Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel på sylten?  (läst 17613 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Mögel på sylten?
« skrivet: 13 jul-07 kl 14:07 »
Tänkte bara höra om nå'n har nå't råd inför bärsäsongen. Plockade bl a hallon och hjortron ifjol som jag kokade sylt på. Jag diskade burkarna, hade dem i varmt vatten och sköljde dem i atamonvatten innan jag hällde i den varma sylten. Jag hade lite natriumbensoat (heter det så?) i sylten. Sedan ställde jag burkarna uppochner i vår jordkällare där jag förvarade dem. När jag tog in sylt var det lite mögel överst. Vi tog bort det med en sked och åt ändå sylten, men hur kan jag undvika det?
Diska burkarna bättre? Koka dem? Är det nå't fel på källaren? Svalnade sylten för sakta/fort?
Har du nå't råd tar jag tacksamt emot det så jag slipper det i år,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

syrat

  • Gäst
Re:Mögel på sylten?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-07 kl 23:27 »
Hade du lättsockrad sylt? tYVÄRR behövs mycket socker för att undvika mögel. Men jag har med måttlig sockerhalt lyckats genom att koka glasburkarna och deras lock, tag upp med  tång, även den har kokat med i grytan, häll upp het sylt direkt, Sen kan man för säkerhets skull parafinnera ovanpå sylten eller hälla någon droppe sprit på locket(metall), tända spriten och med grillvante på snabbt sätta på det brinnande locket. Vakum bildas sen. Arbetsbänk har torkats av med sprittrasa före. Konstigt att hjortronsylten möglade, den och sylt av lingon innehåller ju naturligt bensoesyra har jag för mig. Om du har sylten i jordkällare så skölj rent burkarna från hällspill på utsidan, före du sätter ner dem Sen har jag förvarat dem i papplådor eftersom det verkar finnas mögelsporer i jordkällare som vill föröka sig på spill på burkgängerna. Men ska man inte svavla ut sin jordkällare? Vi hade en gemensam, jättestor och detta gjordes inte men sen har jag hört att man bör göra det?

Jag har tröttnat på allt socker och sterilhantering och fryser all sylt istället. Energimässigt inte så bra men hälsomässigt bättre o frysen är annars halvtom. Mixa färska eller snabbt uppkokta bär med bara lite socker, häll i burkar ursköljda med hett vatten. Tinad burk förvaras i kylskåp o moset äts inom 3-7 dagar. Lingon tål mycket mer. Jag har använt lingonsyltens naturlgt konserserverande egenskap genom att toppa mögelkänslig äppelmos.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Mögel på sylten?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-07 kl 17:07 »
Det borde väl gå bra att koka sylt på vanligt vis med sedan frysa burkarna. Man kanske inte bär fylla dem fulla bara. Nå'n som vet? I år frös jag rabarbersaft för första gången och den kokade jag som vanligt. Detta för att inte behöva ha i så mycket koncerveringsmedel (glömt vad det heter). Frös det mesta i plastflaskor men glasflaskorna lät jag bli att fylla upp helt.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
Re:Mögel på sylten?
« Svar #3 skrivet: 19 jul-07 kl 12:13 »
det är också viktigt att hälla i så det blir nästan överfullt i burkarna, såvida du inte skall ha i paraffin förstås... jag brukar lägga över aluminiumfolie, och det brukar funka bra som extra skydd.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Marieberg

  • Gäst
Re:Mögel på sylten?
« Svar #4 skrivet: 19 jul-07 kl 15:58 »
Johenas tips är viktigt; lämna inte mycket luft kvar i burken!
Jag sätter dessutom på locken (väl rengjorda, torkade i ugn, ta inte på insidan av locket efter att du har rengjort det!) medan sylten fortfarande är varm.
På detta sätt bildas lite vacuum när sylten svalnar.

Viktigt är också att du försöker undvika att spilla på burkens ovankant och utsida. När det händer, torkar jag genast med ett papper som är rejält fuktat med sprit!
« Senast ändrad: 19 jul-07 kl 15:59 av Ior »

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Mögel på sylten?
« Svar #5 skrivet: 19 jul-07 kl 16:51 »
Jo, ni har så rätt. Det är också möjligt att värmekonservera sylten (om man inte använder syltsocker), men det har jag inte själv tyckt vara nödvändigt. I en tråd om Rinnig sylt jämförde jag tyska och svenska recept som är lite olika. Ett utdrag:

"Grundrecept: Blanda 1 kg bär med 1 kg socker och mosa bären med en träsked. Låt stå över natten. Detta ska visst aktivera pektinet. Samtidigt dras saften ut, så det blir lättare att koka sylten. OBS! Vissa bär har mer pektin än andra, vilket också påverkar fastheten. Nästa dag kokar man sylten/marmeladen medan burkarna och locken steriliseras på en handduk i ugnen vid 110 grader i 30 minuter. Samtidigt blir de uppvärmda utan slabbande med vatten. Fyll ända upp om sylten inte ska värmekonserveras, annars bara upp till 2 cm från kanten. Det rekommenderas ofta att man ska ställa burkarna upp och ner 5 minuter eller t o m förvara dem så."

Mängden socker, burksteriliseringen och upp- och nedvändandet ska också förbättra hållbarheten.

bushwomen

  • Inlägg: 287
Re:Mögel på sylten?
« Svar #6 skrivet: 21 jul-07 kl 01:55 »
ett annat tips e att frysa bären som de är i plast påse eller plast burk med lock utan att värma dem först,det har jag gjort med lingon blåbär vinbär,å köper även hjortron på konsum som e frysta hela utan uppvärmning,sen kan ni bara ta fram dem när de ska användas å göra saft eller vad ni nu gör,jag använder inte heller socker eller konserverings medel

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Mögel på sylten?
« Svar #7 skrivet: 23 aug-11 kl 19:25 »
Det står att man ska koka bären kraftigt på Syltsockret, varför ?
Att sjuda bör väll räcka ?
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Mögel på sylten?
« Svar #8 skrivet: 23 aug-11 kl 19:33 »
Jag brukar bara ha socker och bär, inga konserveringsmedel och ändå brukar aldrig min sylt mögla *peppar peppar*. Jag kokar ringar och lock och diskar burkarna och ibland kör jag burkarna också i ugn men ibland är jag lat och gör inget av detta och även då har sylten varit OK även på våren. Har jag haft en jävla tur eller vad?
elliha.blogspot.com

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Mögel på sylten?
« Svar #9 skrivet: 23 aug-11 kl 19:37 »
Vill du inte koka sylten så kan du frysa in bären.

Sylt är gott, men nästan totalt näringsbefriat i jämförelse med frysta bär. (Eller skonsamt torkade.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser