Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Svenskhönan en sund och trevlig höna"  (läst 9235 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
"Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« skrivet: 10 nov-07 kl 11:04 »
Läste denna rubrik "Svenskhönan en sund och trevlig höna" om Svensk Hönan
och undrar nu om någon här har såna?


Svensk Hönan har under ca 25 års tid avlats för hög värpproduktion på ett värpfoder med låga råprotein- (12,8 %) och energihalter (10,5 MJ omsättbar energi per kg foder). Det ursprungliga syftet med selektion under dessa foderbetingelser var att skapa en högproducerande värphöna utfodrad på ett inhemskt spannmålsbaserat foder.

Hon har också visats ha ett fördelaktigt temperament vid inhysing i system för lösgående höns.

Hon borde vara som skräddarsydd för den ekologiska produktionsformen.

Svenskhönan hade de fördelaktigaste resultaten för de viktigaste produktionsegenskaperna: 7-10% lägre daglig foderförbrukning, 11-18% bättre foderomvandlingsförmåga per kg ägg, samt 5-15% fler kg ägg per insatt höna. Dessutom var dödligheten 4-5% jämfört med 8-12% för hybriderna.

http://www.okologi.dk/Eksterne/Eksperimenter/dokumenter/svenskhone.doc
« Senast ändrad: 19 jul-09 kl 12:17 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #1 skrivet: 10 nov-07 kl 12:12 »
Hmm, var det de som var ett korsningsförsök men nån lantras (blomme??) och nån brun hybrid ??
Har för mej att jag läst om nåt sånt försök nånstans iaf..........
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #2 skrivet: 10 nov-07 kl 16:15 »
Var det inte Leghorn x Rhode Island Red?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Simon

  • Gäst
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #3 skrivet: 10 nov-07 kl 23:56 »
Svenskhönan tycks ha runnit ut i sanden tyvärr ... :-\   Den skapades ju för att fungera på golv när burförbudet kom.. Visst visar forskningen fina siffror, men den verkar inte fungera lika bra i verkligheten..dvs produktionsstallen.. Saken är ju den att avelsmaterialet till de andra hybriderna också utvecklas för att fungera bättre på golv...Går nästan inte att konkurera med Lohmann eller Bovans... Hade svenskhönans egenskaper varit så bra som resultaten visar så hade den varit MYCKET mer konkurrenskraftig! ::)

Det är möjligt att man fortfarande föder upp den... i forskningsändamål ...jag vet iaf inte något kläckeri som kläcker den för kommersiella besättningar...

Någon annan som kanske känner till det  ???

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #4 skrivet: 11 nov-07 kl 00:07 »
Var det inte Leghorn x Rhode Island Red?

Jo det var det  :)

Svenskhönan tycks ha runnit ut i sanden tyvärr ... :-\  

Åhh det var tråkigt  :-\
« Senast ändrad: 11 nov-07 kl 00:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Melica

  • Inlägg: 447
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #5 skrivet: 11 nov-07 kl 00:48 »
Jag funderade över vad jag läst om svenskhönan och letade lite pånätet. Då hittade jag

"Delmål för husdjursgenetiska resurser åren 2010 till 2020
underlagsrapport inför den fördjupade utvärderingen av miljökvalitetsmålsarbetet år 2009" från Jordbruksverket, daterad 2007-04-17.

Där står bla följande:
"Svenskhönan är den enda svenska kommersiella hybriden som ännu används i större utsträckning. Rasen har använts som nyttodjur i större omfattning och har god potential att utvecklas till en fungerande värphöna för i ekologisk produktion. Hybriden bör avlas och användas på ett långsiktigt hållbart sätt. Svenskhönan bör användas som kommersiell hybrid."

Det låter ju trevligt. Skulle vara intressant att veta hur mycket den används.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #6 skrivet: 11 nov-07 kl 11:37 »
Det finns djur hos djur hos södra skogens ekofarm.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #7 skrivet: 11 nov-07 kl 11:37 »
Hittade en forskningsrapport där svenskhönan jämförs med andra värphybrider.
Den kommer från Sveriges lantbruksuniversitet Institutionen för jordbrukets biosystem och teknologi (JBT) och heter Specialmeddelande 216 och gavs ut 1995.
Den är skriven av Kristina Ascárd och Eva von Wachenfelt.

Vid jämförelsen framkom:
* Den svenska hönan lägger sig inte i "högar" när hon blir skrämd.
* Mindre antal golvägg med den svenska hönan.
* Mindre problem med kannibalism hos den svenska hönan.

Sorgligt om arbetet inte fortsätter med denna höna som verkar så sund och trevlig.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Simon

  • Gäst
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #8 skrivet: 11 nov-07 kl 19:13 »
Mm jo det är verkligen synd... skulle behöva finnas en sån höna ... Men - Äggfärgen är inte riktigt bra...ska ägg vara bruna så ska de vara det ... och det finns ingen motsvarighet som lägger vita ägg ....man är helt enkelt lite väl enkelspårig...Forskningen har ju även visat att både svenskhönan och hybriderna mår bättre på "vanligt" foder... MÅNGA saker som måste vara bättre informerat och bevisat bättre om fler ska våga göra insättningar med SH..

Jämförelserna som Södergården nämner är ju väldigt bra.. Men detta är ju vad man sett i forskningsstallen. Något som man måste ta hänsyn till (främst när det gäller golvhållning) är att varje grupp med djur är olika ...Vissa grupper har högre dödlighet, mer kannibalism, mer golvägg ...dvs att det är inte alls säkert att 1000 SH alls är lika bra som 1000 LSL .. Men det kan lika gärna vara tvärtom!

Kul om man lyckas med svenskhönan ....Men jag tror mer på hybriderna som redan finns... :-[

Månskensbonden

  • Inlägg: 182
    • Uppland
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #9 skrivet: 12 nov-07 kl 00:40 »
Undra om det där med golvägg gäller före 52 veckor?  Efter så är det ju nästan alltid en ökning hos alla hybrider.
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #10 skrivet: 12 nov-07 kl 08:18 »
Vilken intressant info som kommit fram här.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #11 skrivet: 12 nov-07 kl 21:33 »
Skulle vara roligt om någon vet någon som har Svenskhönor idag.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #12 skrivet: 24 mar-09 kl 17:49 »
Rosten har  ;)

vi har Svenska hönan. Tyvärr har vi ingen tupp just nu.
Men vi hoppas att vi snart har löst det problemet.
Höns och Liljor i min trädgård.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #13 skrivet: 24 mar-09 kl 17:51 »
Marita i Vingåker tror jag också har
iaf förra året.
Hedemorahöns

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #14 skrivet: 24 mar-09 kl 23:21 »
Men, för guds skull!

En höna är ju en höna!

Svenskhönan är ett experiment med att korsa leghorn med RIR. Och, inte ett av de mer lyckade experimenten!



 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #15 skrivet: 26 mar-09 kl 08:32 »
så svensk hönan är ingen gammal lantras då  ??? ??? ???


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Karju

  • Inlägg: 21
    • Närke
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #16 skrivet: 08 apr-09 kl 19:37 »
Rosten i Fjugesta har ca.10-20st av SvenskaHönan och verkar nöjd med dem
Man med fru och tre barn som enligt vissa bor mitt ute i ingenstans. Har hund, katter, kaniner och höns.....än så länge!

finkmormor

  • Inlägg: 122
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #17 skrivet: 11 apr-09 kl 19:13 »
Jag har ochså 6 st svensk hönor och är mycket nöjd med dom värper stora fina ägg 65-70 gr gulvita till färgen

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #18 skrivet: 12 apr-09 kl 08:51 »
Men, för guds skull!

En höna är ju en höna!

Svenskhönan är ett experiment med att korsa leghorn med RIR. Och, inte ett av de mer lyckade experimenten!
 
På vilket sätt upplever du att det inte var ett lyckat experiment?
Hoppas på ett svar av dig Ronny då jag vet att du är en stor hönsexpert.
(Fast jag visste inte att du hade koll på Svenska hönan också)
« Senast ändrad: 12 apr-09 kl 21:01 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: "Svenskhönan en sund och trevlig höna"
« Svar #19 skrivet: 21 apr-09 kl 11:03 »
En av mina Svenska hönan har nu legat och ruvat några dagar.
Skall bli kul och se om hon ligger hela tiden ut.
Jag har aldrig låtit dom ruva förut. Så det är ett nytt försök att få lite mera koll på rasen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser