Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?  (läst 80709 gånger)

Rökamera

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #60 skrivet: 05 mar-12 kl 16:49 »
En annan viktig bit att tänka på är förekomsten av MARKRADON.

Bygger ni nytt och ni vet att det finns markradon, så är det ganska enkelt att göra vissa förberedande åtgärder vid grundläggningen för att åtgärda eventuella framtida förhöjda radongashalter i bostaden.

TIPS

Lägg ned en dräneringsslang, plomberad i bortre ändan. Lägg slangen som ett "S" eller "H" beroende på grundlösning, i bärlagret innan gjutningen. 

Välj en lämplig plats att dra upp slangen ovan färdigt betonggolv. Enklast sätter man en 90 graders vinkel + ventkanal upp igenom betongen.

Sätt på ett lock! klart!

Om det visar sig att att fastigheten har markradonproblem, så kopplar man bara en kanalfläkt till dräneringsslangen, och borrar ett hål genom fasaden och skickar ut markradongasen i det fria. Därefter säger vi grattis till att ni just sparade 15-35.000:-

biobygget

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #61 skrivet: 08 apr-12 kl 09:35 »
Det är nog bra och fundera på vad man kan tänkas behövas om 5-10år..
Barnrum, kontor, mm. Inte snåla med billig färg eller annat som man sen ändå får göra om och rätt.

Snåla inte på isolering, det är sånt som gör att det blir billigare att bo alla år..
Smidig uppvärming är värt mycket pengar... Slippa "måste hugga ved" på semestern mm.
Jag har renoverar ett hus från slutet av 1800talet. Vi valde att byta ut alla fönster mot underhållsfria,
Ut med olje/vedpannan och in med bergsvärme det är såååå smidigt. Köp inte för liten bergsvärme, det kostar så lite till att få en model större, (Kanske ska bygga ut om några år?)..
Min renovering har jag lagt upp på länken kanske kan det finnas några tips där
eller ett gott skratt iaf...
http://www.biobygget.se/

Malines här igen

  • Gäst
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #62 skrivet: 19 apr-12 kl 10:42 »
Det finns inga underhållsfria fönster. Däremot finns det "slit och släng"-fönster, som man måste byta ut efter 20 år eller så, vilket medför en stor belastning för både miljö och privatekonomi.

Att installera bergvärme är bra, men det gör att man blir beroende av el, och av ventilationshjälp i form av fläktar, då luften cirkulerar betydligt sämre utan eldstäder.

Angående isolering finns nu på marknaden mycket bra material som är miljövänliga och biologiskt nedbrytbara om man någon gång skulle behöva byta ut/slänga/riva.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #63 skrivet: 18 sep-12 kl 14:42 »
Om man gjuter en betongplatta, så dokumentera MYCKET noga var ingjutna rör, golvvärmeslangar mm går. En vacker dag kanske man vill borra i plattan och då är det dumt att borra sönder någonting.

Antingen kan man se till att ha alla installationer med på en tydlig ritning, eller också kan man ta ett antal bilder av plattan, helst med tydliga måttstockar utlagda från en referenspunkt som syns även när bygget är klart.
Och dokumentationen måste såklart sparas så att den går att hitta efter många år, även av nästa ägare till huset.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #64 skrivet: 10 okt-12 kl 07:32 »
Om man gjuter en betongplatta, så dokumentera MYCKET noga var ingjutna rör, golvvärmeslangar mm går. En vacker dag kanske man vill borra i plattan och då är det dumt att borra sönder någonting.

Antingen kan man se till att ha alla installationer med på en tydlig ritning, eller också kan man ta ett antal bilder av plattan, helst med tydliga måttstockar utlagda från en referenspunkt som syns även när bygget är klart.
Och dokumentationen måste såklart sparas så att den går att hitta efter många år, även av nästa ägare till huset.

Jag har lagt med en kopparlina med alla vatten och avloppsrör i plattan, sen kan man hyra en sån där mackapär för att hitta den i platten. För ritningar tappar jag garanterat bort.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Malines här igen

  • Gäst
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #65 skrivet: 10 okt-12 kl 09:37 »
Jag har lagt med en kopparlina med alla vatten och avloppsrör i plattan, sen kan man hyra en sån där mackapär för att hitta den i platten. För ritningar tappar jag garanterat bort.

Bra tips!

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #66 skrivet: 10 okt-12 kl 10:30 »
Det är nog bra och fundera på vad man kan tänkas behövas om 5-10år..
Barnrum, kontor, mm. Inte snåla med billig färg eller annat som man sen ändå får göra om och rätt.



Om man ska bygga ut så kostar det ändå så mycket att man lika gärna kan ta till lite extra. Och det är väldigt skönt att ha lite  extra plats till tex
en rejäl klädkammare, ett hobbyrum eller ett gästrum.

Nu har vi inte byggt ut vårt hus det ligger lite tokigt på tomten för att man ska kunna göra det på ett bra vis som inte förvanskar det genuina i en skånsk U-gård, men jag hade kunnat döda för ett gästrum och ett hobbyrum samt för ett uterum/vinterträdgård. o:) Vi har funderat på att inreda vinden och om vi tog ett par meter in över stallet  också skulle vi kunna få ett ganska stort rum däruppe. Och ev skulle man kanske kunna göra en kupa inåt gården och i såfall skulle det kunna kännas rymligt- och gården ser då fortfarande ut som förut exteriört ut mot vägen och från trädgården.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #67 skrivet: 10 okt-12 kl 20:15 »
När man sätter upp en elcentral (eller låter elektrikern göra det), så ta till den minst dubbelt så stor som du tror behövs. Det blir ALLTID fler säkringar och andra apparater som ska in i den än man hade tänkt från början, och det är ju aldrig roligt med ett lappverk av flera små omaka lådor. Särskilt viktigt är detta om man tänker sig en infälld elcentral som ju blir nästan omöjlig att utvidga utan att det blir fult.

När vi ändå är inne på det temat, se upp med moderna s k normcentraler som ska sitta på kalla eller fuktiga ställen. Det har hänt mer än en gång att de här plastisolerade samlingsskenorna blir fulla med kondensvatten som orsakar överslag och i värsta fall brand. Man kan undvika detta genom att bygga centralen "upp och ned" med skenorna ovanför automatsäkringarna, eller genom att koppla med mångtrådig kabel istället för samlingsskenor. Men det innebär merarbete som ju blir dyrt om en elektriker ska göra det.
Det är i varje fall klokt att sätta upp en gipsskiva bakom och ovanför elcentralen, och man bör undvika plastkapslade centraler av okända uddamärken.

Klara

  • Inlägg: 106
    • Östergötland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #68 skrivet: 23 feb-13 kl 09:59 »
Om man passar på att lägga in en slinga för vattenburen värme i golvet när det ändå är uppbrutet så tänk på att det är onödigt med golvvärme i skafferiet. Mitt skafferi är försett med skjutluckor mot norr och isolerade mellanväggar så att det ska gå att ha svalt därinne. Och golvvärme....

SusanneL

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #69 skrivet: 01 maj-13 kl 21:28 »
Jag jobbar som målare så mina bästa tips är:
Ha helst inga rabatter eller buskar/träd invid huset. Om du anställer målare för att måla fasaden kostar det dig åtskilliga kronor varje gång vi måste krypa, klättra eller krångla runt med stegar, liftar och special-lösningar för att akta växterna. Om du absolut ska ha rabatter vid huset satsa på växter som tål att trampas på ett år och ändå kommer igen nästa år.

När du ska tapetsera ska du alltid!!!! förgrunda allt spackel med lite utspätt lim innan. Då suger det inte upp allt lim som ska fästa tapeten och du slipper bubblor. De kanske inte syns i det första lagret tapetsering men när du ska tapetsera om en gång till kommer de garanterat att bubbla upp och bli fula för dig.

När du köper snickerifärg får du nästan alltid vad du betalar för, bra snickerifärg är lite dyrare. Med tapeter är det mer slumpmässigt, vissa superbilliga har kanon kvalitet och vissa svindyra är usla.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #70 skrivet: 29 jul-13 kl 22:11 »
Aldrig mera någon bänkskiva av massivt trä här iaf. Måste skötas och oljas in för att vara snyggt. Snyggt, ja visst. Men så himla opraktiskt

Valdermar

  • Inlägg: 48
    • -
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #71 skrivet: 01 aug-13 kl 07:32 »
Att det alltid tar längre tid och kostar mer än vad man tänkt sig :-\ Speciellt när man fixar med gamla hus och får överraskningar ::)
Precis! Sedan att referenser från andra ang hantverkaren samt inte lita till hundra på att hantverkarens idé är bäst utan stå på sig på hur du vill ha det!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #72 skrivet: 01 aug-13 kl 14:02 »
Sätt inte tilluftsventiler nära utomhusbelysning - då slipper du rensa flygfän.
Se till att det finns ett element under tilluftsventilen - då slipper du kallras.
Sätt insektsnät över alla springor och i ändarna på panelen - då slipper du massa getingar.


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Lathunden

  • Inlägg: 1
    • Gotland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #73 skrivet: 09 aug-13 kl 10:42 »
Vilken bra tråd,

okej: har tidigare satt in energiglas i ett par fönster. Kände att jag inte ville sova där solen går upp som oftast är det varmaste rummet.
Just nu är det där energiglasen sitter.

Funderar på att byta ett av dem till andra sidan av huset så att framsida får samma fönster och spröjs. Låter det vettigt? Då har jag "sparat" lite värme i norr
och kvar vanliga fönster i öster och söder. Vill gärna lära mig att göra egen utanpå liggande spröjs till de på kortsidan som inte är lika "vackra" ännu.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #74 skrivet: 23 okt-13 kl 07:51 »
VVS: Tänk några varv extra kring vatten och avlopp innan ytskiktet kommer på plats, i synnerhet om extra utrustning ska på dit sedan. Själv har jag tydligen inte lärt av mina misstag från förra huset, utan även denna gång missat att lägga ett extra avloppsrör innan gjutningen var klar...

Första gången var det en varmvattenberedare med värmepump som behövde avlopp för kondensvatten och säkerhetsventilen. Fick bli en fullösning med Y-rör under handfatet. I nuvarande hus missade jag att moderna toastolar med dolt vattenlås slår i väggen om man inte flyttar ut ett 30 år gammalt avlopp några centimeter. Två centimeter nytt gips och kakel gjorde inte saken bättre. Jättekul att bila bort en bit ur flytspackelkakan med golvvärmekabel...

Ta för vana att både göra måttsatta skisser och fotografera innan flytspackel läggs över golvvärmerör/-kabel! Se till att inte lägga värmen så att ett framtida byte av toastol med annan placering av monteringsskruvarna riskerar att skada golvvärmen! Har tack och lov inte gjort något misstag själv på den punkten (ännu).

Senaste VVS-tavlan var när jag göt nytt isolerat och armerat betonggolv till ett badrum i källaren på mitt 1940-talshus. Tyckte jag tänkt på allt när jag lade nya avloppsrören men det hade varit förbaskat smart att skjuta in någon meter plaströr med ändplugg genom de gamla betongrören till angränsande rummens rostiga golvbrunnar innan jag schlabbade på ny betong. När jag senare kom på att förrådsrummet intill skulle bli perfekt för frånluftsvärmepumparna hade det varit hur bra som helst att lätt kunna bila upp golvet och lätt fixa ett kondensvattenavlopp och kanske en extra golvbrunn. Att hacka upp 4cm oarmerad sprucken skitbetong från 40-talet är betydligt lättare än att utan skador hacka fram rören igen ur ett rejält armerat och nygjutet golv... 
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

Anette C

  • Inlägg: 16
  • Always look on the bright side of life
    • Skåne
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #75 skrivet: 01 nov-14 kl 09:18 »
Att inte lägga tjocka golvplank ovanpå golvvärme  :-\
Bor på landet på Österlen med man, hund, katter, höns, gammalt hus o stor trädgård

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #76 skrivet: 10 nov-14 kl 13:38 »
Få allt i skrift. Vi skulle ha sparat mycket jäkelskap om vi haft en tolk med som kunnat bättre finska eller svenska då vi gick igenom med hussäljaren som talade dålig svenska medan vi talade dålig finska. Vi missförstod vad som ingick i det initiala garagepaketet och fick beställa extra för att få det monterat till den grad vi önskade.

Sand och fyllningsmaterial kostar mer än man tror, och transporten också. Speciellt om man bor i en backe. Vi sparade dock många tusentals euro genom att vi fick väldigt billig överloppsjord från ett annat bygge där dom grävt en massa och vi tog hand om det som dom annars måste betala för att få bort.

Sprängning och pålning är inte roligt om det händer. Men jag tror sprängning är att föredra rent ekonomiskt. Vårt hus står nästan rakt på berget för det är framme överallt och vi fick spränga för att få ner avloppet tillräckligt långt samt att få underlaget till grunden till huset tillräckligt tjockt.

Anlita en större firma om det är mycket som ska tas bort, en ensam gubbe med handborr som får hålla på i en vecka kostar mer än en större operation som har en maskin som gör samma sak på en eftermiddag. Vi hade turen att kommunen gjorde vägarbete och byggde en helt ny väg i närheten (mindre än en km bort). Vår grävare fick dit dom och dom gjorde jobbet vid sidan om och det blev inte alls dyrt, 2000 euros för en massa sprängning och en massa sten till fyllnadsmaterial och även till stödmurar.

Stödmurar är annars bra för att slippa fylla så mycket på gården, samt det är riktigt snyggt.

Allt blir bara dyrare och inflationen gör förgångna inköp billigare med tiden, så ingen poäng att bygga huset och sen slöa med annat man vill ha med tiden. Har sett många som aldrig fått nånting riktigt helt färdigt utan det bara stannat av på 90%. Bättre att göra allt på en gång om man kan.

När man kollar husbyggare och kollar färdiga modeller som vi gjorde, leta efter det komplettaste paketet så slipper du mycket stress. Allt ingick i vårt hus, bergvärmen, borrningen, inredningen och köket, allt ingick i priset. Det är i min mening bara för jävligt att behöva koordinera själv med en massa 3:de parter och inte veta vad allt kommer att kosta och hur stort lån man egentligen behöver, ingick då även möten med deras designers som verkligen var till stor hjälp enligt mig. Vi är nu riktigt nöjda med vårt hus och kvalitén på det.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #77 skrivet: 05 dec-14 kl 17:43 »
 Om du köper begangnade rördelar, element, ackumulatortank osv. är det rätt bökit att prov trycka innan man kopplar in, men det är bra mycket bökigare att plocka bort när man väl fyllt systemet och sett läckan / läckorna.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Bubbel i Dammen

  • Inlägg: 31
  • fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #78 skrivet: 15 feb-15 kl 20:56 »
Att man inte skulle ha fällt trädet som skyddade rummen i söder när solen står i söder. det var både vackert, småfåglarnas livsmiljö och en årstidsväxlings berättare
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #79 skrivet: 15 feb-15 kl 21:03 »
Att man inte skulle ha fällt trädet som skyddade rummen i söder när solen står i söder. det var både vackert, småfåglarnas livsmiljö och en årstidsväxlings berättare
Mina djupaste kondoleanser. Bara att plantera ett nytt träd och vänta femtio år till det är stort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser