Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kondens o mögel i gethus!?  (läst 1912 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Kondens o mögel i gethus!?
« skrivet: 01 apr-16 kl 18:17 »
Hjälper några vänner med deras gethus. Det byggdes i somras o har nu kondens och mögel i innertak o på väggar.
Det sitter osb skivor sen plast sen isolering o sist papp.
Vad gör vi nu för att fixa detta?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-16 kl 21:14 »
Börja med att ta bort plasten!

Väldig få gånger behöver man isolera hus till djur med päls, oftast handlar det om att stoppa drag. Även om man vill isolera till djuren är plast (=tätt) ett säkert sätt att få mögel och röta.

Hästar, får, getter, kor m.fl. djur hålls med fördel i dragskyddade byggnader som håller utomhustemperatur (kallstall, loge) eller som utegångsdjur med tillgång till ligghall.

Man kan inte använda plast för att få tätt i djurhus, det är väldigt annorlunda än att bygga människohus. Djur avger massor med fukt, de går (antar jag) på en halmbädd, som är fuktig i botten, vilket innebär att det är väldigt mycket fukt i luften. Fukten kondenseras mot den alltför täta ytan, och vips får man mögel och snart följer röta i träskonstruiktionen.

Ska man ha täta, och varma, byggnader för djurhållning (inte alltid så bra för djuren), så måste man ha en ordentlig ventilation. I varma stall lär det oftast inte räcka med självdrag, utan man behöver fläktar.

Alltså tillräcklig mängd luftintag, och så mekaniska fläktar som ventilerar ut den fuktiga luften. Dyrt att bygga, och kostar i drift och underhåll.

Bättre är oisolerat, eller, om man vill ha isolerat, att använda en väv som släpper igenom vattenånga istället för plast. Då måste också isoleringsmaterialet vara av sådan typ så det tål att bli fuktigt och sedan torka, alltså inte glasull/mineralull. 

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #2 skrivet: 07 apr-16 kl 02:02 »
Tack. Det var det jag misstänkte.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

xlab

  • Gäst
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-16 kl 13:47 »
som förgående talar tycker är helt rätt, ta bort plastpåsen och sen anv en öppen färg som gör att väggen kan andas. så är ni av med mögel

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-16 kl 07:59 »
Tipps på öppen färg?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #5 skrivet: 18 apr-16 kl 21:40 »
Traditionella färger som falu rödfärg eller linoljefärg är "öppna".

Vi har målat stall(en) med linoljefärg t.ex. Håller bra. På nytt trä kan man spä färgen med ungefär hälften linolja, och måla endast en gång. Det täcker och blir tvätt/avtorkningsbart.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #6 skrivet: 27 apr-16 kl 00:58 »
Räcker det att tvätta av skivorna som blivit svartprickiga? Eller måste dom bytas ut?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #7 skrivet: 28 apr-16 kl 13:53 »
Tja, det är en samvets/bedömningsfråga...

Några svarta prickar skulle jag väl inte bry mig om, men fransigt, lite "upplöst", skevt och missfärgat/prickigt på större områden skulle jag kassera. Men vill ju inte att djuren bor i mögelangripen miljö, kan ge hälsoproblem.
OSB-skivor är billiga men inte så tåliga, och tar lätt åt sig vatten samt att ull fastnar i dem.


När jag "tätat" en loge med glespanel från drag för att hålla får i den,så har jag helt enkelt satt en lockbräda utomhus. Eftersom logen är hög, och dragskyddet inte behövs högre än ett par meter, så har jag satt den så att locket slutat i jämnhöjd med portarna, och satt en vattbräda ovanför för att få det snyggt.

I baggarnas lilla ligghall (7 kvm) har jag satt masonit med blanka sidan mot djuren från insidan. Den byggde jag med råspont som yttervägg.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #8 skrivet: 02 maj-16 kl 20:56 »
Är det isolerat med mineralull eller gullfiber så skulle mitt råd vara att ha kvar plasten annars får dom fukt i isoleringen och sedan i konstruktionen. Är det rätt utfört nu så stannar fukten i osb:n och den bör ventileras bort.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #9 skrivet: 03 maj-16 kl 03:09 »
Är det isolerat med mineralull eller gullfiber så skulle mitt råd vara att ha kvar plasten annars får dom fukt i isoleringen och sedan i konstruktionen. Är det rätt utfört nu så stannar fukten i osb:n och den bör ventileras bort.

Det är ett djurhus vi talar om, jag har aldrig varit med om helt tätt plastskikt som fungerar utan väldigt stora andra ingrepp. Det handlar om MYYYCKET fukt. I bostadshus  för människor så kan man ventilera bort fukten på ett rimligt sätt.
I ett djurstall måste man skaffa sig mekanisk ventilationsanläggning för dyra pengar, för att ens ha en chans att ventilera bort fukt om man bygger tätt.
Det har inte ens bara med eventuell röta eller mögel i konstruktionen att göra, det är hälsoproblem för djuren med fuktig luft som innehåller mycket partiklar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #10 skrivet: 04 maj-16 kl 11:30 »
Ja men då är det bara att slita ut isoleringen och isolera med något som kan buffra fukten. Att isolera med något oorganiskt utan ångspärr/broms och med undermålig ventilation är som att be om problem.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #11 skrivet: 06 maj-16 kl 21:11 »
Plast borta! Vi kör luftspalt nu. 😊
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #12 skrivet: 06 maj-16 kl 21:57 »
Bar jobbat! Hoppas att gethuset fungerar bra framöver.

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Kondens o mögel i gethus!?
« Svar #13 skrivet: 31 maj-16 kl 22:32 »
Jag håller med Landet.

Tar man bort plasten men behåller glas/stenull, så kommer fukten att vandra ut i isoleringen. När temperaturen i isoleringen blir tillräckligt kall (x antal cm ut i isoleringen) så går vattenångan från gasfas till vätskefas. Detta gäller oavsett om vi pratar bostadshus eller gethus. Det är fysiska lagar. När vattnet kondenseras i isoleringen kan det inte bli annat än fukt problem. Det här är en riskkonstruktion. Det kan funka om fuktbelastningen är låg (vid god ventilation), men se till o hålla koll i vinter!

Ett alternativ är ju att byta isoleringen mot t.ex. träull, spån eller liknande, precis som Landet föreslår. Jag gillar öppna fuktkonstruktioner med rätt materialval.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 4 användare
köksträdgård, Tur-Johan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser