Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obegripliga skatteskulder  (läst 2275 gånger)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Obegripliga skatteskulder
« skrivet: 19 maj-16 kl 16:29 »
I 2009 gjorde jag ett arbete för en kvinna som inte kunde betala slutfakturan. Jag gick till kronofogden o där är ärindet fortfarande. Jag får tit som tät nya uppgifter om hur det står till o hon har skatteskulder, betalar inte sin TV-avgift eller studielån så det kommer nya beräkningar hela tiden.
Men jag förstår inte ett dyft av att hon varje år kan få en ny skatteskuld. I år blev det ytterligare 41 000kr som skall betalas av innan vi 4 privata kan få några pengar. Den nya skatteskulden har nr 85 så är det 15 stycken TV-avgifter och 3 studiemedelsavgifter samt ytterligare 2 skatteskulder om 38000 och 34000.
Hon betalar av 4100 kr imånaden så det är lång tid till att jag kan få några pengar.
Egentligen kan jag avskriva de 20000 hon är skuldig mig men då blir jag skuldig Kronofogden 2400 kr :(
Kan någon förklara för mig hur man kan få så stora skatteskulder när man har en inkomst som reguleras av Kronofogden.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Obegripliga skatteskulder
« Svar #1 skrivet: 19 maj-16 kl 16:47 »
Synd att du ansökte via KFM innan du kollat hur det ekonomiska läget var. Om du hade gjort det så hade antagligen fogden sagt att du skulle vänta med ansökan tills skatteskulderna minskat eller helt försvunnit eftersom så länge dessa finns så hamnar man sist i turordningen. Under tiden hade du skickat påminnelser, rekommenderat brev med mottagningsbevis, och sparat kvittona på betalningarna till Posten. Så länge man håller skulden öppen och aktuell genom påminnelser på kravet så kan man vänta på "bättre tider" hos fogden.
Jag har själv gjort det efter beskedet från KFM och visserligen har skulden ökat men nu rullar återkravet på. Sen är det ju alltid kinkigt när det finns skulder till det allmänna med som skatt, CSN och så vidare.

Det här är inte svar på din fråga om gäldenärens ökade skatteskulder utan mer en allmän reflektion.  :-\
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Obegripliga skatteskulder
« Svar #2 skrivet: 19 maj-16 kl 16:51 »
Det är ganska enkelt.

Man skaffar sig en arbetsgivare som betalar svart, rakt in på kontot.
Eller jobbar i utlandet och "glömmer" betala in sin skatt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Obegripliga skatteskulder
« Svar #3 skrivet: 19 maj-16 kl 18:56 »
tror snarare att hon ger fan i att deklarera vilket leder till skönstaxering,straffskatt m.m.
många lever så men frågan är varifrån fogden drar sina pengar? hon har uppenbarligen inkomst?  ulf

Bimsan

  • Inlägg: 0
    • Västmanland
SV: Obegripliga skatteskulder
« Svar #4 skrivet: 19 maj-16 kl 20:56 »
I 2009 gjorde jag ett arbete för en kvinna som inte kunde betala slutfakturan. Jag gick till kronofogden o där är ärindet fortfarande. Jag får tit som tät nya uppgifter om hur det står till o hon har skatteskulder, betalar inte sin TV-avgift eller studielån så det kommer nya beräkningar hela tiden.
Men jag förstår inte ett dyft av att hon varje år kan få en ny skatteskuld. I år blev det ytterligare 41 000kr som skall betalas av innan vi 4 privata kan få några pengar. Den nya skatteskulden har nr 85 så är det 15 stycken TV-avgifter och 3 studiemedelsavgifter samt ytterligare 2 skatteskulder om 38000 och 34000.
Hon betalar av 4100 kr imånaden så det är lång tid till att jag kan få några pengar.
Egentligen kan jag avskriva de 20000 hon är skuldig mig men då blir jag skuldig Kronofogden 2400 kr :(
Kan någon förklara för mig hur man kan få så stora skatteskulder när man har en inkomst som reguleras av Kronofogden.

För att hennes skatteskuld kan öka kan bero på att hon har underhåll som hon inte betalar, då kommer den skulden före dina krav. Hon  kan ha en fastighet där hon ska betala fastighetsskatt och hennes inkomst ligger under det beloppet, kan även vara så att hon har fått för högt bostadsbidrag, bil som hon inte har försäkrat utan det bara rinner på. Finns många skäl till att hon får ökade skatteskulder, och som andra har sagt då kommer ditt krav väldigt långt ner, först ska skatter betalas, sedan ska banken ha sitt först därefter så får vanliga företagare sitt om det nu finns något kvar.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Obegripliga skatteskulder
« Svar #5 skrivet: 19 maj-16 kl 22:20 »
Jo Ulf hon har en inkomst på 16850 kr o betalar 1319 kr i skatt.  bostadskostnad o normalbelopp ger då att det är 4100 kr kvar att betala till Kronofogden.
En dåvarande bekant till mig är jurist o skötte detta ärende åt mig men det hade ju varit bättre att göra som SoloQwist skriver :)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Obegripliga skatteskulder
« Svar #6 skrivet: 19 maj-16 kl 23:34 »
För att hennes skatteskuld kan öka kan bero på att hon har underhåll som hon inte betalar, då kommer den skulden före dina krav. Hon  kan ha en fastighet där hon ska betala fastighetsskatt och hennes inkomst ligger under det beloppet, kan även vara så att hon har fått för högt bostadsbidrag, bil som hon inte har försäkrat utan det bara rinner på. Finns många skäl till att hon får ökade skatteskulder, och som andra har sagt då kommer ditt krav väldigt långt ner, först ska skatter betalas, sedan ska banken ha sitt först därefter så får vanliga företagare sitt om det nu finns något kvar.

Skatteskuld är skatteskuld och underhållsskuld är underhållsskuld.
Mycket stor skillnad.
Skatteskulder drivs in före alla andra, sedan kommer övriga myndigheter, sedan företagen och allra sist privatarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Obegripliga skatteskulder
« Svar #7 skrivet: 20 maj-16 kl 15:24 »
Jag kan liksom leva med att TV-avgiften kommer på hela tiden o också studielånet också men att det skall bli 10 månaders extra skattebetalning varje år det retar gallfeber på mig.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Obegripliga skatteskulder
« Svar #8 skrivet: 02 jun-16 kl 19:03 »
Begär henne i konkurs.  Ofta kryper pengarna fram då, och gör dom inte det så är ni sen på samma nivå, eftersom statens förmånsrätt på skatteskulder i en konkurs är borttagen.
Alla har samma rätt till kakan.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Obegripliga skatteskulder
« Svar #9 skrivet: 08 jun-16 kl 22:32 »
Det verkar ju tyvärr inte finnas någon kaka så det
är nog ingen ide.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 2 användare
Ett svart får, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser