Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor  (läst 2648 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
Nybörjarfrågor
« skrivet: 21 jul-14 kl 22:23 »
Hej!

Nu har jag hållit på och läst hur mycket ämnen som helst på det här forumet. Nu är det dags för mig för att ställa några frågor till er kunniga!

(Jag är från Holland och har bott i Sverige i 5 år nu. Det kan förklara fel i språket, om det nu skulle störa någon.)

Jag har haft mina bin i 2 veckor nu. Det är en svärm kursledaren fångat som jag fått efter att han haft dem i ungefär 6 veckor. Fått dem på 2 lådor och det är massor med yngel så drottningen gör ett bra jobb.

Det finns honung på varje ram men även yngel och därför har jag satt till ett spärrgaller för 6 dagar sedan. Idag upptäckte jag att det finns ägg i översta lådan. Jag hittade inte drottningen men får då anta att hon finns där. Jag visste att den risken fanns och tänkte byta om lådorna. Men först satte jag översta lådan åt sidan för att titta in i den understa och då blev bina helt vilda! För att dem brukar vara snälla har jag inte använt några skyddskläder hittills och idag var det stickpremiär... Bara ett men det räckte för min del. De fortsatte attackera mitt huvud så jag la på spärrgaller och låda igen och stack...

Nu har jag varit orolig hela dagen: varför blev de så agressiva? Var det för att drottningen fanns i lådan som jag ställde åt sidan? (Jag gjorde likadant för 6 dagar sedan, då blev de lite oroliga men inte så att jag fick stick) Eller var det fel tidpunkt (kl.9.30 på morgonen)? De blev förresten först agressiva när jag lyfte en ram med massor med bin på, inte än när jag lyfte de 2 ytersta ramarna med bara få bin och lite honung på.

Jag vet inte om det är en viktig detalj, men jag bor i ett kedjehus med skog bakom huset. Jag har ställt kupan strax bakom staketet med flustret mot skogen. Nu vill dem inte in i skogen och flyger runt kupan och sedan in i vår lilla trädgård. Jag kan alltså inte stå någonstans där jag inte stör dem. Om jag skulle vända kupan skulla det inte finnas tillräckligt med plats för mig för att stå (vi bor på en backe).

jag hoppas mängden med text inte avskräcker er....

Tack för svar på förhand!!!!

Mvh Marlou

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 22 jul-14 kl 08:58 »
Det finns otroligt många anledningar till att bin kan bli arga. Vet inte om det är anledningen i ditt fall men det kan vara bättre att inte ha spärrgaller på svärmar eller avläggare och låta drottningen gå i hela utrymmet. Ett annat tips är att alltid använda skyddskläder. Ibland händer det  att bin blir arga även om dom brukar vara snälla.
Biodlande torpare med hund och gäss.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #2 skrivet: 22 jul-14 kl 09:20 »
Om du fått svärmen på två lådor har ju drottningen haft möjlighet att lägga ägg i båda lådorna. Ge tillbaka lådan till bina att ha som yngelrum och sätt ett spärrgaller och en fräsch skattlåda över gallret. Så kan bina bygga ut och eventuellt (om de inte väljer att lägga den i yngelrummet) lägga honung i skattlådan.
Mina bin i ena kupan blir irriterade och surriga om jag håller på för länge, i några få minuter räknat, och separerar lådorna kanske de är extra känsliga för tappad drottningdoft/kontakt?
Skyddskläder är det svårt att klara sig utan, det är mycket svårare att jobba vid kupan om man ska freda sig och gå undan ifall nåt bi är irriterat. Gamla bigubbar jobbar ofta helt utan skydd men de blir stuckna oxå fast de låtsas inte om det  ;) Vet inte hur du bor men om man kan ha kupan uppe på ett tak så blir ingen störd men då måste man ha ett någorlunda platt tak och själv lätt kunna ta sig upp.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #3 skrivet: 22 jul-14 kl 21:01 »
Hej!

Tack för era svar! Kursledaren var en sån gubbe som tycker allt är överflödigt... Jag trodde verkligen att man inte behövde använda skyddskläder förutom när man skattar.

Nu blir jag nyfiken varför man inte ska ha ett spärrgaller när det gäller en svärm eller avläggare. Kursledaren sa att jag inte skulle sätta till spärrgallret (utan att förklara vidare), men på biodlarföreningen fick jag veta att jo det kunde jag visst göra. Och eftersom det finns honung och yngel på nästan varje ram följde jag deras tips...

Det finns minst 4 ramar som de inte använder än eller där det bara finns lite honung på. Jag tänkte därför att det skulle bli för mycket med en låda till. Det är ju sent på sommaren. Om jag ändå skulle göra det, kan jag då flytta upp ramarna med enbart honung eller med mycket honung och lite yngel och ersätta dem med ramar med mellanväggar? (Jag har inga utbyggda ramar än).

Jag kanske inte var tydlig, men de stör oss inte på vår tomt. De flyger över grannens trädgård med, men han har inga problem med det, sade han. Jag stör dem bara vid kupan eftersom de flyger runt kupan och sedan upp in i  trädgården. Men det blir bra höjd rätt så snabbt.

Det känns bättre nu jag vet att det inte är konstigt att även snälla bin sticks, att det alltid kan finnas ett irriterat bi. Jag blev nog rädd då och då blev nog fler och fler retade (på grund av min lukt :S).

Christelle, hur länge kan du hålla på med den där lättretiga kupan? Jag tror jag hade hållit på i en halvtimme när jag fick sticket.

Tack igen för era svar! Det känns så skönt att få tips från erfarna biodlare! Ha en trevlig kväll!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #4 skrivet: 22 jul-14 kl 21:27 »


Nu blir jag nyfiken varför man inte ska ha ett spärrgaller när det gäller en svärm eller avläggare. Kursledaren sa att jag inte skulle sätta till spärrgallret (utan att förklara vidare), men på biodlarföreningen fick jag veta att jo det kunde jag visst göra. Och eftersom det finns honung och yngel på nästan varje ram följde jag deras tips...
Jo man kan ha spärrgaller på en svärm eller avlägga men om drottningen har lagt ägg överallt i två lådor och du tar den ena lådan till skattlåda så blir det med tiden yngel i skattlådan och om du inte är säker så kanske du även stänger in drottningen i skattlådan och där ska inte hon heller vara, spärrgallret är till för att hålla drottning, drönare, ägg och yngel i yngellådorna
Det finns minst 4 ramar som de inte använder än eller där det bara finns lite honung på. Jag tänkte därför att det skulle bli för mycket med en låda till. Det är ju sent på sommaren. Om jag ändå skulle göra det, kan jag då flytta upp ramarna med enbart honung eller med mycket honung och lite yngel och ersätta dem med ramar med mellanväggar? (Jag har inga utbyggda ramar än).
Jag hade låtit bina behålla de ramarna som foderbuffert och inte brytt mig om nån skattlåda, bättre att de får föröka sig så de är starka till vintern, svärmen är ju inte så gammal och har de så lite mat så kanske du behöver ge dem lite mat istället?

Christelle, hur länge kan du hålla på med den där lättretiga kupan? Jag tror jag hade hållit på i en halvtimme när jag fick sticket. Inte många minuter när dom är snarstuckna, fast det händer bara periodvis, ibland bryr de sig inte och är goa och låter sig klias i nacken innan de går ner så det är inte säkert dina bin uppför sig likadant nästa gång du är i kupan  ;)

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #5 skrivet: 22 jul-14 kl 22:26 »
Hej! Är det inte mycket att ha 16 ramar till hälften täckt med honung? Brukar du invintra dina bin på 2 lådor?

Om drottningen har lagt ägg överallt och sedan sätter jag till ett spärrgaller, dår blir ynglet i lådan dit hon inte längre kan komma ju ungbin och då är det ju bara honung där till slut? Eller är det något jag missförstår i det du skriver? Och om drottningen finns i översta lådan, kan man då inte säga att det är yngelrummet?

Om jag nu tar bort spärrgallret och de får göra som de vill och sedan finns det 20 ramar med hälften honung till slut, då har de ju 20 kilo med honung och då behöver jag inte ge något extra foder till vintern. Känns lite som att det inte kan vara meningen, att de sitter på 20 ramar under vintern. Det här blir ju mer och mer komplicerat...

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #6 skrivet: 23 jul-14 kl 08:58 »
Bilou, mitt råd;
Ta bort spärrgallret som du har mellan 1:a och 2:a lådan och lägg det uppepå dessa 2 lådor med en skattlåda ovanför gallret, bina behöver ett 2 lådor stort yngelrum och om du sätter en låda till över spärrgallret så har de något att "pyssla" med. Blir det sedan någon honung insamlad i skattlådan kan du spara det till våren och ha som bästa sortens stödfoder.

Äldre biodlare vill gärna invintra på en låda och råder oss oerfarna att göra likadant, men har du en drottning som är aktiv länge under sommaren/hösten så har de kanske inte tillräcklig plats för att lagra foder när du invintrar dem.
Jag är inte heller någon erfaren biodlare, jag har bara haft bin i 8-10 år, men jag har ändå sett att just svärmsamhällen ofta har en drottning som extra flitig på att lägga ägg, både mycket och länge, och därför är det extra viktigt att hon ges utrymme att fortsätta producera utan platsbrist så att man inte riskerar att väcka svärmlusten igen så här sent på säsongen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #7 skrivet: 23 jul-14 kl 10:20 »
Tack för svaret! Då ska jag ta bort gallret, sätta till en låda. Det kan alltså inte bli för kallt om jag förstår er rätt? Kan jag nu inte skatta någon honung alls i år? Ska nog nöja mig med det. Kan jag inte ens ta 2 ramar som är helt fyllda med honung? Eller är det viktigt att de ska ha honung nu själva för att bli starka? Jag kan alltså invintra dem på dem 2 yngellådorna?

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #8 skrivet: 23 jul-14 kl 11:21 »
Om det är sent på säsongen eller inte beror på vad det finns som blommar i din närhet. Om du har vallar med klöver till exempel så blommar ju den igen efter att vallen slagits och det görs ungefär nu för andra gången. Hur mycket som blommar om man bor i samhälle vet jag inte, men risk för kyla känns ju inte så överhängande när det är så här varmt.

Jag råder dig att se honung som en glad överraskning om det blir något över till dig i år. Satsa på att göra samhället starkt innan invintring så att du börjar nästa år med ett starkt samhälle! Jag har gjort misstaget att satsa på honung, drivfodrade inte när det var dåligt drag, vilket fick till följd att alla mina 4 samhällen dog den vintern.

Om du inte blir stucken förrän efter 30 minuter har du inga ilskna bin ;) det kanske finns ännu snällare, men det låter väldigt hanterligt tycker jag. Skyddskläder ska man ha i alla fall. Om man råkar tappa en låda så blir det nog katastrof annars!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

 

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #9 skrivet: 23 jul-14 kl 13:48 »
Vad roligt att få ännu ett svar! Tack Ylven!

Jag har berättat för min man att det nog inte blir honung i år. Han var väldigt besviken, men ni har alla rätt att jag ska satsa på att stärka samhället.

Det finns massor med mjölkört just nu här i området, men jag tror inte de ska blomma mycket längre. Ska kolla klövern i skogen.

Tack igen allihopa!!!

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #10 skrivet: 23 jul-14 kl 14:52 »
Om du vill läsa om mina misstag som ny biodlare kan du läsa på min blogg : http://ylven.blogspot.se/search/label/biodling
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #11 skrivet: 23 jul-14 kl 15:00 »
Jag invintrar på två lådor LN, många gör inte så och det går nog bra det oxå dock blir det mer plats för bimassan och deras mat med två lådor  ;)
Hade du haft en avlägga som fått ramar med yngel, pollen, ägg och foder hade du nog kunnat plocka hem lite honung, men en svärm har inget alls med sig förutom lite egen matsäck som de själva behöver innan de etablerat sig och börjat hämta mat på sin nya plats.
Men, men om du är så sugen på att smaka så ta ändå in en ram med honung, täck av och låt honungen självrinna av så får du ett smakprov - och ge ramen sedan åter till bina.
Klöver lämnar inte nektar när det är under 20 grader varmt har jag noterat från nånstans...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #12 skrivet: 23 jul-14 kl 22:31 »
Jag glömde förresten säga att kursledaren har satt till en ny drottning. Hon är nog inte svärmbenägen, men aktiv är hon!

Ylven, tack för länkan! Jag ska kolla den snart! Är alltid bra att få nybörjartips (även om de handlar om vad man INTE ska göra) :)

Christelle, vilken bra idé med att ta ett smakprov! På nåt sätt är jag lite glad att jag inte behöver slunga än, känner mig så oförberedd. Vet inte ens hur jag ska avtäcka ramarna. Har avtäckningsgaffel men ingenting för att lägga ramen på. Då har jag 'lite' tid att fixa det :)

När det är dags att invintra dem kommer jag nog med nya frågor (för hur vet jag nu hur mycket honung det finns i ramarna och hur mycket sockerlösning de behövs till...).

Sov gott!

MrP

  • Inlägg: 6
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #13 skrivet: 25 jul-14 kl 09:23 »
Nu har jag köpt mina första samhällen de står på fyra svealådor, men hur ska jag gå tillväga med flytten ska bara flytta dom 500 m, måste jag köra iväg dom nån kilometer å mellanlanda nån vecka eller kan jag ta hem dom på en gång? Och för att orka lyfta upp dom på kärran måste jag ta av skattlådorna men hur blir det då.? Behöver lite ABC hjälp känner jag.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #14 skrivet: 25 jul-14 kl 09:40 »

 På nåt sätt är jag lite glad att jag inte behöver slunga än, känner mig så oförberedd. Vet inte ens hur jag ska avtäcka ramarna. Har avtäckningsgaffel men ingenting för att lägga ramen på. Då har jag 'lite' tid att fixa det :)



Ett tips som vi nybörjare kan bjuda på är : skaffa en varmluftspistol och smält av täckvaxet. Det fungerar väldigt bra och du slipper en massa klet det blir faktiskt inget klet alls! Täckningen bara smälter direkt och du kan stoppa ramarna i din slunga!

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #15 skrivet: 25 jul-14 kl 10:30 »
Nu har jag köpt mina första samhällen de står på fyra svealådor, men hur ska jag gå tillväga med flytten ska bara flytta dom 500 m, måste jag köra iväg dom nån kilometer å mellanlanda nån vecka eller kan jag ta hem dom på en gång? Och för att orka lyfta upp dom på kärran måste jag ta av skattlådorna men hur blir det då.? Behöver lite ABC hjälp känner jag.

Jag skulle flytta direkt hem, de 500 metrarna. Sedan ställa glasskiva framför flustret eller göra det svårt på annat sätt. För att få in dem i bilen så måste du ju dela lådorna. Jag skulle ställa dem bredvid varandra på skivor.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

MrP

  • Inlägg: 6
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #16 skrivet: 25 jul-14 kl 12:55 »
Ska det va en ren glasskiva eller funkar det att ställa ett gammalt fönster (sånt med tre smårutor i) på lut framför flustret.
När jag lastar samhällena nån sen kväll är det bara att ställa isär lådorna å lägga skivor över.
Osäker på mycket vill ju inte förstöra dom fina samhällena

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #17 skrivet: 25 jul-14 kl 13:13 »
Fattar inte riktigt det där med Svea men kan du inte tömma skattlådorna på bin under dagtid för att få en hanterbar kupa att flytta? Men då får det ju förstås inte finnas yngel som ska skötas i skattlådan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #18 skrivet: 28 jul-14 kl 21:44 »
Hej Znibban! Var hittar man en varmluftspistol? Använder de flesta en sådan?

MrP, är det inte lättare att börja en egen tråd om du har en fråga? Då blir det mer lättläst tycker jag. Eller brukar man göra så?

Tack igen för alla svar jag fått!

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #19 skrivet: 28 jul-14 kl 23:14 »
Varmluftspistol finns i de flesta affärer med typ verktygs-/byggavdelning.
Inget jag rekommenderar efter ha testat idag, funkade mycket bättre med en vass kökskniv.

Jo, i vanliga fall startar men en ny tråd med relevant ämnesrubrik, men nu heter denna bara "Nybörjarfrågor" och då kan jag tycka det är ok att ställa nybörjarfrågor även om det är en annan TS. Tyvärr spårar dock trådarna iväg lite väl ofta i detta forum dock. Det kan iofs. också medföra att man snappar upp ny oväntad kunskap men lite jobbigt när man letar efter något specifikt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser