Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevattning från sjö med mycket skräp - Rening?  (läst 2661 gånger)

David Berglund

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Bevattning från sjö med mycket skräp - Rening?
« skrivet: 25 jul-17 kl 15:20 »
Ny på forumet och mitt första inlägg. Hej! :)

Jag har precis börjat projektera ett system för bevattning av min villagräsmatta. Är inställd på att använda pop-up-ventiler och några slingor av PEM-slang med anborrningsbyglar. Steg ett blir manuella ventiler men i förlängningen vore det roligt med styrning och automatik.

Mina frågor berör funderingar runt en extra pump i serie, samt vilken teknik för rening som är lämpligast.

Lite bakgrundsinfo

Pump:
Jag har nu börjat i den ganska väsentliga delen -vattenförsörjning. Jag har fördelen att bo så jag kan pumpa vatten ur sjön (Vänern) och har nu installerat en liten 0,75kW hydrofor-automat. Pumpen är en ~10år gammal Foras JA 100M. Den är märkt 60l/min och enl. deras nuvarande modellprogram borde jag ha ut ca: 50-55l/min med den tryckhöjd jag arbetar med, samt tryckfallet i en ca: 100m lång 32mm PEM-slang. Tryckfallet i slangen är ca: 1bar och pumphöjden är ytterligare 1bar. Så av de 3,5 som finns på manometern på pumpen så finns bara 1,5 kvar teoretiskt. Har inte testat med manometer på utloppet ännu, men det kan nog tänkas stämma.

Vatten:
Här är det en kraftigt igenvuxen hamnbassäng inne i en 200m lång kanal från sjön som jag tar upp vattnet. Mina första experiment med backventil, men utan filter på sugsidan, resulterade i en igenslammad vattenspridare på 5 minuter, samt försämrad kapacitet på pumpen eftersom backventilen var igensatt av sjögräs. Här har jag sett diverse olika lösningar, allt från en helt vanlig sil, till egna idéer om en flytande skimmer, ungefär som man har i en pool, och det finns oxå mera avancerade självrengörande sugsilar.

Givet dessa båda förutsättningar och att jag inte är så värst intresserad av igenslamning av mitt framtida nedgrävda system, har jag börjat fundera på en kombi-lösning. Denna består i, förutom det uppenbara, att jag måste ha en fungerande sugsilslösning, en ytterligare hydroforjet-pump i serie, och ett billigare sandfilter avsett för pooler.


Alltså flöde enl. följande.

Sugsil - Tryckande hydroforjetpump - Höjdskillnad och tryckfall i slang - Pump 2 - Sandfilter - Uttag/Fördelningscentral.


Det jag är osäker på är primärt om jag borde satsa på någon helt annan lösning än detta? Tänker att en större pump med högre tryck skulle kunna vara det naturliga alternativet. Men 2 bar tryckfall är ju alltid ett faktum, och 2 små pumpar är billigare än en stor, och jag har ju redan den ena. Jag undrar oxå om sandfilter är en lämplig filtreringsmetod. Och kanske borde jag använda någon annan pumptyp än Jet på pump #2 eftersom den inte behöver suga, utan får matning direkt.

Ja kort och gott, låter detta vettigt eller helt idiotiskt. :)

EDIT: Och tips på produkter för insug-sil, och övrigt är mycket välkommet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bevattning från sjö med mycket skräp - Rening?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-17 kl 18:23 »
Som du nämner själv så behöver du en flytande skimmer som tar allt sjögräs och allt annat eller rättare sagt förhindrar att det kommer i kontakt med sugsilen.
DU måst säkerställa att du får in ytvatten då jag misstänker att du dragit in en hel del sediment vid det första försöket.
Sandfilter kan du ha i åtanke men det borde inte behövas utan du kan ha ett ganska grovt filter som tar det som råkar följa med upp.
Det skulle vara klokt att ha något slags backspollningssystem.
eller åtminstonde ett system som automatiskt tömmer rör och filter när bevattningen är färdig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bevattning från sjö med mycket skräp - Rening?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-17 kl 10:45 »
Jag tror att det är bra om du har möjlighet till en buffert/förvaring av vattnet som du tar ifrån. Ett sandfilter bör inte stå stilla för länge. Då kan du pumpa upp till förvaringen så rent vatten du kan med hjälp av ytskimmer, sil etc. Sandfiltret kan då gå kontinuerligt i förvaringen som ditt bevattningssystem tar vatten ifrån.

Om man har riktigt mycket skit i vattnet så kan det vara en idé att ha någon typ av sedimenterings kammare mellan sjön och förvaringen och då ta vattnet något djupare i sjön. Då kan det också automatiserad så att det även funkar när man är borta några dagar.

Mvh
Magnus

David Berglund

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Bevattning från sjö med mycket skräp - Rening?
« Svar #3 skrivet: 28 jul-17 kl 18:51 »
Började med en egendesignad skimmer-lösning samt bytte till slagpendelspridare som är lite tåligare emot smuts, och nu har det fungerat fint i 2 hela dagar. Detta trots att finmaskig sugsil fortfarande saknas, så har nog överdramatiserat problemen något.

Har mätt till 55l/min vid änden på 32mm PEM-slangen vilket tyder på att pumpen funkar som den skall. Efter att ha kopplat på 75m vanlig tunn trädgårdsslang med 3 skarvar samt med ytterligare 6m höjd får jag dock bara ut 24l/min och trycket är så lågt att jag kan hålla emot med tummen utan vidare.

Skillnaden mellan 55 och 24 skall motsvara 2,5bar tryckfall enl. pumpkurvan så det ligger alltså nästan 2bar i slangen. Så här finns en del att förbättra men gissar att jag ändå kommer få köra en extra pump i serie för att få tryck nog till alla pop-up-spridare. De modeller jag tittat på har en integrerad regulator på 2,7 bar, så behöver väl ha ett systemtryck på stabilt minst 3 för att få jämt flöde i dem.

Nu går det dock vattna med gott samvete och är ju inte sååå jobbigt när man har 10m kastradie och ställbar sektor på den vanliga spridaren.

Men automatiskt är roligare, så arbetet fortsätter. :)

Ang. buffert så behövs de ju ganska rejäl volym om de skall hålla någon längre stund, en kubik går ju ut på 18minuter. Dessutom blir de lite för dyrt att ha pumpen stå och gå jämt tror jag. Men bra tips om sandfilter och stå still, det hade jag inte koll på.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bevattning från sjö med mycket skräp - Rening?
« Svar #4 skrivet: 29 jul-17 kl 11:16 »
Sandfilter går i intervaller i pool där man använder klor för att döda bakterier, då är det inga problem. Men om du inte klorerar så kommer filtret att arbeta med aeroba nitrificierande bakterier när det går. Men övergå i anaerob nedbrytning när det står stilla. I första fasen så strippas vattnet på Kväve som avgår som kvävgas, det vill man inte om det skall användas till bevattning. I andra fasen, när kvävet är slut så konsumeras svavelföreningar och det bildas svavelväte. Detta luktar fruktansvärt och är giftigt.

Men nu har du ju hittat lösning utan sandfilter, så det får bli en parentes. Skönt att kunna vattna med gott samvete. Jag tar sköljvatten från dammen till bevattning med gott samvete, alternativet hade varit avloppet. Men det räcker inte till gräsmattan. Hade jag haft större buffert så hade jag kunnat spara sköljvatten från regniga dagar. Då kanske det kunnat bli lite över till gräsmattan också.

Mvh
Magnus

David Berglund

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Bevattning från sjö med mycket skräp - Rening?
« Svar #5 skrivet: 29 jul-17 kl 12:50 »
Tack för era svar, och intressant med kunnig utläggning om effekterna av sandfilter!

Än så länge funkar det fint. Återstår att sätta en pump till i serie, men tror jag skall skippa hydrofor på denna och bara körs jet-pump som den är. Och istället starta den på brytare, och i framtiden via kontakter som startas i samband med att bevattningen skall gå igång enl. program.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Bevattning från sjö med mycket skräp - Rening?
« Svar #6 skrivet: 30 jul-17 kl 18:47 »
Lite sent i tråden, men såhär gjorde vi en sugsil med rens-blås för massa år sedan:

Det sitter först ett stormaskigt nät, runt 10x10mm och innan för i en mindre korg ett finmaskigt nät med 2-2mm maska. På sugslangen sitter ett vanligt bottensugsil.

Innuti denna "låda" så sattes ett 12mm kopparrör med många borrade 1mm hål, som var kopplad till en separat slang vi kunde trycka med rent vatten så själva silen rensades innefrån och ut. Detta med rent vatten.
Tänk jämförelsen med högrtycksslang med roterande rensmunstycke man rensar rör med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Berberis, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser