Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus med jordvärme?  (läst 9347 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Växthus med jordvärme?
« skrivet: 07 feb-16 kl 00:14 »
Läste förra veckan om växthus som används i Bolivia - walipini. De är utformade som rum i marken med isolerande växthustak. Botten av växthuset ligger på frostfritt djup och växter kan odlas genom vintern.

Konstruktionen är egentligen inget nytt men har betytt en förändring till det bättre för de fattiga i Bolivias bergsområden. Konstruktionen har förenklats och gjorts billigare där. Liknande har använts länge i Europa, om jag förstår saken rätt, och därför borde det finnas liknande lösningar som redan provats, kanske till och med här i landet.

Jag vill gärna veta mer om det i så fall.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-16 kl 03:47 »
Eftersom vi befinner oss mycket längre från ekvatorn så hamnar solen mycket lägre här vintertid

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 08 feb-16 kl 11:49 »
Ja, anpassningar för solvinkeln måste göras. ...antagligen både genom placering i sluttning och/eller uppsamlande tak. Det platta tak som används i Bolivia lär inte fungera här.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

 

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 08 feb-16 kl 17:31 »
Problemet i Sverige höst-vinter är väl inte bara att solen står lågt när den är över horisonten, utan också att den är under horisonten 3/4 av dygnet (Stockholm, december).  Så det ska till en massa extraljus om det ska bli något. 

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 08 feb-16 kl 18:54 »
Korrekt. Mängden ljus blir inte stor när det är som mörkast under året. Men vår och höst förlängs. Kanske kan en viss mängd artificiellt ljus räcka som komplement för det lilla som går att odla under vintern.

Om inte annat så kan växthuset användas som lagring av höstens skörd tills solen lyser tillräckligt igen.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 08 feb-16 kl 22:40 »
Det är ju inte heller frostfritt så länge på frostfritt djup om man tar bort den där skyddande metern jord ;)

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #6 skrivet: 09 feb-16 kl 07:34 »
Man får inget som helst användbart odlingsljus under den mörka årstiden i en sådan grop du beskriver. Inte i ett konventionellt växthus heller. Det är skillnad på Bolivia vid ekvatorn.
Sätt upp växtodlingslampor i jordkällaren, det blir effektivare, men förmodligen för kallt...

Det är d_mt att misslyckas. (Fyll i u eller ö efter eget skön.)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-16 kl 12:11 »
Det är ju inte heller frostfritt så länge på frostfritt djup om man tar bort den där skyddande metern jord ;)

Jo, med isolerande tak...

Man får inget som helst användbart odlingsljus under den mörka årstiden i en sådan grop du beskriver. Inte i ett konventionellt växthus heller. Det är skillnad på Bolivia vid ekvatorn.

Det som är intressantast för mig är värmen från jorden. Att det sedan går att förlänga odlingssäsongen är också bra. Dessutom är kostnaden tilltalande, även om det blir dyrare här.
« Senast ändrad: 09 feb-16 kl 12:19 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-16 kl 12:26 »
Men hur varm kan man räkna med att jorden håller sig?  Jag skulle gissa att det knappast kan bli varmare än +1 C och det räcker ju inte.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-16 kl 12:36 »
Jo, med isolerande tak...

Nej, då får du ha kraftig isolering i det taket. De Bolivianska nedsänkta växthusen får tillskottsvärme från solen. Det kommer inte hända under några månader i Sverige.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-16 kl 13:21 »
Men hur varm kan man räkna med att jorden håller sig?  Jag skulle gissa att det knappast kan bli varmare än +1 C och det räcker ju inte.

För mig räcker någon enstaka plusgrad.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #11 skrivet: 09 feb-16 kl 13:23 »
Jag kan tänka mej att du enklare får upp värmen med en varmbänk inne i växthuset. vill du ha plusgrader året runt kanske du kan ha flera som startas i olika skeden, det skulle kunna räcka.
Men som redan sagts, december och januari är ljuset nog väldigt begränsande. Kanske ändå någon bladsallad och rädisor kan odlas, och det skulle ju kunna vara väldigt trevligt med lite hemodlat i vinterrusket.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-16 kl 13:28 »
En varmbänk gör ju att man iaf kan dra ut på säsongen mkt och starta den mkt tidigare.
Här står lite om varmbänk:
http://www.odla.nu/inspiration/gor-en-varmbank
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #13 skrivet: 09 feb-16 kl 13:28 »
Nej, då får du ha kraftig isolering i det taket. De Bolivianska nedsänkta växthusen får tillskottsvärme från solen. Det kommer inte hända under några månader i Sverige.

Walipini får också tillskottsvärme underifrån.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #14 skrivet: 09 feb-16 kl 13:35 »
Varmbänkar känner jag till. Det jag försöker hitta är erfarenheter om nedsänkta växthus, vilka inte är helt ovanliga i Europa. Utan fakta kan jag inte avgöra om idén är användbar för mig.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #15 skrivet: 09 feb-16 kl 14:01 »
I en jordtäckt jordkällare med isolerade dörrar och helst med sluss går det att få en temperatur några grader över fryspunkten även om det är kallt utomhus så en viss värme måste det komma från jorden. I vanliga växthus (ovan jord) kan en använda en slags bubbelplast vintertid för att isolera mot kyla så om du isolerar väl så kanske det går att få till 3-4 plusgrader vintertid i det nersänkta växthuset dvs ganska perfekt för lagring av rotfrukter etc
När det blir varmare framåt våren går det ju oxå att använda växthuset till förodlingar. Bubbelplasten släpper igenom en del ljus.
När det gäller ljuset generellt så har vi inte solen i zenit ens mitt i sommaren (vilket de kanske har i Bolivia?) så det gäller att placera växthuset så maximal instrålning/ljus kan uppnås och, så tänker jag, kan det väl inte vara för djupt heller.

https://www.willabgarden.se/produkt/isolerplastfolie-bubbelplast-/1883-1258
« Senast ändrad: 09 feb-16 kl 18:27 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #16 skrivet: 09 feb-16 kl 15:07 »
Det finns nedsänkta växthus på lite olika ställen även i Sverige. Dock inte hela vägen men åtminstone en meter. Jag har sett såna bl a på Öland.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #17 skrivet: 09 feb-16 kl 17:15 »
Tänk större. Ett stort växthus påverkas inte så mycket av tjälen i marken runt omkring utan får jordvärmen och maximalt tillskott ovanifrån. Är de vanliga i Lappland? Odlar man mitt i vintern utan eldning?

Man skall inte tro att marken ger så mycket värme. När man lägger jordvärmeslang till värmepump rör det sig om många hundra meter och bergvärme ett par hundra meter. Och ytan som krävs till ett normalt isolerat hus (bättre isolering än till växthus) är mycket större än den yta huset täcker. Och vid barmarksvinter går tjälen i en del jordvärmeanläggningar.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #18 skrivet: 09 feb-16 kl 17:45 »
Det finns nedsänkta växthus på lite olika ställen även i Sverige. Dock inte hela vägen men åtminstone en meter. Jag har sett såna bl a på Öland.

Det verkar som om det viktiga är att sänkningen går under frostdjupet. Hur djupt går frosten på Öland, tro? Mindre än en meter?

(Isolering är viktig också, naturligtvis.)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

andtol

  • Gäst
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #19 skrivet: 09 feb-16 kl 18:24 »
Det verkar som om det viktiga är att sänkningen går under frostdjupet. Hur djupt går frosten på Öland, tro? Mindre än en meter?

(Isolering är viktig också, naturligtvis.)

Tjälen finns nästan inte alls. Några dm tjäle i värsta fall.

Här där jag bor är frostfritt djup 75 cm. Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser