntillstånd tyder på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nina W

  • Inlägg: 3994
    • Värmland
SV: Slö o hängig brahma tupp
« Svar #2 skrivet: 23 sep-14 kl 11:18 »
-Han har blivit förkyld. Någon annan här på alternativ skrev att hon gjorde såhär med förkylda höns och kycklingar och det funkar! Jag har räddat två stycken på det sättet, och innan dess hade tre dött av förkylning. Ingen epidemi utan en nu o en då. Skaffa vanligt nässpray för människor, nezeril eller liknande. Håll i den sjuke stadigt och spraya mot näbben. Eftersom näsöppningarna sitter på sidorna av näbben så sprayar jag lite snett bakifrån och förr eller senare så har han andats in lite spray. Jag gör honungsvatten med lite multivitamin i och dricker han inte själv så måste jag mata stackarn med pipett. Om han är tam så går det lätt men annars är det svårt. Hon (minns ej vem) som talade om det där sa att hon även gav en 1/6 alvedon om den hade feber men det har jag inte testat. Och så ger jag sånt som är näringsrikt. Lite sesam o solrosfrö och frukt eller bär som tillskott till den vanliga maten. Ger man bara godis så kan det ju blir för mycket av det goda så att han får diarré. Lycka till.

JonasD

  • Inlägg: 27
    • Värmland
SV: Slö o hängig brahma tupp
« Svar #3 skrivet: 23 sep-14 kl 11:58 »
Så man sprayar alltså en del på han då el räcker det med 1-2 tryck? Och är det vanlig multivitamin för människor el höns? Men det står det kanske inget om.

JonasD

  • Inlägg: 27
    • Värmland
SV: Slö o hängig brahma tupp
« Svar #4 skrivet: 23 sep-14 kl 14:43 »
Nu är det försent, tjejen ringde och sa att tuppen är död.

Nina W

  • Inlägg: 3994
    • Värmland
SV: Slö o hängig brahma tupp
« Svar #5 skrivet: 25 sep-14 kl 00:28 »
-Vad synd att han dog. Jag sprayade minst tre gånger før att vara sæker på att den sjuka andades in lite. Dom kan ju inte veta varfør dom ska andas in det dær obehgliga, konstiga som kommer i luften.

JonasD

  • Inlägg: 27
    • Värmland
SV: Slö o hängig brahma tupp
« Svar #6 skrivet: 25 sep-14 kl 19:57 »
Ja det var synd. Men nu vet jag iaf vad jag ska prova om det händer igen, tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, fri, långfot, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser