Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är bruna värphybrider tamare än vita.  (läst 401 gånger)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Är bruna värphybrider tamare än vita.
« skrivet: 24 jun-09 kl 15:28 »
Kan hålla med om att de bruna till en början alltid brukar vara lugnare än de vita som ofta flyger åt alla håll (men sen blir de också orädda och gosiga :D).

Dock så kan jag inte hålla med om att de är det tamaste höns jag varit med om... Den absolut "segaste" höna jag haft var min faverollehöna! Hon stod bara där som en fet klump och man kunde stå och klappa händer framför ansiktet på henne, lyfta... Göra hur som helst... Men hon var heeelt lugn ändå. Hon slog till och med dv kochin som är så lätta att få tama!

Muffe, min gamla tupp kläckt ur ett ISA.brunägg är lite likadan... Står också där som en fet klump och man kan lyfta upp han utan att han ger ett ljud ifrån sig.

Har stora brahmakycklingar nu, ska se hur dessa blir!  :D Just nu är de nog bland de lugnaste kycklingar jag varit med om i alla fall.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är bruna värphybrider tamare än vita.
« Svar #1 skrivet: 24 jun-09 kl 15:42 »
Jag kanske borde poängtera att jag inte har varit med om så många raser. Vi har haft en massa blandraser, är rätt säker på att vi har haft leghorn och broiler, samt någon slags dvärghöns. Silkeshöns har vi med haft någon gång, och som ni ser i min signatur, en Bohus-Dals svarttupp.
« Senast ändrad: 24 jun-09 kl 15:55 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jomark

  • Inlägg: 182
    • Västerbotten
SV: Är bruna värphybrider tamare än vita.
« Svar #2 skrivet: 24 jun-09 kl 15:51 »
Isbar verkar vara väldigt lätttämjda. Mina är hur goa som helst. Mina Araucanor är lite vildare av sig. Även Faverolletupparna är mera skraja av sig.
Men inte så att man inte kan stå utmed dom eller så. Men dom gillar inte att bli upp-plockade.
Isbar hönorna myser bara i famnen  :)
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Är bruna värphybrider tamare än vita.
« Svar #3 skrivet: 24 jun-09 kl 21:23 »
Värphybrider var de lugnaste hönsen jag varit med om, tills jag kläckte fram Holländsk dvärg... Helt Otroligt vad coola och sociala höns :o  Så fort man går in till dem ska de sitta på armar och axlarna och man blir int av med dem i första taget, som om man skulle vilja det ;D  Samma sak med svarthönsen lugna som filbunkar :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Är bruna värphybrider tamare än vita.
« Svar #4 skrivet: 24 jun-09 kl 22:33 »
Fast det är ju stor skillnad på lugn och tam också. Jag tycker mina, åtminstone den ena, australorpen är lugna, likaså sussexen, men de är inte direkt tama utan lite försiktiga och skygga.

Våra brun lohmann satt i knät på barnen efter bara ett par dagar hos oss, då kom de direkt från en sådan där uppfödning och hade säkerligen inte blivit mycket hanterade.

Leghornen är flaxiga och hjälp-kom-inte-och-ta-mig utom en av dem som alltid sätter sig på armen när man kommer med mat. Tuppen är inte särskilt skraj heller, mer än att han är rätt hispig som tupp, springer runt, kollar här, kollar där, vaktar lite, visar lite gott, sätter på lite, med snygg dans till, men väldigt splittrad och liksom lite nervös att inte vara till lags, lite mellanchef som han är...

Blommehönsen är tama men på sina egna villkor, tuffa höns som inte tar nån skit!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ägg

  • Gäst
SV: Är bruna värphybrider tamare än vita.
« Svar #5 skrivet: 25 jun-09 kl 08:19 »
Lite "off topic" men tamheten har också ett pris.

Är hönsen inlåsta eller skyddade på annat sätt är det väl ingen fara men visst måste det vara så att hysteriskt försiktiga/rädda höns klarar sig generellt bättre mot rovdjur.

Kanske är det något man bör fundera på innan man skaffar tama höns.

Ibland måste jag "hantera" mina extremt otama höns och det är något som jag drar mig för i det längsta. Det slutar oftast med att fjädrarna ryker.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Är bruna värphybrider tamare än vita.
« Svar #6 skrivet: 25 jun-09 kl 11:28 »
Fast även våra tamaste höns är livrädda för hundar och andra djur som inte är människor. Min dv kochin tupp t.ex. flyger på allt han ser som hot... Och dit hör inte människor. Däremot katter får smörj.

När våran hund kommer springandes flyger det höns åt alla håll för att gömma sig.


Så de är endast orädda för människor och främst för oss som de känner igen i famlijen medan andra djur är FARA!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är bruna värphybrider tamare än vita.
« Svar #7 skrivet: 25 jun-09 kl 13:35 »
Fast det är ju stor skillnad på lugn och tam också. Jag tycker mina, åtminstone den ena, australorpen är lugna, likaså sussexen, men de är inte direkt tama utan lite försiktiga och skygga.

Helt klart. Jag skulle inte kalla våra Lohman "lugna". Snarare verkar de ha DAMP och springer efter en var man går, ska alltid vara framme och kolla om man gör någonting, och gnäller så fort de blir instängda i hönsgården.

Angående det ägg skrev; jag förstår tanken, men det verkar som om våra Lohman har en helt OK självbevarelsedrift. De springer och gömmer sig när de kommer rovfåglar, och ser de en hund flyr de fältet (det sistnämnda kan visserligen bero på att de blivit attackerade av hundar förut). Däremot är de, till skillnad från svarttuppen, läskigt orädda för bilen, oavsett hur mycket man tutar. Jag är rädd att de kommer bli överkörda en vacker dag!  :-\
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 3 användare
xaelanar, reimersro, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser