Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fasaner i Norrlandsklimat?  (läst 4091 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Fasaner i Norrlandsklimat?
« skrivet: 19 nov-16 kl 12:22 »
Jo, jag funderar om det på något vis går att hålla fasaner liknande som höns eller om det bara är att glömma?
Har länge önskat fasaner här, men Tyvärr är ju här för kallt att hålla fasaner på friland (jag tror de fryser ihjäl på vintern), men det vore väldigt roligt om det gick att lösa på något vis ändå, tex om man kan ta in dem vintertid?


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-16 kl 12:48 »
Fasaner klarar kyla bra. Om du googlar på fasaner och Boden så får du några träffar med observationer av "vilda" fasaner i trakterna omkring Boden.
 Jag har själv sett en ihjälkörd fasantupp på väg 97 vid Bredåker samt en fasanhöna med 4 kycklingar som korsade vägen lite norr om Boden för några år sedan.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #2 skrivet: 19 nov-16 kl 13:01 »
Vill man finna observationer av vilda djur i Sverige , så är det bättre att använda Artportalen, än att google

http://artportalen.se/

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #3 skrivet: 19 nov-16 kl 13:45 »
Skulle vilja ha en stationär stam av fasaner i vårt gamla vilthägn.
Där är dominerat av skog och låga bergsluttningar varierat med små öppna ytor av gamla täkter som växelbrukas för höskörd och bete.

Hur fungerar de tillsammans med Hjortar och mufflon?

Det finns tyvärr en heldel räv i trakterna.

Detta var högst intressant! Jag trodde inte att det gick såhär långt norröver där det kan bli över 35 grader kallt på vintern ibland.
(men jämfört med Boden är det väl närmast Skåneklimat här gissar jag...  ;D )

Det finns ett viltvatten i ena änden och vi planerar ett motsvarande viltvatten även i andra änden som kommer att få relativt grunt vatten på grund av naturförutsättningarna på platsen.

Det går att anlägga mer gransnår där om så krävs.

.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #4 skrivet: 19 nov-16 kl 15:06 »
I edsbyn så finns det vilda fasaner. Men hur många är ett ?. En elak och spelsjuk tupp brukar trakassera bilister och gående inne i edsbyn lite då och då. Har stått i tidningen.
De är förmodligen rymlingar från en som födde upp dem i närheten

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #5 skrivet: 19 nov-16 kl 16:24 »
Det är flera hektar så det borde räcka mer än väl...
Viltvattnet just nu är en mycket stor damm som är ca 2-3 meter djup på det djupaste stället och vattenflödet varierar just nu ganska kraftigt, ibland flera meter över året.

Det planerade blir kanske något hektar i omfattning och ca 2-2,5 meter på djupaste stället.
(Det är en gammal våtmark som delvis skall restaureras tänkte vi... främst för sjöfågel att bygga bo på.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #6 skrivet: 20 nov-16 kl 11:31 »
Dem kommer ju så småningom flyga över staketet.

dem går inte heller självmant inomhus normalt, de blir inte heller handtama så du måste fånga dem om du ska ha fatt i dem.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #7 skrivet: 20 nov-16 kl 11:45 »
Ok, nej, det stämmer... Men är det värt att prova ändå tycker ni att sätta ut, eller är det bara djurplågeri?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-16 kl 12:33 »
Sätta ut dem i hägnet menar du?


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #9 skrivet: 20 nov-16 kl 13:27 »
Japp. Spontan fundering i allafall...
Men stryker merparten av dem med redan första åren är det ju inte så stor mening med det hela.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #10 skrivet: 20 nov-16 kl 13:28 »
Jag hade annars en tanke om att föda upp kycklingar till att sätta ut där och hålla dem med en foderplats, växstskydd, mm.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #11 skrivet: 20 nov-16 kl 14:35 »
När jag kom till Ilsbo för över 40 år sen fanns det vilda fasaner där. 10 år dessförinnan satte Iggesund ut dessa på sina marker där. Det var ingen som utfodrade eller so, och sen blev det ju förbjudet att hålla efter hök och Co. so de försvann so  småningom.  Ska Du ha dom i hägn måste Du ha gallertak över, annars tar höken dom. Vintern klarar dom tydligen tom utan matning.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Mahok

  • Inlägg: 28
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #12 skrivet: 20 nov-16 kl 17:16 »
Kommer ihåg som ung parvel på 80-talet nångång, besökte en morbror i Andersvattnet (mellan Umeå och Bursträsk). Han födde upp fasankycklingar i hägn för att sedan släppa ut dom i det vilda, och sedan för jakt. Om de klarade sig och kunde föröka sig i det vilda har jag inte en aning om.

/ Martin

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fasaner i Norrlandsklimat?
« Svar #13 skrivet: 20 nov-16 kl 17:18 »
Får dem bara mat så klarar dom sig, sen om de tycker att miljön är så hemtrevlig vet jag inte, det är ju en fältfågel i regel.

Men räkna med att om duvhöken märker att det finns fasaner så kommer den gå hårt åt dem om det inte finns mycket buskage och skydd dem kan springa mellan eller högt gräs.

Men har du inget nättak så räkna med att dem flyger ut och försvinner till mer hemtrevliga områden.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser