Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?  (läst 7295 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #20 skrivet: 26 maj-16 kl 09:56 »

Det finns sjukdomar som har liknande symptom men en är dödlig och den andra lätt att behandla, samma för skador. Och det är bara veterinären som kan avgöra vad som är vad genom undersökningar och provtagningar. Är man bara vanlig människa så gäller att ta kontakt med expertis eller avliva.

Men kan ändå ge ett exempel på när människan vann över veterinären. Jag kom till en gård där ett bruksnordis sto fått för under natten.Fölet var svagt och kunde inte stå upp. Man hade provat att mjölka stoet för att ge råmjölk. Veterinären gav rådet att fortsätta att mjölka stoet och ge i flaska till fölet. Jag kom till gården i helt annat ärende men tog en titt på fölet. Eftersom jag håller på med annan hästras så hade jag kännedom om en sjukdom som är mycket mycket ovanlig hos bruksnordisen men ganska vanlig bland min ras. Så jag hade läst mycket om sjukdomen. Jag sa vad jag trodde det var och hur man i så fall skulle behandla. Men ägaren till föret gjorde som veterinären sa. Fölet dog senare på eftermiddagen. Ägarens bror tog kontakt med mig senare under dagen efter och ville veta mer om sjukdomen och hur den behandlades mm så han fick lite litteratur jag hade. De tog prover på både sto och hingst och båda var bärare av sjukdomen vilket krävdes för att den skulle visa sig på fölet.
Nu var det jag som hade rätt den här gången eftersom jag hade kunskap som veterinären saknade. Men det kunde ju lika gärna ha varit tvärt om. ägaren till fölet trodde sig veta bäst själv och gjorde som alltid vid svaga för och mjölkade och gav fölet i flaska utan att prata med veterinär, som haft kompetens om sjukdomar.


Tycker det visar på att veterinärer också är människor. Och att man som djurhållare har det svåra valet kvar även om man tar in veterinär. Ibland förvärrar veterinären dessutom för djuret om veterinären vill behandla fast en kula vore den bästa medicinen. Har man tagit ut veterinär så är det svårt att inte lyda råden trots att man är emot hierarki och auktoriteter.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #21 skrivet: 26 maj-16 kl 12:07 »
När det gäller hundar och katter som är sällskapsdjur tycker jag att veterinärer ibland har tendens att behandla alldeles för länge även om det är förenat med lidande för djuret.

Vi kan inte riktigt veta hur ont djur har, många djur maskerar in i det längsta att de inte mår bra. (Jag hade en gång i tiden en riesen som var lite små halt, jag trodde hon hade sträckt sig och gick veterinären, det visade sig vara en tumör i skelettet på ena frambenet. Sådana gör fruktansvärt ont men hon gick på det med en knappt märkbar markering. Hon togs naturligtvis genast bort.

När det gäller åkommor som går att bota utan allt för stort lidande för djuret, så tycker jag däremot att plånboksfrågan är upp till var och en. (Jag valde att operera min älskade 9 år gamla blandis med en flertalet juver tumörer på båda sidor för en hel massa egna pengar. Folk tyckte jag var knasig som la så mycket på en gammal blandis, men jag tycker nog jag gjorde rätt hon levde 5 lyckliga år till.) Däremot får man inte låta djur lida genom att vara obehandlade för att man inte har råd, då får man allt  avliva även om det gör ont i en själv.

Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #22 skrivet: 26 maj-16 kl 14:25 »
Har råd?
Behandla sår är gratis..
Vad skulle till exempel en veterinär gjort annorlunda med en kyckling med pickat öga?
Veterinärer besitter inga magiska egenskaper..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #23 skrivet: 26 maj-16 kl 14:59 »
Veterinären hade ordinerat avlivning.

Det är också en skillnad i behandling och handling.

Att behandla djur på djursjukhus är inte gratis, att få djur behandlade av veterinärer är inte heller gratis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #24 skrivet: 26 maj-16 kl 15:02 »
I den länkade tråden här finns ett exempel på brutet ben och åtgärder som ägaren tar, avgör själva om det är en okej "behandling".

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=177557.0

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #25 skrivet: 26 maj-16 kl 16:06 »
Tack för länken, Permission!  Ett fall med Före och Efter, dock utan foton.  När resultatet nu är känt, kan vi konstatera att wahlgrens fattade rätt beslut.

  Frågan om behov av och möjlighet till smärtlindring är förstås också en viktig faktor när vi ska försöka besvara frågan i det enskilda fallet.  Varje fall är ju unikt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #26 skrivet: 26 maj-16 kl 16:33 »
Hur är det ett rätt beslut?

Hade man gjort samma sak mot sin katt, hund, häst, ko, eller gris?
Antagligen inte, men det verkar finnas en uppfattning om att små djur kan man laborera med, fråga mig inte varför för det har jag inte kommit på ännu.

Jag kan inte på något sätt se att isolera ett djur med brutna kroppsdelar utan möjlighet till rätt sjukvård för att självläka är ett bra beslut, ett "rätt" beslut kan inte bara avgöras av enbart slutresultatet utan måste inbegripa hela kedjan.

Har ni brutit ett ben någon gång, har ni känt den smärtan, skulle ni vara beredda att avstå kvalificerad sjukvård och läkemedel eftersom det uppenbart går att "behandla" vid sidan av sjukvården?
Djur kan inte välja att gå till doktorn utan det är djurägaren som väljer att ge djuret den möjligheten, om man nu tycker om sitt djur så mycket och vill ge den en chans så innebär väl det att man också vill ge den minsta möjliga lidande eller ska man då låta den stå och självläka utan garantier för att det blir bra bara för att det som det ofta egentligen verkar handla om är att fylla en känsla av tillfredställelse hos människan som tittar på.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #27 skrivet: 26 maj-16 kl 20:26 »
Veterinären hade ordinerat avlivning.

Det är också en skillnad i behandling och handling.

Att behandla djur på djursjukhus är inte gratis, att få djur behandlade av veterinärer är inte heller gratis.

Det tror även jag att vetirinären hade ordinerat, men av vilken orsak, att det är en kyckling, att en kyckling inte kan leva ett fullgott liv med ett öga, eller av någon annan anledning..

Frågan är om kycklingen behöver få mat i skål resten av livet = ej leva ett fullgott kycklingliv, och bör avlivad..
Eller att den trots allt kan picka sin mat från backen, och sten, och därmed leva ett fullgott kycklingliv..
Det är frågan som är svårt att hitta svar på, men är helt och hållet avgörande för om kycklingen ska avlivas eller inte..


Måste nog även sorgset medge att det ser inte så ljust ut för min kyckling, ena ögat är i och för sig vad jag kan se, fullt friskt nu.
Men kycklingen har gått ner i vikt rejält och blivit svag, står mest still på samma ställe, och vill komma upp i famnen och bli klappad..
Äter och dricker väldigt lite..
Vet inte riktigt vad man kan göra åt saken för att få fart på den igen..

Den vill och gör inget annat än att kela och sova..
Vill absolut inte springa runt och leta efter mat.
Tänkte att hampafrön kanske kan ge den lite energi..?
« Senast ändrad: 26 maj-16 kl 20:35 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #28 skrivet: 26 maj-16 kl 23:38 »
Antagligen eftersom att det är ett djur av lägre status, den kommer för alltid att vara lägst i flocken pgra sitt handikapp, den kommer inte heller kunna se på höger sida och likaså inte heller kunna undvika övriga flockmedlemmars attacker och eller faror som lurar utomhus.
Den kommer även ha svårt att tillgodogöra sig föda och kommer hela tiden behöva låta de andra flockmedlemmarna äta först innan den själv kan få något.

Så i praktiken kommer den aldrig mer kunna leva ett "normalt" hönsliv, och om den väl får leva kommer den aldrig kunna konkurera med andra i gruppen, sen vet vi inte om den har ont pgra sin skada, men det är antagligen inte så speciellt behagligt.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #29 skrivet: 27 maj-16 kl 08:43 »
Huvudsaken den kan plocka sten + mask till matsmältningen, resten löser sig..
Är lite orolig att den fått inflamation och varbildning i huvudet..
Är nog nu man ska ge antibiotika, pencilin..
Finns någon veterinär som kan skriva ut?
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #30 skrivet: 27 maj-16 kl 10:53 »
Hur är det ett rätt beslut?

Hade man gjort samma sak mot sin katt, hund, häst, ko, eller gris?
Antagligen inte, men det verkar finnas en uppfattning om att små djur kan man laborera med, fråga mig inte varför för det har jag inte kommit på ännu.

Jag kan inte på något sätt se att isolera ett djur med brutna kroppsdelar utan möjlighet till rätt sjukvård för att självläka är ett bra beslut, ett "rätt" beslut kan inte bara avgöras av enbart slutresultatet utan måste inbegripa hela kedjan.

Har ni brutit ett ben någon gång, har ni känt den smärtan, skulle ni vara beredda att avstå kvalificerad sjukvård och läkemedel eftersom det uppenbart går att "behandla" vid sidan av sjukvården?
Djur kan inte välja att gå till doktorn utan det är djurägaren som väljer att ge djuret den möjligheten, om man nu tycker om sitt djur så mycket och vill ge den en chans så innebär väl det att man också vill ge den minsta möjliga lidande eller ska man då låta den stå och självläka utan garantier för att det blir bra bara för att det som det ofta egentligen verkar handla om är att fylla en känsla av tillfredställelse hos människan som tittar på.

Jag har brutit ben och jag har fått andra skador som gett betydligt mer smärta, och jag har låtit det läka efter lite egenvård utan smärtlindring. Man behöver inte smärtlindring och sjukhusvård till allt.

När det gäller mig själv så har jag att välja på att fixa det själv eller att ta hjälp av sjukvården. När det gäller djuren så kommer avlivning in som ett tredje alternativ, vilket gör det lite mer komplicerat när det gäller valet. Jag skulle avlivat både wahlgrens och slaveboys höna och kyckling, men det är jag det. Och visst är resultatet avgörande, en veterinär som "förlöste" en tacka här hemma (inte mitt beslut) lämnade tackan i svåra plågor och jag fick efter tre dagars medicinering skjuta henne. Det kallar jag djurplågeri och onödigt lidande. Men hade hon som wahlgrens höna blivit frisk så hade det inte varit lika självklart.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #31 skrivet: 27 maj-16 kl 11:02 »
Hade jag inte erbjudits sjukvård när jag bröt mitt ben för en massa år sedan då hade nog tredje alternativet inte varit så långt borta :-\

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #32 skrivet: 27 maj-16 kl 17:35 »
Jag har brutit ben och jag har fått andra skador som gett betydligt mer smärta, och jag har låtit det läka efter lite egenvård utan smärtlindring. Man behöver inte smärtlindring och sjukhusvård till allt.

När det gäller mig själv så har jag att välja på att fixa det själv eller att ta hjälp av sjukvården. När det gäller djuren så kommer avlivning in som ett tredje alternativ, vilket gör det lite mer komplicerat när det gäller valet. Jag skulle avlivat både wahlgrens och slaveboys höna och kyckling, men det är jag det. Och visst är resultatet avgörande, en veterinär som "förlöste" en tacka här hemma (inte mitt beslut) lämnade tackan i svåra plågor och jag fick efter tre dagars medicinering skjuta henne. Det kallar jag djurplågeri och onödigt lidande. Men hade hon som wahlgrens höna blivit frisk så hade det inte varit lika självklart.

Kan bli så när utbildad personal lägger sig i...
Min tacka födde två lam under ett träd en vacker natt..
När jag vakna på morgonen gick jag och skulle ge dom hö..
Då får jag se någon märklig svart varelse stå längst upp på en sten och spänna fram bröstet, blir först lite rädd, innan jag uppfattar att det är ett lamm.
Hade inte förväntat mig detta..
Tacka och bägge lamm är stora starka och friska..
Dom växer väldigt snabbt, då tackan ger dom mycket mjölk, för hon är inte liten, låter som en ko... Muuuuuu..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #33 skrivet: 28 maj-16 kl 12:17 »
En del anser att det är ett värdigt hönsliv att sitta i en bur av ett A4pappers storlek ...   ::)  Äta ur skål är väl bra, det gör både hunden och jag!   ;)

Men smärtlindring är en viktig aspekt, liksom hur man listar ut hur ont djuret har egentligen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #34 skrivet: 05 jun-16 kl 12:27 »
Ja detta är nog det svåraste med att ha djur, att veta vad som är fel och bästa hjälpen när de inte kan berätta själva.
Vi lät våran äldre katt på 14år få somna in hos veterinär i vår, han hade ont och gick på smärtstillande det sista för dåliga leder. Vissa hade säkert valt att låta honom finnas flera år till när han var piggare vissa dagar men när jag hellre tänker på ett bra djurliv än våra känslor och inte vilja ta farväl så kändes det rätt att han fick gå vidare, för så ser jag det.

Med just höns är svårt tycker jag för där är egen avlivning inte så tabu som hos andra djur eller lika stor process som med stora djur att slakta. Har själv en flock där jag tagit bort sjuka djur innan de  blivit för dåliga och någon med skadat ben som inte ville läka igen, där tycker jag hönsens sätt får avgöra.
 Tex skadat ben på en pigg individ kan väntas ut några dagar speciellt om de använder benet ofta men hänger benet och hönan bara ligger då är avlivning rätt tycker jag. Hade själv en ungtupp som blev klämd och var olika bra i ett ben från dag till dag men valde tillslut efter några veckor att ta bort honom när han skulle tvingas leva mobbad eller själv annars för sin skada.
Det jag kan ångra är att jag ett år tog bort den största kycklingen ur en stor syskongrupp hos hönan, den var troligen några dagar äldre och troligen en tupp för den pickade syskonen och åt allt jag kom med först utan hönans lockande, den stod på de yngsta och rev bort dem som jord. I det vilda hade den klarat sig bäst och de andra blivit mindre men när jag tog bort den växte de andra sig fina allihop och hönan lugnade sig med, aldrig hänt igen efter det men kändes sådär att jag inte hade en annan grupp den kycklingen kunde varit i eller så än avliva ett friskt djur.

I år har mina två hushållskor feber utan svar vad det är från veterinären som inget hittar, så där börjar jag känna att de mår dåligt och "lider" av sin feber utan att jag kan hjälpa dem. De är pigga och äter, dricker men är slöare vissa dagar så där är ett dilemma om man ska vänta ut det och kanske en dag hitta en liggande jätte sjuk eller leta vidare med veterinär vad som är fel och betala massor utan resultat och störa mer än göra nytta kanske.
Svåra val man har ibland.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #35 skrivet: 05 jun-16 kl 22:32 »
Vet inte vad som skulle vara särskillt tabu med att avliva hund och katt.
Hund har jag hört folk som skjuter med jaktgevär, vilket är vanligt bland jägare..
Katt kan man även hugga huvudet av, men även skjuta med hagel går bra, eller pistol..
Precis som med vilka boskap som helst..

Har man inte den möjligheten, ber man om hjälp eller går till veterinär, vilket gäller rätt många, så därav denna ovana.
Alla bor inte i en etta i centrala Stockholm.
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #36 skrivet: 05 jun-16 kl 22:41 »
En kyckling har två ögon varav ett är i reserv..
Kan jag intyga med all säkerhet..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #37 skrivet: 06 jun-16 kl 10:03 »
Katt kan man även hugga huvudet av.
Nej, det är plågeri.  Hjärnan fortsätter att fungera ett tag.  Men själva metoden kan vi kanske ta i en särskild tråd om avlivning?  Beslutet hur man ska göra när ett djur är sjukt eller skadat är svårt nog.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #38 skrivet: 06 jun-16 kl 11:54 »
Ögat på kycklingen trillade ur i natt eftet att ha torkat, hela svullnaden, hittade det inte, troligen uppätet.
Nu är kyckligen 100% återställd minus ett öga, och man märker ingen skillnad i beteende mot kycklingar som har två ögon.
Födosöket fungerar utmärkt.

Här är en bild.

-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: När ska jag behandla och när ska jag nödslakta?
« Svar #39 skrivet: 06 jun-16 kl 12:07 »

Nu är kyckligen 100% återställd minus ett öga, och man märker ingen skillnad i beteende mot kycklingar som har två ögon.


Och det här fjäderfäet ska du ha boende inne hos dig i din bostad resten av dess liv? För att släppa den samman med artfränder lär knappast göras eftersom dessa snabbt kommer att inse det annorlunda hos den och göra livet kort och surt för den.
Snacka om att planera för djurplågeri.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bertil, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser