Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärmbildning enligt Taranov  (läst 3814 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
Svärmbildning enligt Taranov
« skrivet: 29 mar-17 kl 09:18 »
Hej

Förvisso tidigt men...

Jag gillar svärmar men inte alla har tid/lust att vänta på de.
Det finns en hel del mera eller mindre bivänliga sätt att dela ett samhälle, göra en avläggare osv.

Stötte just på en metod som verkar vara ett bra sätt att låta bin bilda en ny "svärm" som heter "Taranov-metoden".
Det hela går ut på att man skakar hela samhället inte långt från kupan på en duk som ligger på en ramp. Vid slutet och under rampen står den nya kupan.
Alla ramar tillbaka till den gamla kupan. Flygbin söker sig dit medan ungbin och drottningen kryper ner i den nya kupan.
Det gamla samhället kan dra upp en ny drottning och det "nya" samhället kan sätta igång.
Mat kan antagligen behövas där.

Här några länkar:

SBR tidningen hade en artikel: http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1149/BT6-12.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=ETgWMMZr4So&app=desktop
https://honeybeesuite.com/the-great-divide-a-taranov-split/
http://www.beesource.com/forums/showthread.php?321277-Creating-a-Preemptive-Swarm-The-Taranov-Manouver

« Senast ändrad: 29 mar-17 kl 09:25 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #1 skrivet: 29 mar-17 kl 09:27 »
Det finns en hel del mera eller mindre bivänliga sätt att dela ett samhälle, göra en avläggare osv.

Stötte just på en metod som verkar vara ett bra sätt att låta bin bilda en ny "svärm" som heter "Taranov-metoden".

Taranov-svärmning torde vara en av de mest arbetskrävande metoderna att dela ett samhälle idag. Den fungerar, men är uppfunnen på den tiden då igelkotten var slät.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #2 skrivet: 29 mar-17 kl 09:37 »
Hej Thomas

Kanske det kan vara så, men att skaka ner ett samhälle tar väl inte så värst lång tid.
Att låta konstsvärmen kryper in kanske tar längre tid, men där behöver man knappast själv göra något...man kan göra annat under tiden.

Och bi är väl ännu äldre än när igelkotten var slät...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #3 skrivet: 29 mar-17 kl 11:58 »
Dagen efter man skakat ur några samhällen så undrar man om man gått i sömnen och blivit överkörd av en lastbil.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #4 skrivet: 29 mar-17 kl 12:00 »
Dagen efter man skakat ur några samhällen så undrar man om man gått i sömnen och blivit överkörd av en lastbil.


 ;D ;D ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #5 skrivet: 29 mar-17 kl 12:01 »
Frågan här är ju varför man vill krångla till något som är väldigt enkelt?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #6 skrivet: 29 mar-17 kl 12:50 »
Hej

Nu är det visst en viss skillnad mellan att göra en avläggare eller en "konst"svärm.
Klart är det enklare att göra en avläggare genom att dela samhället.
Men man delar inte bara samhället, man delar även alla varroan och eventuella andra sjukdomar.
Behandlar jag dessutom svärmen mot varroan som följde med, så har jag i det närmaste ett varroafritt samhälle.
Vidare så kan jag vara säker på att i det viselösa samhället (om de inte redan har en visecell på gång) så finns det massor med ägg som kanske är bara en timme gammal vilket enligt erfarenhet ger den naturliga förutsättningen att dra upp en bra drottning.

Varför skall jag skaka av så många samhällen på en dag så att jag känner mig överkörd av en lastbil eller liknande?
De flesta har inte ens sju till tio samhällen, snarare färre.
Inte alla samhällen vill väl svärma?

Här är det alltså frågan om att låta bi efterlikna en svärm, fast under kontrollerade former. Utan att för den skull behöver ens leta efter drottningen.
Man får en massa ungbin i "svärmen" och då räcker det med några vaxremsor och mat. Har man en utbyggd ram, så är det från fördel.
Den som vill göra ett nytt samhälle oavsett metod men inte har nog med mellanväggar hemma och försöker beställa några så är svaret idag: "Var god dröj!"

Förvisso så kommer nu bara min fjärde sommar med bin, men jag har under denna korta tid samlad mera erfarenheter med svärmar än vad många äldre biodlare har i sitt bagage enligt vad jag har hört i två biodlarföreningar...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #7 skrivet: 29 mar-17 kl 15:38 »
The fat bee man metod utan brädbyggen och lakan etc, han kör alltid budgetvarianten oavsett vad det handlar om att göra med bina  :)
https://www.youtube.com/watch?v=6Px93qlq340&index=9&list=PLdVmuwxOQbuS5xPwvaAThIdozRxwFeoFP
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #8 skrivet: 29 mar-17 kl 16:44 »
Dagen efter man skakat ur några samhällen så undrar man om man gått i sömnen och blivit överkörd av en lastbil.

Jo, det är mycket lättare att skaka 3/4 Langstroth, kanske dags att byta format... :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #9 skrivet: 29 mar-17 kl 19:28 »
Nu är det visst en viss skillnad mellan att göra en avläggare eller en "konst"svärm.
Klart är det enklare att göra en avläggare genom att dela samhället.
Men man delar inte bara samhället, man delar även alla varroan och eventuella andra sjukdomar.
Behandlar jag dessutom svärmen mot varroan som följde med, så har jag i det närmaste ett varroafritt samhälle.

Delar man inte varroan med en Taranov-svärm?? Kan man inte behandla en avläggare mot varroa??

Den största nackdelen med en Taranovsvärm, förutom arbetsinsatsen, är den lååånga perioden det tar för dem innan den Drottninglösa halvan ökar sin bimassa på nytt. Att göra en avläggare utan ny äggläggande Drottning är slöseri med resurser menar jag.

Min första runda avläggare fyller nästintill varje år en egen skattlåda med honung innevarande år, somliga 2 lådor. På ditt sätt försvagas den halva som blir Drottninglös, och det tar många veckor innan de börjar likna ett samhälle.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #10 skrivet: 29 mar-17 kl 20:19 »
Jag har aldrig provat en Taranovsvärm men som jag uppfattar det var det intressanta med Taranov att han betonade ungbinas betydelse för själva svärmningsbeslutet

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #11 skrivet: 29 mar-17 kl 21:41 »
Meningen med metoden är att man vill bli av med samhällets svärmningslust. Dvs det finns viseceller i samhället, man vill inte invänta natursvärm och då konstsvärmar man istället. Vid en vanlig delning är det ju inte säkert att svärmlusten försvinner.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #12 skrivet: 29 mar-17 kl 22:17 »
Hej

Skönt att se: tanken bakom Taranovs idé engagerar...och inte bara mig!

Thomas, nu är det så att du vill ha "ertrag" dv skörd! Men kanske det är dags att du gör en lektion i varroans sätt att föröka sig tycker jag...du vet, allt det där med "horisontell och vertikal" förökning.
(På tal om det, även jag borde läsa lite mera igen i sammanhanget!).

Jag är inte ut efter skörden utan att lära mig förstå hur dessa varelser fungerar.

Du behöver inter heller bemöda dig att förklara hur någon med många samhällen jobbar.
Jag tar del av Leif´s biodling med ca 200 samhällen och har fått bra insyn i verksamheten...det är helt klart en annan 5:a.
http://fredliga-bin.blogspot.se/...och handen ni ser är min som fösar in en svärm.

Men de flesta har helt andra bekymmer!

Addebadde, enligt min mening så har du förstått andemeningen så som jag har gjort det.
Men vem vet?

Små: undrar själv...ungbin som knappast kan flyga eller bättre orienterar sig (aha, där fick jag en ny "förståelse...de bara "följa med" ...och så är de en del av både svärmen och de som söker sig in i den nya kupan)?
Visst är det så...kanske?

En sak kan vi väl vara överens om: aldrig är man säker för överraskningar hur bi beter sig!
« Senast ändrad: 30 mar-17 kl 12:02 av Kap Horn »

 

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #13 skrivet: 29 mar-17 kl 22:35 »
Tack och lov!!!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #14 skrivet: 30 mar-17 kl 19:15 »
Thomas, nu är det så att du vill ha "ertrag" dv skörd! Men kanske det är dags att du gör en lektion i varroans sätt att föröka sig tycker jag...du vet, allt det där med "horisontell och vertikal" förökning.
(På tal om det, även jag borde läsa lite mera igen i sammanhanget!).

Tack, men jag är påläst om varroans sätt att föröka sig, både horisontellt och vertikalt. Träffar du på Bihälsokonsulenten en vacker dag, så kan du ju fråga honom om han vet någon i Sverige som är ett föredöme i varroa-bekämpning och i att hålla friska bin.......  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #15 skrivet: 31 mar-17 kl 10:23 »
Hej

Här en serie videos av en "Taranov" svärm.
Tog Carlsson tydligen ca 25 minuter att skaka ner samhället.
https://www.youtube.com/watch?v=9spMk20IZlc

Sedan var det bara att låta bin ta sin nya kupa i besittning.
https://www.youtube.com/watch?v=zgSBgUEUop0

Särskild del tre var fint att se när drottningen försvinner i kupan!
https://www.youtube.com/watch?v=WyuDWKbss9o

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #16 skrivet: 31 mar-17 kl 10:39 »
Hej

Och så här en tråd där han berättar lite mera om sina erfarenheter:
http://www.beesource.com/forums/showthread.php?315013-Taranov-without-capped-cells
« Senast ändrad: 31 mar-17 kl 20:28 av Kap Horn »

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #17 skrivet: 01 apr-17 kl 13:09 »
Till alla ni hobbyodlare (jag är en själv) som gnäller över inlägg från de som försörjer sig på bin..."jag gör inte detta för att få en stor honungsskörd" läser man ofta...och "Jag är inte ute efter skörden...

Thomas kostaterade:

Citera
Min första runda avläggare fyller nästintill varje år en egen skattlåda med honung innevarande år, somliga 2 lådor. På ditt sätt försvagas den halva som blir Drottninglös, och det tar många veckor innan de börjar likna ett samhälle.

För mig, som också är hobbyodlare, ser jag honungsproduktion som ett mått på hur bra bina mår och hur välfungerande samhället är. Jag är den första att lyssna på just hur professionella biodlare sköter sina samhällen och mindre intresserad av 111 sätt att på diverse mer elle mindre komplicerade vis att slå samman samhällen, att ta hand om svärmar, top list kupor osv. Mycket flum kring detta kan jag bara konstatera.

Hittills kan jag bara konstatera att jag har 100% vinteröverlevnad i mina samhällen och jag har följt råden från proffsen.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #18 skrivet: 01 apr-17 kl 13:22 »

...
Hittills kan jag bara konstatera att jag har 100% vinteröverlevnad i mina samhällen och jag har följt råden från proffsen.
Samma här - men jag följer inte alltid proffsens förslag utan vandrar lite egna, ibland rätt virriga vägar. Om mina svärmglada bin visar tendenser i sommar så ska jag iaf testa Taranov metoden på ett sh, innan de beger sig ut - bara för att det är så trevligt att hålla på med de små liven  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Svärmbildning enligt Taranov
« Svar #19 skrivet: 01 apr-17 kl 13:46 »
Självklart tycker jag man ska prova egna teorier och idéer baserat på erfarenhet och nyfikenhet. Ibland tycker jag dock att vi borde lyssna mer på proffsen...speciellt jag som är så pass ny inom detta.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser