Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmesystem  (läst 1644 gånger)

Petitjessica

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
Värmesystem
« skrivet: 20 okt-16 kl 05:55 »
Hej alla Goa!

Ska installera ett värmesystem i ett hus på 340kvadrat!

Funderar på vattenmantlad kökspanna

Classical modell 8 är en stor, elegant kökspanna från Hergome med en yta av svart porslinsemalj. Rejäl matlagningsyta och stor ugn. Reglerbar temperaturstyrning av värmezoner, två termometrar, hydrometer och termostatisk kontroll av förbränning och luftspjäll. Effekt 27 kW.

Med acktank med elpatron och radiatorer !


Nån som har erfaren het av denna panna?

Är den tillräcklig att värma huset?

Hur stor acktank behövs?

Eller är det mer värt att sätta in en kombi panna i stallet och göra ett pannrum och göra kulvert till båda husen?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Värmesystem
« Svar #1 skrivet: 20 okt-16 kl 07:58 »
Har du obegränsat med ved och tid?

http://www.eldkraft.se/produkt/kkspanna-classical-modell-8461
En sån här? kolla då effekten för vattnet...den är ju bara på 18 kW.

Jag tänker bara att den är ju inte så stor om man ska värma ett stort hus...det lär ju gå åt en del tid åt eldning.

340 kvadrat som ska vara varmt alltid eller finns det rum som inte behöver vara uppvärmda?

Tror nog man får ha några ack.tankar och kanske man ska fundera på ett alternativ till ved som inte är el? det är ju beroende på budget.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Värmesystem
« Svar #2 skrivet: 20 okt-16 kl 08:53 »
Vanligen har man en separat panna och vedspis, då slipper man elda vedspisen sommartid, för att värma varmvatten. Sedan kan ju pannan antingen placeras i pannrum, eller som en separat kökspanna.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Värmesystem
« Svar #3 skrivet: 20 okt-16 kl 09:13 »
Jag tror på lösningen ordentligt pannrum med ordentlig panna med möjlighet att använda annat bränsle som pellets eller el kombinerat med stor ackumulatortank. Bara det att kunna köra fram en skottkärra med ved ända fram till pannan är värt ett nybygge. Men först och främst bör du räkna ordentligt på dina förutsättningar.

Hur mycket effekt behöver huset? 340 kvadrat och kanske gammalt och inte superbra isolerat. Då behöver du kanske 15 kW under normalt kalla vinterförhållanden och kanske upp mot 20 kW de kallaste och blåsigaste dagarna (men då kan man kanske acceptera att det blir lite kallare). Med en effektåtgång på 15 kW och en eldstad med toppeffekt på 27 kW så måste du förmodligen hålla elden igång 16 timmar per dygn. Du måste också släpa in 120 kg ved i köket varje dag.

En ackumulatortank på 3000 liter lagrar 174 kWh om du har så bra skiktning och andra förutsättningar i värmesystemet att du kan arbeta med 50 graders temperaturskillnad i tanken. Den värmen räcker då i knappt 11 timmar vid en effektåtgång på 15 kW. Vid tom tank och med samma förutsättningar i övrigt tar det sedan 22 timmar att värma tanken igen. När det gäller tankar så bör du också fråga dig hur du får in den eller dem i huset. Vid nybygge i befintlig ekonomibyggnad är det enklare att ta upp ett hål i väggen om det inte redan finns större portar.

Som Bösahusarn är inne på så krävs det en rejäl panna där man kan mata in mycket ved åt gången och med hög effekt kombinerat med enorma ackumulatortanksvolymer om vedeldning ska fungera någorlunda smidigt med dagens mått mätt.

Själv har jag precis byggt nytt men dimensionerat anläggningen lite väl snålt. Hur snålt lär väl denna första vinter visa... Jag valde en panna på 25 kW och en 2500 liters tank. Tanken är nog ganska lämplig till pannan men pannans effekt är väl låg och den kommer behöva brinna större delen av dygnet då den ska värma två bostadshus plus pannrummet. Enligt beräkningarna ska det dock fungera då jag går upp tidigt och kan börja elda innan jag åker till jobbet. Sedan bör min fru kunna mata in mer ved när hon går upp och när hon kommer hem till lunch då hon arbetar på gården. Efter det kan jag ta över eldandet på eftermiddag/kväll då hon oftast arbetar. Men framförallt bygger detta på att pannan automatiskt går över till pelletseldning när det behövs. De kallaste dagarna kan vi också komplettera med eldning i en pelletskamin i ena huset och en spisinsats i det andra.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Värmesystem
« Svar #4 skrivet: 20 okt-16 kl 09:15 »
Nu har andra svarat väldigt bra redan men utan att veta vad ditt hus har för energiförbrukning så är det svårt att dimensionera en panna rätt.
Har du ingenting att utgå ifrån sen tidigare? Hur har huset varit uppvärmt tidigare och hur mycket kilowatt el, olja, kubik ved eller ton pellets har det gått åt?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Värmesystem
« Svar #5 skrivet: 20 okt-16 kl 09:56 »
Jag instämmer i att det verkar vara för stort hus och för stor anläggning för att det ska vara drägligt att använda en kökspanna för uppvärmningen, även om effekten kanske i och för sig räcker till så blir det ju stora mängder ved och aska som ska hanteras i köket vilket man blir ganska trött på i längden, kökspannan har förmodligen också ganska liten eldstad så man måste lägga in ved hela tiden, det blir nästan en heltidssyssla bara att elda.  Om man inte har obegränsat med billig arbetskraft så är det bättre att ha en större panna som sköter sig själv och inte behöver tittas till så ofta.

Om man bygger ett separat pannrum, så ta till storleken på det i överkant så det går att få in mer ackumulatortankar och kanske utrustning för att utnyttja andra värmekällor efter hand.  T ex någon jord- eller bergvärmepump eller utrustning för solvärme. Det är bra att ha möjlighet att klara sig utan att hantera ved dagligen t ex vid sjukdom eller om något annat oförutsett inträffar.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Värmesystem
« Svar #6 skrivet: 20 okt-16 kl 15:44 »
Ja man får nog tänka till lite när man ska värma 350 kvadrat..

Ett pannhus eller åtminstone lättåtkomligt pannrum är att föredra. Jag har pannan i uthuset, vilket innebär en liten vända ut i friska luften men det är det värt. Har man en stor panna så behöver man inte dit så ofta och dom moderna pannorna kan man ju styra och följa från annan ort.

Att komplettera med någon annan värmekälla bör ju vara av intresse, varmvatten ska ju produceras även på sommaren.

Själv så har jag en luftvattenpump med vedpanna kopplad via laddomat och en sk smart tank, behöver bara elda när det är sånt där vitt ute på gräsmattan, och orkar jag inte så skrattar EON sig harmynta av glädje.
Det är aldrig för sent att ge upp.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värmesystem
« Svar #7 skrivet: 20 okt-16 kl 19:04 »
Jag tycker det är bra med ett separat pannrum och kulvert. Om det börjar brinna i något annat än eldstaden, så blir man i värsta fall av med bara pannrummet och inte husen.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Värmesystem
« Svar #8 skrivet: 20 okt-16 kl 19:37 »
Jag bor på ca 100 kvm. Den här tiden så eldar jag ca 2-3 timmar varje morgon i en vattenmantlad Wamsler på 17 kW. Har då endast en 375 liters tank. Sen när kylan kommer, minus 20 grader. Så är det eldning morgon och kväll som gäller.
Och då är det 3 dm isolering i mitt boende.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 7 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, javill, Tur-Johan, peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser