Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 66286 gånger)

Marianne No

  • Inlägg: 60
    • Småland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #320 skrivet: 14 apr-15 kl 19:05 »
Hej Bjelkeman

Visst lär man sig mycket! Jag är också jättetacksam att Jano delar med sig. Jag skriver inte alltid tack, för det blir kanske jobbigt att läsa tråden då, men hoppas du vet jag är tacksam till dig Jano och alla andra som delar med sig! Även de som inte är lika aktiva längre, men som kanske skrev mer för ett tag sedan.

/Marianne

Sanntos

  • Gäst
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #321 skrivet: 15 apr-15 kl 08:45 »
Jag är lite brydd över detta med de tomma cellerna. Du säger att det är viktigt att låta dessa vara tomma, eftersom klotet behöver dem..men hur gör man? Vid invintringen kan det finnas yngel i t ex mitten eller övre delen av yngellådorna, då hamnar ju klotet där..eller är det så att bina sedan flyttar upp det neddragna vinterfodret? Och hur vet man att man inte ger så mycket foder så att klotet inte har tomma celler, man vill ju inte riskera svält. Hoppas du förstår vad jag menar, jag gör det knappt själv

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #322 skrivet: 15 apr-15 kl 14:01 »
 Jaså det är så svårt att förstå? Har Du inte läst vad jag skriver i denna tråden?

Sanntos

  • Gäst
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #323 skrivet: 15 apr-15 kl 14:41 »
Jodå jag har läst noga vad du skriver, men just det här förstår jag inte. Och jag är inte direkt känd för att ha svårt att förstå... :) jag vet inte hur jag ska förklara bättre vad jag menar

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #324 skrivet: 15 apr-15 kl 15:18 »
Om man bara har en yngellåda under sommaren så drar de ner fodret i övre lådan vid invintringen. Har man har två yngellådor så flyttar man ner yngelramarna från övre till nedre lådan innan invintringen påbörjas.

Sanntos

  • Gäst
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #325 skrivet: 15 apr-15 kl 15:34 »
Ok, och så det här med mängden foder. Om man som jag vill ge mycket, hur undviker man att den sena yngelsättningen hindras av foder på fel plats?

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #326 skrivet: 15 apr-15 kl 15:55 »
Jag började med det här sättet att invintra i höstas, och då gav jag för mycket foder så det även hamnade i nedre lådan. Jag tog bort dom ramarna och satte in utbyggda ramar istället. Sen sparade jag dessa foderramar  och nu i vår kommer jag få användning för dem då ett samhälle är väldigt starkt och inte har så mycket foder kvar.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #327 skrivet: 15 apr-15 kl 17:32 »
Undrar förresten hur mycket foder som går åt nu på våren, kyligt väder och yngelutvecklingen igång. Hur många dagar räcker 1 kg foder?

Sanntos

  • Gäst
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #328 skrivet: 15 apr-15 kl 17:56 »
Jag såg en rapport på det en gång där man hade vägt varje dag under tidiga våren, och det fanns dagar då det gick åt betydligt mer än ett kg (om jag minns rätt)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #329 skrivet: 15 apr-15 kl 19:19 »
Nu hittade jag en undersökning med vågkupa, och enligt den gick det åt 1 kg gick åt varje vecka i mars och till mitten av april då sälgblomningen kom och kupans vikt åter ökade.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #330 skrivet: 15 apr-15 kl 19:32 »
Ok, och så det här med mängden foder. Om man som jag vill ge mycket, hur undviker man att den sena yngelsättningen hindras av foder på fel plats?

 En yngellåda räcker gott för yngel i september, där kryper ju ut färdigt yngel hela tiden så det blir ingen brist på lediga celler. Bina ska ju sluta yngla senast efter september månads utgång och har då alla tomma celler efter utkrupet yngel att bilda sin vinterklunga på. Det får plats 20 kg foder i den övre lådan om man vill ge så mycket. Det jag skriver gäller lågnormal. Har man lägre lådor behövs kanske två till yngelrum.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #331 skrivet: 21 apr-15 kl 18:03 »
Än är det ingen fara med trängsel i minikupan, det ser så ut men det syns inga bin från andra hållet så det är bara bin på halva ramarna.

 I dag blev det en passande dag att flytta över kakorna från minikupan till större lådor. Solen skiner, det är nästan vindstilla och 18-19 grader i skuggan så det är ingen risk att upplyft yngel tar skada. Det sägs att vinglösa bin är en följd av varroaangrepp, men precis samma effekt får man om ynglet kyls ner i slutet av sin utvecklingsfas.
 Det var nu yngel i fyra av de fem kakorna så det är hög tid att göra denna operation. De fem ramarna flyttas över till en soluppvärmd 10-ramarslåda med en avdelningslucka bakom. Denna låda står på en nätbotten med uppsamlingsskiva för nedfall under. Över yngellådan ställs ytterligare en låda med fyra utbyggda kakor och en med vaxmellanvägg. Även i denna låda begränsas utrymmet med en avdelningslucka den första tiden. Nu får bina tänka om lite för kakorna blev vridna 1/4 varv. Förra våren fixade de detta så det är tydligen inget större problem för dem.
 Testet har visat att storleken har ingen betydelse om bara utrymmet och formen på detta är det rätta. Lådan har ju även varit utan isolering i vinter och de har inte haft några problem med att jag varit och stört dem vid flera tillfällen.
 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #332 skrivet: 21 apr-15 kl 18:08 »
Här kommer ett par bilder till som inte fick plats i det förra inlägget.

Den ena visar utrymmet i lådorna och den andra lådorna efter att jobbet är gjort.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #333 skrivet: 23 apr-15 kl 11:29 »
Hej Jano


En fråga: resulterar dina iakttagelser om denna övervintringsmetod i några praktiska åtgärder i din bigård och i så fall vilka?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #334 skrivet: 23 apr-15 kl 18:00 »
Det är ett säkert sätt att övervintra små samhällen på 3-4 hg bin med överblivna  drottningar om man skulle vilja eller behöva.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #335 skrivet: 23 apr-15 kl 19:34 »
Hej Jano

Det är det tydligen...så detta är din praktiska sidan av det.

Tack för infot.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #336 skrivet: 23 apr-15 kl 20:09 »
Jag vet ju att det går om jag skulle behöva. En befäst vetskap med testet är att invintras ett bisamhälle på binas villkor så har storleken ingen betydelse. Att bin är störningskänsliga under vintern är också konstaterat vara en myt.

levitan

  • Inlägg: 7
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #337 skrivet: 02 maj-15 kl 15:41 »
Hej!
Tror du det skulle gå att invintra observationskupan i sin helhet eller hur skulle du försöka göra för att invintra ett så litet samhälle som möjligt?
Hur litet kan samhället vara för att övervintra tror du?
Den obefruktade drottningen i skaksvärmen byttes ut, eller går det att para/inseminera henne även i år?
Har du några upplägg inför nästa år?
/C


Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #338 skrivet: 02 maj-15 kl 22:06 »
 Enligt min mening så kan inte bina i visningskupan invintras som den är. Det är ju bara en kaka i yngelrummet och en kaka över denna för foder och bina har ingen möjlighet att bilda sin vinterklunga på bara en kaka i sidled. Hur jag övervintrar ett bisamhälle på ca 300 gram bin med drottning har beskrivits tidigare i denna tråd. Den lilla skaksvärmen, som visade sig ha en oparad drottning, var visserligen lite mindre men det var säkert turen som gjorde att den klarade vintern. Den drottningen är avlägsnad och en yngelram från ett annat samhälle är satt in i stället för puckelramen. Det är ungefär en vecka sedan och i veckan som kommer ska där förhoppningsvis finnas en ungdrottning som kan vara parad i slutet på maj förhoppningsvis. Det hade inte gått att para den obefruktade drottningen i år.
 Vad menar du med upplägg inför nästa år?

 

levitan

  • Inlägg: 7
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #339 skrivet: 03 maj-15 kl 15:40 »
Håller med att det skulle bli mycket svårt eller omöjligt med att övervintra observationskupan på naturligt vis.

Kanske med mycket tur så går det med tre lågnormal på högkant och "naturlig" övervintring? Tyckte från de få bilder du hade på själva skaksvärmen att diametern på dess klot var ungefär hälften av samhället på fem ramar. Självfallet en mycket grov uppskattning... men rent matematiskt innebär faktiskt en hälften så stor diameter på klotet att just volymen är fyra gånger mindre än femramarsklotet. Så kanske hade skaksvärmen klarat sig på tre istället för fyra ramar? Men det var ju inte det din studie gick ut på.
Tycker din studie och ifrågasättande av vissa läroböcker är ett ovanligt sunt sundhetstecken. Så därav undrade jag om du hade något mer på lut att bevisa eller undersöka framöver.
Tack för att du la ut ditt arbete här.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser