Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläder i smedjan  (läst 4137 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Kläder i smedjan
« skrivet: 10 feb-17 kl 19:17 »
Vad har ni för tips på jacka?

Jag har byxor i hälften bomull hälften cordura som ska bytas ut snart men jackan kommer först. Den är nämligen en billig vinterjacka från jula med nån form av plast ytterst och den tyckte inte alls om sprutet från vinkelslip. Känns helt livsfarlig.
Jag har fått tag på ett tjockt läderförkläde som tar det värsta men en jacka i ylle eller iallafall bomull eller canvas vore bra. Vinterjacka för jag har ingen värme där ute. Billig för den kommer få stå ut med en del:)
Så, nån som har sett nån bra på länge?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #1 skrivet: 10 feb-17 kl 19:56 »
Bomull eller ylle, mm är bäst, eller annat material som inte kan flamma upp eller är svårt att släcka.

Tyg du inte skall ha under några omständigheter är tex mycket gamla nylonoveraller och liknande från tiden innan de var självslocknande, dessa kan orsaka väldigt obehagliga skador om de fattar eld. Tex björntråd, gammal nylon, etc är väldigt obehagligt när det brinner. Har tom i andra sammanhang inträffat dödsolyckor med gamla typen av nylonoveraller (tex av cigarettglöd och annat som man normalt inte ens märker, men denna typ av plaster är svåra att släcka om kläder tar eld.).

Gamla goretexjackor, fiberpäls och liknande är visserligen inte farliga, men plasten smälter fort och jackan blir väldigt ful, (baserat på egna erfarenheter...).
Fiberpäls håller litet längre, men blir förstörd på sikt.

Det är också bra om du har skor som går fort att ta av och tömma ur om man råkar få heta föremål, slagg, gnistor, etc i dem, likaledes sockor som inte smälter och klibbar fast om de utsätts för gnistor. (har bränt mig på billiga sockor som smält ibland, inte så allvarligt, men det gör ordentligt ont att få smält plast direkt på huden...)

När jag var yngre hade jag traditionelle träskor i smedjan, det finns dock bra arbets skor i läder eller motsvarande idag, tex svetsarskor eller liknande.
Försök hitta skor som har någorlunda värmetålig sula, man trampar i princip alltid in heta saker i skosulan har jag märkt, speciellt om man, som jag också håller på och svetsar och kapar mycket.

Förklädet är en god ide, jag använder också ett sådant.
Speciellt när man slipar och kapar, mm.

Ser ju även stilriktigt ut i smedjan...  8)

Handskar bör vara av riktigt läder, utan syntetisk översida.

Var beredd på att kläder slits fantastiskt fort i smedjan...
Jag använder grova arbetskläder, just nu snickarbrallor av bomull, men det finns även svetsarkläder idag som är ännu bättre på att tåla värme och gnistor.
(Definitivt bättre än min gamla vägverksjacka...)

Den traditionella smedskjortan har jag för mig skulle vara blårutig annars.  8)
(Fast egentligen hade de mest ett slags fotsida vita linnesärkar förr i tiden, enligt ryktet hade man inga kalsonger under, typ som den skotska kilten...  ;D )


















Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #2 skrivet: 10 feb-17 kl 21:53 »
Ett gammaldags barmskinn vore väl stilenligt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #3 skrivet: 12 feb-17 kl 23:29 »
Med en linnesärk nu när jag har minus 2 i smedjan så spelar det nog inte så stor roll om jag går kommando :)

Skor som är snabba att kliva ur har jag faktiskt inte tänkt på. Jag har kängor i skinn nu, med byxbenen utanpå. Skönt med tåhätta om jag bara kunde lära mig att inte tappa saker ovanför den...

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #4 skrivet: 13 feb-17 kl 11:25 »
Jag har också läderkängor med brallorna utanpå numera, men har sådan knytning att man kan slänga v sid skorna om man tex fastnar eller liknande, men har att göra med säkerhetsbestämmelser från min förra arbetsplats och att vi ofta hanterat laster med tunga föremål, etc.

Men, sluter känga tätt, eller man har brallorna över (som jag också har) är risken liten, gnistor brukar slockna, men järnbitar som flyger när någon är ovan är det som oftast gör att saker och personer kan ta eld (eller kläder när folk är ovana vid slipningsarbeten, fast då är ju mängden gnistor extrem jämfört med smidet)..

X

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #5 skrivet: 18 maj-17 kl 08:18 »
Slipgnistorna är inte att leka med... Jag har gjort kolat tyg genom att värma bomull i en plåtburk med lock. Sen har den burken (liten majskornsburk) stått på bänken med en likadan burk ovanpå som lock men med ett 6 mm hål i botten som skorsten för kolningen. Två gånger jag har fått ner gnistor från vinkelslipen genom det lilla hålet och antänt tyget! Det bara pyr och luktar men det är bra lurigt.

Så:
Lock på alla fickor.
Se upp med gamla trasor på bänken.
Ha brandfilt och -släckare till hands.
Fyll på vattenhinken.
Inga hörn med många prylar.
Aldrig lämna smedjan varm, vänta en timme åtminstone efter att ässjan slocknat. Längre för slipjobb och längst för svetsning.
Sätt upp skivor som stoppar gnistor om det behövs. Jag har tagit fronten från gamla elektriska radiatorer och hängt på magnetlister på bänkarnas framkant som draperier. Fult men effektivt :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #6 skrivet: 18 maj-17 kl 09:20 »
Jag brukar alltid ha bomullsoverall och oftast också läderförkläde då jag slipar och svetsar och smider.

Syntetoveraller får stora hål direkt då de utsätts för gnistsprut eller hett järn och även om de påstås vara självslocknande så brinner de litet smått. Bomullen bara glöder litet smått och då den glöder stinker den så pass att man inte missar det och kan släcka med handsken innan man arbetar vidare.
På händerna brukar jag ha svetsarhandskar av läder.

Vintertid har jag vanlig vinterarbetsjacka och fleecetröja och vadderade byxor innanför overallen. Mitt i varmsommaren brukar jag vara mer eller mindre naken innanför overallen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #7 skrivet: 18 maj-17 kl 11:01 »
Fleecetröja som i plastfleece? Den är ju helt livsfarlig! Men det är inte en sån du menar va?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #8 skrivet: 18 maj-17 kl 21:22 »
Oj..... det hade jag inte tänkt på. Den är ju helt innanför både jackan och overallen.
Kanske dags för ylletröja.

Tack för varningen!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #9 skrivet: 19 maj-17 kl 08:25 »
Nu är det ju långt kvar till vintern men du får vara rädd om dig ändå.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ursinne

  • Inlägg: 12
  • Gillar fornlämningar, smide & psykologi.
    • Närke
    • Järn & Hjärna
SV: Kläder i smedjan
« Svar #10 skrivet: 05 jun-17 kl 23:30 »
Jag smider i det här, och jag har bara börjat brinna en enda gång på typ fem år :D
Leggings är förvånansvärt motståndskraftiga, även om de över tid utvecklar dekorativa små hål strax över vänster knä där gnistregnet från vinkelslipen oftast träffar. Kjol och shorts bidrar till rörlighet och svalka när man alternerar mellan att ligga och svetsa på golvet och klättra runt på diverse ställningar eller ger flexibilitet när man behöver utnyttja den gamla goa smidestekniken "skrevgreppet".
På överdelen av kroppen har jag på mig vad som helst tills det faller isär av slitage. Jag brukar dock dra ur dragskon ur eventuella luvor så att man inte sugs in med huvet i nån slipmaskin. Allra bäst är det när man kan smida i linne, ju mindre dess bättre.

Vad det gäller handskar, den typen som är belagda med gummi är bra på flera sätt: bra rörlighet, och när gummit smälter vet man att det man håller i är för varmt och att det mycket snart kommer att börja bränna i näven.

Ironiskt nog är bland det sämsta vad det gäller klädsel mina arbetsskor med stålhätta, antistat, antihalk och anti allt, hålen till skosnörena är så pass stora så att svetsloppor ständigt åker igenom och bränner mig på fötterna. Det är meningslöst att börja ta av sig skorna pga tar lång tid, så det bästa är bara att stå och vänta tills loppan har slocknat mot huden.

Mina hörselkåpor är också sämst eftersom de ständigt hakar upp sig i mitt hår och sabbar min glänsande och svallande frisyr.  >:( Ja, det var det! Smid i frid på er där ute!
« Senast ändrad: 05 jun-17 kl 23:50 av Ursinne »
put it in gear, MTF

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Kläder i smedjan
« Svar #11 skrivet: 05 jun-17 kl 23:43 »
Jag smider i det här, och jag har bara börjat brinna en enda gång på fem år :D

Det låter som att du skulle behöva en "riktig" karl vid din sida tycker jag,, ;D
Snygga ljusstakar förresten ;)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #12 skrivet: 06 jun-17 kl 17:32 »
Jag får alltid pisk av tjejerna i smedjan när det gäller smidet...  :D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #13 skrivet: 07 jun-17 kl 14:22 »
Jag smider i det här, och jag har bara börjat brinna en enda gång på typ fem år :D
Leggings är förvånansvärt motståndskraftiga, även om de över tid utvecklar dekorativa små hål strax över vänster knä där gnistregnet från vinkelslipen oftast träffar.

Inget förkläde? Jag har ett tjockt i läder. Det har dock en söm mitt på framsidan som verkar gjord av nylontråd för den är mer eller mindre borta nu. Dags att byta.

Ironiskt nog är bland det sämsta vad det gäller klädsel mina arbetsskor med stålhätta, antistat, antihalk och anti allt, hålen till skosnörena är så pass stora så att svetsloppor ständigt åker igenom och bränner mig på fötterna. Det är meningslöst att börja ta av sig skorna pga tar lång tid, så det bästa är bara att stå och vänta tills loppan har slocknat mot huden.

En liten vattenflaska med pip eller en 50 ml spruta med vatten bredvid dig när du svetsar och så spraya ner i snörhålet? Besvärligt att flytta med sig överallt, ja, men skönare än en loppa i skon...
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #14 skrivet: 07 jun-17 kl 20:56 »
Förkläde är nog mest en vanesak, jag använde det också mycket förr, beror mest på vad du känner dig bekväm med, det ger inga nackdelar att alltid använda det, många av mina arbetskollegor som yrkesjobbar med smide sedan typ innan jag föddes (nåja, en nästan... :D ) använder läderförkläde, andra gör det inte.  :)

Men, arbetar man, som jag, ofta med industribandslipar och liknande är det en klar fördel, de ger mycket värre gnistor än vinkelslipar och små hobbymaskiner.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ursinne

  • Inlägg: 12
  • Gillar fornlämningar, smide & psykologi.
    • Närke
    • Järn & Hjärna
SV: Kläder i smedjan
« Svar #15 skrivet: 07 jun-17 kl 23:25 »
Jag får alltid pisk av tjejerna i smedjan när det gäller smidet...  :D

Så himla tråkigt att jag som tjej och smed aldrig får pisk av någon!  ;D

Inget förkläde?

Jag har i princip bara på mig förkläde när jag vill att folk ska förstå att det är jag som är smeden, när jag smider inför publik till exempel. Annars tycker jag generellt att ju mindre grejer jag måste ha på mig när jag smider, dess bättre. Det mesta studsar ju ändå bara av, liksom. Det värsta jag har bränt mig var när jag fick brinnande olja i ögonvrån när jag stod vid fjäderhammaren, och det slank igenom skyddsglasögon och allt. Jag är mer oroad över att fastna i saker (samt spränga ihjäl mig med gassvetsen).

Bra tips med vatten i spruta, något att tänka på om man ska svetsa ihärdigt nån dag!
« Senast ändrad: 08 jun-17 kl 09:31 av Ursinne »
put it in gear, MTF

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kläder i smedjan
« Svar #16 skrivet: 08 jun-17 kl 10:56 »
Jag blir alltid utgarvad av gubbarna när man antyder att man tvekar att använda gas svetsen...  ;D
Svårt att betvinga den känslan, tror att antingen är man inte rädd alls, eller så får man kämpa mot den instinkten hela tiden...  :D

Jag har dock aldrig hört talas om några mer allvarliga tillbud som kunnat bekräftas om man sköter om utrustningen och använder sunt förnuft, men vet en del kollegor på andra jobb jag varit på som skiter i läckande AC ventiler så att det börjat brinna vid huvudregulatorn, inte bara en gång, utan typ varje gång den användes... slangar flytande syrgas i gamla bromsrör över till urgamla rostiga tuber från något hörn i källaren, osv... Så tja, tror mig kunna gissa var tillbuden inträffar och vilka som sedan är helt oförstående till varför...  Dessutom brukar garva så det ekar i hela lokalen när det smäller högt någonstans... gick in i rummet sedan och ser killen stå med en gigantisk gammal X-brännare i ett skruvstycke och typ två meter hög låga, -Nu har jag fixat flödet på denhär f--n igen, nu skall det funka!  Fast Man kan ju inte annat än älska det... ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser