Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ogräs  (läst 4197 gånger)

lädertommy

  • Inlägg: 144
    • Dalarna
    • Tommy Eriksson
Ogräs
« skrivet: 24 jun-10 kl 18:46 »
Min lilla äng där jag brukar slå grönfoder åt kaninerna har blivit full av, smörblommor, nässlor och framför allt lupiner. smörblomman är giftig har jag hört, nässlan äter dom inte färsk. Lupinen har jag hört är giftig, är det så? I så fall gäller det hela växten eller kan dom äta själk och blad. Och hur får jag bort skiten? Lupinen och nässlan har ju rötter som sträcker sig långt i alla riktningar. Lupinerna har invaderat hela området kring mig. ???
Tommy
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Ogräs
« Svar #1 skrivet: 28 jun-10 kl 21:29 »
Svårt när ängen tas över av oönskat ogräs. Hur stor areal pratar vi om? Du behöver jordbruksredskap eller en bonde att leja in. Antingen plöjer du upp, harvar och lägger om vallen med ny insådd. Eller så prövar du att putsa intensivt en gång i veckan i en säsong för att trötta ut ogräset och gynna det rena gräset. Sköta ängen som en gräsmatta alltså. Då behöver du en puts, alt en röjsåg med lina, alt en åkarklippare. Eller en lie...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ogräs
« Svar #2 skrivet: 28 jun-10 kl 21:31 »
smörblomman är inte giftig när den är torr... nässlan äter de torr... lupinen däremot vet jag inte...
Fjäderfän och kaniner

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Ogräs
« Svar #3 skrivet: 02 jul-10 kl 16:31 »
Står inget i wikipedia om att de skulle vara giftiga, dock kan man förhindra att de sprider sig genom att som ulfg skriver, klippa dem regelbundet, innan de slår frö. Eller så samlar du alla frön från de rosa och skickar dem till mig  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

 

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Ogräs
« Svar #4 skrivet: 03 jul-10 kl 13:37 »
Det finns ju något som heter Foderlupin (sötlupin) som odlas just som foderväxt. Den är av samma släkte som "vanliga lupiner" men har mindre mängd av de giftiga ämnena. Det är alkaloiderna som är giftiga.
Gäller bara att veta vilken sorts lupin man har i sina marker, vanligast är Blomsterlupin och Regnbågslupin men giftigast är Bitterlupin. Det är fröna som innehåller giftet. Alltså borde det inte vara någon fara att skörda innan de går i blom förutsatt att det inte är bitterlupin (som även är giftig torkad)?
Kolla den här länken hos Statens veterinärmedicinska anstalt där står förgiftningssymptom och lite mer om de olika arterna.
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Foderforordningar/Giftiga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Lupin/
Ska genast avstyra min "trädgårdsmästares" försök att sprida lupiner i dikeskanterna på våra marker...det kan bli snyggt men besvärligt eftersom blommorna är fina men mindre hälsosamma för våra får och lupiner utan blommor är ju ingen vits... ;)

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Ogräs
« Svar #5 skrivet: 05 jul-10 kl 19:34 »
Jag slår nässlor till mina kaniner, inte det de äter upp först, men när jag är ute hos kaninerna igen dagen efter så syns inte minsta spår av nässlorna i buren ;)
Har även satt några honor i en utebur som det vuxit högt gräs i, nässlorna finns inte längre kvar där i, så de åt dem färska.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

tompaspa

  • Inlägg: 5
SV: Ogräs
« Svar #6 skrivet: 07 jul-10 kl 13:01 »
Hej
Jag röjer bort de växter som korna inte äter. De måste då ha varit på betet och tuggat i sig det som de gillar. Sedan är det lätt att ta bort de örter som finns kvar. Du måste sedan göra om det men den gången går det lättare. Jag använder en stor röjsåg, HVA 265, slyklinga, gräsklinga och 7 mm tråd.
Har du möjlighet att låta t ex kalvar gå där någon vecka så är det den bästa metoden. Var försiktig med andra örter!
Ha det bra önskara
tompaspa

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Ogräs
« Svar #7 skrivet: 07 jul-10 kl 13:30 »
Mina gottisar äter lupiner (förutom fröna), smörblomma (när de väl har torkad) och nässlor (om de är torkade och det inte finns annat).

Inga dödsfall.

Och precis som de andra säger, trötta ut 'ogräset' ochvänta eller du köper en säck vallblandning (Granngarden) och sa ut det. Blev massor med rödklöver och tistlar hos oss första aret, men de flesta av kaninerna här gillar tistlar och fjärilarna med ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

bushgrabben

  • Inlägg: 12
SV: Ogräs
« Svar #8 skrivet: 03 aug-10 kl 20:41 »
spruta med MCPA 50 , det dödar allt ogräs men sparar gräset.
//Peter

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ogräs
« Svar #9 skrivet: 03 aug-10 kl 20:52 »
Man vill ju inte döda allt "ogräs", de flesta örter är mycket nyttiga, och djur behöver allsidigt grönt. Om det bara blir gräs kvar försvinner mycket nyttigheter. Sen vill man ju inte använda gift heller, när det dessutom inte är nödvändigt. Nästan alla örter tröttas snabbt ut om man slår dem regelbundet. På så vis kan man missgynna dem man väljer att slå, och gynna de andra.

Såväl nässla som lupin dör på bara några säsonger, och är väldigt decimerade efter bara en säsong, om man slår av dem när de blivit knappt en decimeter höga. Slår man för sent hinner de samla näring till rötterna, slår man för tidigt har de inte förbrukat så mycket av rötternas näring.

Och jag tycker att det räcker att decimera antalet, eftersom kaninerna utmärkt kan äta dem. Man vill ju bara inte att de ska ta över helt.

Jag skulle då inte vilja fodra mina djur med gräs från ett besprutat område.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lädertommy

  • Inlägg: 144
    • Dalarna
    • Tommy Eriksson
SV: Ogräs
« Svar #10 skrivet: 21 jan-11 kl 22:22 »
Har läst på lite. Lupiner är bra gröngödsling om man slår innan frösättning. nässlor slutar att brännas  ett par timmar efter slåtter. Smörblomman är däremot ett problem eftersom jag vill ge färskt gräs.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

silverzurfaren

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Ogräs
« Svar #11 skrivet: 22 jan-11 kl 17:31 »
uppfinn en "antismörblommsmojäng" som dessutom e miljövänlig å du har nog säkrat din ekonomiska framtid! ;D eller så är det nog bara att klippa, klippa å klippa..
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Ogräs
« Svar #12 skrivet: 23 jan-11 kl 19:02 »
Har läst på lite. Lupiner är bra gröngödsling om man slår innan frösättning. nässlor slutar att brännas  ett par timmar efter slåtter. Smörblomman är däremot ett problem eftersom jag vill ge färskt gräs.

Har du halvvägs livsdugliga kaniner lämnar de kvar smörblomman tills de är lite torkade.. antingen är de okej att äta sedan eller du hinner att mata med färskt grönt. 

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Ogräs
« Svar #13 skrivet: 23 jan-11 kl 19:06 »
Vilken tur du har som börjar få en variation på din äng!

Att du har fått nässlor tyder på att din äng är mycket näringsrik, det kanske du kan tacka lupinerna för.
Nässlor är utmärkt kaninfoder. Smörblommor är inte giftiga torkade. Och om du vill ge det färskt, så kan du ju bara plocka bort så mycket av smörblommorna som du ids. Dom flesta kaniner är ändå lite kräsna och brukar lämna det dom inte gillar, som smörblommor.

Jag tycker att du ska försöka få en ännu större variation växter! Det blir bättre foder då =).
//Lina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser