Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oxalsyraförångning flera gånger under säsong  (läst 15250 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« skrivet: 26 maj-16 kl 07:46 »
Varför hittar man inget om att förånga oxalsyra under säsongen, det står enbart om detta på hösten.
Men ändå beskrivs den som en "mild" behandling.
Vad jag själv hittar så verkar det vara för att det finns täckta yngel, men det stämmer väl bara till viss del.
kristallerna som bildas ligger kvar i kupan( jag antar x dagar) och ger då "skydd" under dessa dagar.
Om nu behandligen är förhållande vis mild så borde en upprepning efter 1-2 veckor ge ett helt varroa fritt samhälle.

Utomlands får jag uppfattningen att man gör det oftare men det behöver inte betyda att det är bättre för det.



Gilbert

  • Gäst
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #1 skrivet: 26 maj-16 kl 08:26 »
Man kan göra nedfallsprov med myrsyra tidigt på säsongen och göra korttidsbehandling runt påsk. Men kommer påsk tidigt så får man gå efter väder.
Oxalsyra under honungssäsongen är lixom inte så trevligt. Oxalsyra är rätt ohälsosamt.
« Senast ändrad: 26 maj-16 kl 22:44 av Gilbert »

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #2 skrivet: 26 maj-16 kl 10:13 »
Man kan göra nedfallsprov med myrsyra tidigt på säsongen och göra korttidsbehandling runt påsk. Men kommer påsk tidigt så får man gå efter väder.
Oxalsyra under honngssäsongen är lixom inte så trevligt. Oxalsyra är rätt ohälsosamt.

Så om när man plockar bort skattlådorna så skulle det fungera att behandla med oxalsyra om inget annat framkommer som hindrar

Om jag förstår ld50 (dödlig dos) så ligger oxalsyra på 7500mg/kg medans myrsyra ligger på 730mg/kg fast myrsyran ger man väl utspädd så då kanske det blir andra värde

Gilbert

  • Gäst
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #3 skrivet: 26 maj-16 kl 10:37 »
Rent teoretiskt ja. Men om nu Varroa håller mest till bland drönarceller så är effekten kanske lika stor att skära drönarceller under denna tid fram till runt midsommar.
Att plocka skattlådor och köra oxalsyraförångare känns överarbetat och ineffektivt när det finns så mycket täckt yngel under sommarsäsongen. Jag vet ingen som gör så och skulle själv inte komma på tanken.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #4 skrivet: 26 maj-16 kl 10:57 »
Rent teoretiskt ja. Men om nu Varroa håller mest till bland drönarceller så är effekten kanske lika stor att skära drönarceller under denna tid fram till runt midsommar.
Att plocka skattlådor och köra oxalsyraförångare känns överarbetat och ineffektivt när det finns så mycket täckt yngel under sommarsäsongen. Jag vet ingen som gör så och skulle själv inte komma på tanken.

Jag tänker  mig isamband med skattning då de ändå försvinner

Gilbert

  • Gäst
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #5 skrivet: 26 maj-16 kl 10:59 »
Då kan du lika gärna vänta tills det är yngelfritt. Då är vi tebax till ruta ett.


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #6 skrivet: 26 maj-16 kl 21:22 »
Utomlands får jag uppfattningen att man gör det oftare men det behöver inte betyda att det är bättre för det.
Tänk på att "utomlands" har man nästan aldrig lyxen av att ha samhället yngelfritt och samtidigt väder som gör att man kan behandla.

Och även om oxalsyra betraktas som mildare (än de andra syrorna) så är den inte mild. Det är tveksamt om den ens är mildare, fördelen är snarast att den är så lätt att dosera exakt. Det är doseringen som avgör om man träffar rätt med dödlig för varroa och inte alltför skadlig för bina.

Att det som ligger kvar har någon större verkan är jag tveksam till, så två behandlingar med precis så långt som täckyngeltiden för drönare behövs. Och i informationsbroschyren står tydligt att höst/vinterbehandling inte får upprepas, det ökar risken för problem med bland annat drottningen. Det är troligen samma problem på sommaren.

Läs på om spärrboxmetoden om du vill stöka med varroabehandling under sommaren.

Gilbert

  • Gäst
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #7 skrivet: 26 maj-16 kl 22:47 »
Vem orkar hålla på med spärrboxmetoden?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #8 skrivet: 27 maj-16 kl 07:52 »
Vem orkar hålla på med spärrboxmetoden?
Ingen jag känner. Men vill klydda med behandling under sommaren, eller hålla på med diverse oprövade metoder som innebär både merarbete och är osäkra, eller vill göra det giftfritt så anser jag att spärrboxmetoden är ett bra alternativ. Metoden finns, är utprovad och fungerar. Jag gissar att det tar nog inte mer än sammanlagt ett par timmar extra per bisamhälle och år, så har man bara en handfull i trädgården borde det vara rimligt (säger jag som aldrig testat).

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #9 skrivet: 27 maj-16 kl 15:00 »
Hej


Använder själv förångning och inget annat.
Jag har tagit del av försöken där man tog till med maximal 21 gånger/säsong (vilket jag tycker är väl överdrivet).
Sedan finns försök med bra resultat där man under sommaren tog 3 gånger på lika många veckor (då har man täckt en hel yngelzyklus).
Jag förångade förra året dag 3 eller 4 hos en nyinslagen svärm.
Inte många varroa som föll så i år skall jag inte göra det med mina svärmar.


Och nej, oxalsyrehalten i honung trots många behandlingar översteg inte den tillåtna mängden...det finns mångfaldig mycket mera oxalsyra i livsmedel så som Cola mm eller tandkräm för den delen.


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #10 skrivet: 30 maj-16 kl 07:00 »
Intressant.
Så det verkar som man kan köra en metod under hela året om förutsättningarna kräver någon form av behandling.

Men om det nu gjorts försök, varför rekommenderas bara en gång.
Är det något annat som kommit fram.
Jag provade att ställa frågan till länstyrelsen men de verkar inte läsa sin inkorg alls.(2 månader sen.)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #11 skrivet: 30 maj-16 kl 07:39 »
Hej Alexn

Det är tyska "Fischermuehle" som har tagit fram underlag och utrustning för OS-förångningen med ca 1500 samhällen som ingick.
Att rekommenderar bara en gång beror mera på att man gjorde sina försök under den yngelfria perioden och då visade det sig att en andra eller tredje förångning i kort följd inte gav märkbart bättre resultat.
Tyvärr så finns inte länken kvar jag hade och den sparade filen är för stor att bifoga.
Däremot finns lite att läsa här: http://scientificbeekeeping.com/oxalic-acid-heat-vaporization-and-other-methods-part-2-of-2-parts/




Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #12 skrivet: 30 maj-16 kl 08:04 »
Hej igen

Hittade en länk där resultatet från förångningen finns (fast på tyska).

http://www.imkerei-fischermuehle.de/fix/doc/OS0110.pdf

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #13 skrivet: 28 sep-16 kl 11:41 »
Hej

Eftersom jag har startat min förånging ( 3 ggr var sjunde dygn)  tänkte jag ta upp tråden igen.
Själv har jag använd en "Varroax" mina första två vintrar med mycket bra resultat.



Men, den van dyr, det krävs att kånka ett batteri dessutom.

Eftersom jag är en vän av enkla lösningar började jag experimentera med en egen "förångare".

Första modellen med en enkel grillfläkt.
Fungerade, men var alldeles för klumpig och dessutom var det inte så lyckad med horisontella blåslampan.



Sedan första förenkling...men nu var vägen för ångan lite väl lång med kondensataion i röret till följd.



Kortat ner än en gång plus ett stöd...blev för klumpig igen med benställningen.



Så till sist blev detta kvar och med dess hjälp har jag behandlat 17 samhällen två gånger.
Bara in med röret i flustret...




Eftersom jag ser resultat på nedfallet, så fungerar denna enkla förångare alldeles utmärkt och det till en bråkdel av priset för "Varroax".

En behandling med 1 g os tar ca tre minuter, sedan, när röret är varmt, enbart två plus en minut väntetid för båda.
Kan göras med fördel under kvällen eller tidigt morgon när alla bin sitter inne.

Finns yrkesbiodlare i bla Österrike som förångrar nu upp till fyra gånger (och detta sedan några år) utan att rapportera problem med  drottningar eller annat.

Hittade dessutom ovannämnda artikel från "Fischermuehle" på engelska: http://www.honeybeeworld.com/diary/files/__www.mellifera.de_engl2.pdf

PS

För den som är händig med metall här en mera proffsig förångare

« Senast ändrad: 28 sep-16 kl 11:54 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #14 skrivet: 28 sep-16 kl 18:02 »
Hej igen

Man kan undrar varför just förångning är en bra metod (eller varför jag valde denna).
Efter en hel del  läsning där jag tog del av andras erfarenheter och iakttagelser har jag förstått att syran vekar via deras "häftlappar" dvs via fötterna. Det är ingångporten för syran.

Och för att få ditt syran, så vill det att den är så finfördelat som möjligt!
Många försök har gjorts att applicera det via florsocker med os inblandat med relativt goda resultat, andra droppar med samma resultat.
Men bägge metoder kräver att öppna samhället vilket är kontraproduktivt och dessutom kräver större mängd.

Vidare har det visat sig att förångningen även minskar risken för trachékvalstret.

Men, oavsett metoden, så är detta inte lösningen...utan den finns enbart hos biet självt som kan kanske åstadkommas via "VSH" avel/urval






« Senast ändrad: 28 sep-16 kl 22:45 av Kap Horn »

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #15 skrivet: 28 sep-16 kl 20:04 »
Jag kan inte se bilderna. Fast jag gärna vill

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #16 skrivet: 28 sep-16 kl 20:54 »
Hej eriks

Vet ej vad det beror på...hos mig syns de i alla fall

Någon annan som inte ser?
« Senast ändrad: 28 sep-16 kl 22:46 av Kap Horn »

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #17 skrivet: 28 sep-16 kl 22:32 »
ser bara någon av dem men inte alla

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #18 skrivet: 28 sep-16 kl 22:43 »
Tack Alexn

Jag antar att det beror på eran uppkoppling och inte på länkarna...

hur som: ett kopparrör på ca 20 cm, tillplattat i änden, en gasolbrännare, läderhandskar....resten överlämnar jag åt era egna "bilder"

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #19 skrivet: 29 sep-16 kl 07:36 »

Eftersom jag ser resultat på nedfallet, så fungerar denna enkla förångare alldeles utmärkt och det till en bråkdel av priset för "Varroax".


Det är en fälla du gått in i. Det är ju inte hur många kvalster som trillat ned efter en bekämpning som är det intressanta, utan hur många som finns kvar på bina. Detta kollas väldigt enkelt med en varroa-shaker och florsocker eller T-röd.

Om jag har ett nedfall på 3 kvalster eller på 100 kvalster, så ger det mig möjligtvis en liten upplysning om läget, men det är när jag räknar kvalster på vuxna bin som jag får veta sanningen. Görs detta före och efter bekämpningen så har man full kontroll.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 3 användare
von tratt, xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser