Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knäppningar i värmesystem  (läst 7255 gånger)

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
Knäppningar i värmesystem
« skrivet: 21 apr-14 kl 08:24 »
Har ett vattenburet värmesystem med vedpanna och laddomat 21, fungerar utmärkt och har så gjort i några år.
Problemet är att sedan en tid tillbaka så uppstår knäppningar och ljud när pannan startas upp och panntempen är ca 20 gr. Ljudet uppstår från ca 50 gr upp till ca 70 grader sedan blir det helt normalt. är pannan varmare vid upptändning t.ex ca 35 - 40 gr då uppstår inte ljudet.
Har kontrollerat laddomaten termostatventilen samt backventilen även kollat pumpen och rökrörstermostaten.

Någon på forumet som har svar lösning på problemet

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Knäppningar i värmesystem
« Svar #1 skrivet: 21 apr-14 kl 08:35 »
Luft någonstans i systemet? Om du har slutet expansionskärl, för lågt tryck i det då systemet är kallt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Knäppningar i värmesystem
« Svar #2 skrivet: 21 apr-14 kl 08:42 »
Jag tycker det låter som rör som sträcker på sig av värmen och ligger emot någonstans. Men du får lyssna vartifrån ljudet kommer och hur det låter.

 

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Knäppningar i värmesystem
« Svar #3 skrivet: 21 apr-14 kl 09:30 »
Efter beskrivningen låter det som att knäppningarna bara kommer från pannan, när den värms upp. Jag gissar att det bara är några minuter, medan pannan blir varmare, och plåtarna expanderar olika snabbt innan värmen utjämnat sig.

Du kan förmodligen slippa knäppningarna om du inte tänder upp pannan så snabbt, utan låter föreldningen vara lite mindre och pågå en längre stund. Jag gissar att du blivit bättre på att tända pannan, kanske har torrare ved som är mer finklyvd att tända med, så att det går snabbare nu, och den snabbare uppvärmningen är orsaken till knäppningarna.

Förmodligen handlar det om att plåtar och annat är i spänn och glider mot fästen och kanske golvet. Det kan hjälpa att ta bort täckplåtar och sätta tillbaka igen. Eventuellt lossa tillfälligt på bultar och skruvar, eller rent av bara spraya med lite rostlösande på gängor.

Eller så struntar du bara i det. Det är inget farligt och det är väl(?) bara några minuter medan du tänder upp?

Det är värre för de som har knäppningar i element och i rören i väggar. Då kan det knäppa hela nätterna när termostater, nattsänkning och shuntar arbetar och temperaturen i rör och element ändras. Det problemet brukar kunna avhjälpas genom att sänka shunta ner max framtemperatur om man har en sådan reglering i shuntstyrningen.

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
SV: Knäppningar i värmesystem
« Svar #4 skrivet: 21 apr-14 kl 21:27 »
Hej
Har eldat med ved i mer än 20 år,har god vana med det  så uppstarten är det inte, fenomenet har uppkommit för ett par månader sedan, värmepannan mm är installerade för ca 5 år sedan och det är öppet expansionsskärl.
Knäppningarna pågår i ett antal minuter beroende på pannans temperatur vid uppstart.

Jag tackar för tipsen men det verkar inte vara något som är nytt, har gått igenom olika alternativ men inte funnit någon lösning

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Knäppningar i värmesystem
« Svar #5 skrivet: 21 apr-14 kl 22:53 »
Då är det bara att lyssna så du hör varifrån ljudet kommer och vad det låter som. Luftbubblor låter på ett sätt, plåtar på ett annat.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Knäppningar i värmesystem
« Svar #6 skrivet: 08 aug-16 kl 20:07 »
Har idag proveldar lite inför hösten...och plötsligt uppstod det knäppningar från laddomaten...har försökt lufta men inte hittat rätt än..

Cirkapumpen är luftad och jag lossade även på muttern men ska man strypa någon av ledningarna samtidigt för bästa effekt?
Det är aldrig för sent att ge upp.

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Knäppningar i värmesystem
« Svar #7 skrivet: 15 aug-16 kl 15:32 »
Är det verkligen knäppningar? Brukar kunna få lite luft i systemet efter sommaren. Knäppningar uppstår ju vid expansion av metall, när nånting tar i. I alla fall min laddomst sitter ju så att det inte kan uppstå. Skulle det göra det, kan du ju kolla infästningen av rör och laddomat mot vägg/panna. Sitter något väldigt tight?

DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Knäppningar i värmesystem
« Svar #8 skrivet: 19 aug-16 kl 19:22 »
Jag njuter av att hör lite knäppningar från systemet😄 För mig betyder ljudet värme. Värmer huset vedpanna och kakelugnar! Riktig lyx.👍
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Knäppningar i värmesystem
« Svar #9 skrivet: 01 sep-16 kl 14:31 »
Är det verkligen knäppningar?

Missljud åtminstone.
Men det slutar när jag stänger av ventilerna eller bryter strömmen till cirka.pumpen. Så luft är ju rimligt men jag har ju luftat men inte fått till det riktigt bara...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 3 användare (1 dolda)
Pohja, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser