Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö-silage  (läst 1930 gånger)

kjelle

  • Gäst
Hö-silage
« skrivet: 02 jun-14 kl 21:18 »
Är det möjligt att slå en vall där fåren gått o betat ett tag om man stänger bort dom o väntar nån månad med att slå? Dom hinner inte med betet och bonden föreslog så istället för att bara putsa av det. Men jag är skeptisk, tänker på all fårskit och ev parasiter, balarna blir väl dåliga då? Någon som har kunskap o kan råda mej?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hö-silage
« Svar #1 skrivet: 03 jun-14 kl 07:03 »
Jag vet flera som gör så. Om du är osäker på kvalitén - satsa på rundbalat hö!! (Om vädret tillåter :o)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kjelle

  • Gäst
SV: Hö-silage
« Svar #2 skrivet: 03 jun-14 kl 14:15 »
Är det mer " riskfritt" så att säga?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hö-silage
« Svar #3 skrivet: 03 jun-14 kl 15:20 »
Ja, det är det. Fårbajs i ensilagebalar kan ge Listerioaproblem. Men fårbajs i hö, ger ingen möjlighet för Listrerian att kunna växa. Fårbajset torkar bara... ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kjelle

  • Gäst
SV: Hö-silage
« Svar #4 skrivet: 03 jun-14 kl 19:07 »
Ok! Tack för info. Känns så himla onödigt att bara slå vallen o slänga det. Men trodde det var kört eftersom dom gått o betat på det en stund nu i maj. Men då provar vi att stänga av det och låta det vila nån månad - spännande!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hö-silage
« Svar #5 skrivet: 03 jun-14 kl 19:15 »
Lycka till!!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser