Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med virkmönster  (läst 2195 gånger)

tuslus

  • Inlägg: 662
    • Medelpad
Hjälp med virkmönster
« skrivet: 27 jan-16 kl 21:22 »
Hej!
Finns det någon snäll, vänlig själ som kan hjälpa mig förstå det här mönstret.
Jag tänkte virka det och ha det so gardinomtag, men jag får verkligen inte till det..

Brickband eller uddkant

Bredd ca 7 cm
Virknål Inox 2 1/2 mm

Så här långt går det bra :)

" De mittersta m virkas först till önskad längd. Därefter virkas 2 v på var sida om mitten. Varv 1: virka 10 luftmaskor, 2 st i 9:e luftmaskan från nålen, 2 lm, 2 st i 10 lm, *vänd med 8 lm, 2 st + 2 lm + 2st om lm mellan st, virka från * till önskad längd. Varv 2: 9 fm om var lmb av 8 lm, på båda sidor. Varv 3: börja i den 5:e = mittersta fm med 1 fm + (1 picot av 3 lm 1 fm i sista fm) parentesen 2 ggr till + 1 fm i samma m, *3 lm. 2 fm med 3 picoter emellan mitt i följ båge, virka från *, lika på båda sidor. "

Jag trodde att de mittersta maskorna var en sträng luftmaskor så långt som man vill ha själva uddkanten, men när man sen ska göra varv 2 får jag inte det att liksom gå ihop med mittensträngen som jag virkat. Alltså antar jag att man inte gör så. Men hur gör man då?

Tacksam för hjälp!
det finns en dålig bild till som jag kan försöka ta kort på i morgon när det är ljust, men man ser inte hur det är virkat på den..

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Hjälp med virkmönster
« Svar #1 skrivet: 28 jan-16 kl 08:05 »
Ta gärna en bild. Är mönstret ur en bok eller har du hittat det på nätet?

tuslus

  • Inlägg: 662
    • Medelpad
SV: Hjälp med virkmönster
« Svar #2 skrivet: 28 jan-16 kl 19:49 »
Efter mycket om och men hoppas jag nu att bilden är tillräckligt liten för att få vara med här :)

Det är ett gammalt tidningsurklipp som är från min gammelmormors gömmor, så det har en del år på nacken :)


Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Hjälp med virkmönster
« Svar #3 skrivet: 02 feb-16 kl 12:37 »
Jag tror att du ska virka en lång remsa med stolpgrupper till mitten av spetsen. (jag har gjort liknande spetsar)

Det blir alltså grupper på två stolpar med 2 luftmaskor mellan. Sen vänder man med 8 luftmaskor. De långa luftmaskbågarna kommer alltså turvist på var sida om "remsan".

Hoppas du förstår hur jag menar... (annars får jag försöka förklara bättre)

 

tuslus

  • Inlägg: 662
    • Medelpad
SV: Hjälp med virkmönster
« Svar #4 skrivet: 19 apr-16 kl 09:46 »
 :D
Äntligen har jag haft tid och försöka få till det igen!

Tusen tack Varg-älva nu har jag nog fattat :)

(Hoppas jag, än så länge ser det lovande ut  :) )


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser