Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pälsätare...  (läst 5149 gånger)

Adnil

  • Gäst
Pälsätare...
« skrivet: 07 mar-10 kl 08:27 »
Hej.

Har fått pälsätare på min 2 åriga Welsh Cob valack. Är det någon som har några tips på behandling?

Med vänlighet Linda.

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Pälsätare...
« Svar #1 skrivet: 07 mar-10 kl 21:20 »
Man kan tvätta med vanlig grönsåpa alt ajax citron (faktiskt). Är vissa områden mer drabbade så kan man raka dessa så att pälsätarna får det svårare att överleva. De sätter sig ofta under mankammen för att det är varmare där så man kan raka en strimma längst med manen i förebyggande syfte.

Forskning visar på att vissa individer som får pälsätare kan ha dåligt imunförsvar så det kan vara bra att se över foder/foderstat så att inte tarmarna och bakteriefloran är i olag.

Hoppas det går bra :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Pälsätare...
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 13:41 »
Behandla honom med Etotal så slipper du bada honom nu !!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Pälsätare...
« Svar #3 skrivet: 08 mar-10 kl 14:43 »
Spraya med Frontline, finns på Apoteket.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Pälsätare...
« Svar #4 skrivet: 14 mar-10 kl 11:59 »

Nu har jag upptäckt att en av mina shettisar har fått något som jag antar är pälsätare. Jag har haft det på en annan ponny, och det de har gemensamt är att båda är vita.  ???

Jag har sprayat med frontline igår eftersom jag var osäker på hur Etotal håller sig, har stått i stallet i 4 år..

Vi får se hur det funkar!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

PycklingMamma

  • Inlägg: 193
  • Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
SV: Pälsätare...
« Svar #5 skrivet: 19 mar-10 kl 01:25 »
Rekomenderar inte etotal då det är ett nervgift, som används för avlusning till iller!!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

MaaIiin

  • Inlägg: 5
    • Hälsingland
    • Sång och körning med häst
SV: Pälsätare...
« Svar #6 skrivet: 23 mar-10 kl 23:52 »
Alla parasiter, också pälsätare trivs på svavelfattiga djur. Det är alltså brist på svavel, du kan endera ge det invärtes eller gnida in det utvärtes. Måste vara gul svavel. (finns på www.khepri.se)
Och så är det kopparsulfat, om jag inte minns fel..

Mvh

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Pälsätare...
« Svar #7 skrivet: 24 mar-10 kl 13:31 »
Ibland kan Switch pour on (stavning?) hjälpa även om det inte är pälsätare det är avsett för.
Fick det tipset av en vet. för länge sedan. Det är ju betydligt enklare att testa med det än att tvätta hästen. :)

Zandra

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Pälsätare...
« Svar #8 skrivet: 24 mar-10 kl 18:43 »
Jag skulle också använt etotal. Har de löss så tappar de ofta pälsen.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Pälsätare...
« Svar #9 skrivet: 03 apr-10 kl 09:19 »
etatol funkar bra på häst, har just gett min shettis en pudring, för bara några år sedan så fanns det hästsymbol på burken och stod så oxå, det är effektivt.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
ekont22, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser