Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus i gammal hästbox  (läst 3196 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Hönshus i gammal hästbox
« skrivet: 04 maj-17 kl 21:42 »
Jag tänkte göra om en hästbox på 10ivm till hönshus. Ventilationsskorsten finns, fönster med galler, lucka ut till hagen/rastgården. Vindskyddet gör jag om till en stor sanbadplats. Reden får byggen å sittpi nar. Behöver jag näta in boxdörren? Idag är det inget galler på dörren. Hur är det med värme, räcker 5 grader på vintern!

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #1 skrivet: 04 maj-17 kl 22:06 »
Ja, du behøver næta in dørren, annars flyger dom øver den. Før det var væl det som du menade, att det inte ær næt/galler øver dørren? + 5 ræcker, i alla fall før de flesta raser. Jag har hedemorahøns och dom har dunig och varm fjæderdrækt. Høns ær i allmænhet inte kænsliga før kyla men dom riskerar att få problem med æggledaren om det drar underifrån då dom sitter på pinnarna. Lycka till med hønsen!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #2 skrivet: 05 maj-17 kl 08:45 »
Det blir nog ett alldeles utmärkt hönshus. Vattnet på vintern kan bli ett problem om det fryser. Så det får du tänka ut en lösning.
kretslopp

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #3 skrivet: 05 maj-17 kl 11:07 »
Jag har en vattenværmare med termostat från LG produkter. Det ær en værmeplatta som jag stæller vattenbehållaren på och så trær jag på ett skydd som jag gjort av ett liggunderlag. Funkar jættebra! I børjan hade jag en vattenværmare utan termostat men då blev vattnet alldeles før varmt och så dunstnade det av. Då behøvde jag koppla den till en timer så att den slogs på och av titt som tætt. Det var antagligen inte så bra før den att slå på o av så ofta før den høll inte længe.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #4 skrivet: 19 maj-17 kl 22:50 »
Hur funkar det med värmelampa- sett attdom har på tex granngården? Kan jag få upp värme till 5-10 plus med värmelampa. Bor i norra Sverige så kan ju vara kallt ibland ner till 15-20 minus.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #5 skrivet: 21 maj-17 kl 22:34 »
Det blir gärna rejält dyrt att värma upp i hönshuset.
Dessutommså riskerar man att öka parasit trycket ganska rejält då många av parasiterna inte överlever kallgrader.
Dessutom så har de flesta hönsraser en alldeles utmärkt dunjacka som håller dom varma och fina.
Dock skall dom ha det dragfritt då dunjackan inte är vindtät.

Avseende vattnet så finns det flertalet olika lösningar att hålla det frostfritt.

Jag har testa platta, slinga och senaste vintern keramisk lampa och jag är mest nöjd med den keramiska lampan.
Under vintern har jag vattnet i gamla grytor sommartid bytas dom till små vattenhoar anpassade för höns med automatisk påfyllning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #6 skrivet: 22 maj-17 kl 12:23 »
Hönsen behöver inte ventilation på vintern. Så sätt igen ventilationen. Sätt sittpinnarna högt med isolation över och vid sidorna.
kretslopp

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #7 skrivet: 22 maj-17 kl 21:33 »
Det är i ett gammalt timrat stall, till viss del isolerat. På gammalt vis med sågspån och tyg i väggarna :)
Hört att höns ska ha runt 5 grader för att inte förfrysa kammen. Mest orolig de dagar då det kan vara rejält kallt ner till 15-20 minus.
Hur gör de då"skogsvilde" ?
Vad har du för grader ungefär til dina höns?
Jag håller med dig att det kan bli dyrt att värma upp hela stallet då dom ska vara i en gammal hästbox.
Var i hönshuset har du satt den keramiska lampan- är det samma som en värmelampa?
Hur många höns har du?



Det blir gärna rejält dyrt att värma upp i hönshuset.
Dessutommså riskerar man att öka parasit trycket ganska rejält då många av parasiterna inte överlever kallgrader.
Dessutom så har de flesta hönsraser en alldeles utmärkt dunjacka som håller dom varma och fina.
Dock skall dom ha det dragfritt då dunjackan inte är vindtät.

Avseende vattnet så finns det flertalet olika lösningar att hålla det frostfritt.

Jag har testa platta, slinga och senaste vintern keramisk lampa och jag är mest nöjd med den keramiska lampan.
Under vintern har jag vattnet i gamla grytor sommartid bytas dom till små vattenhoar anpassade för höns med automatisk påfyllning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #8 skrivet: 22 maj-17 kl 22:15 »
Jag har två hönshus,  i det stora på ca 15 kvm har vi den lilla ruvgruppen om 3-5 djur.
Där hänger den keramiska lampan över vattengrytan.
Hur kallt minns jag inte men det har varierar kallt att det har varit skorpa på vattnet trots lampan.
Inga förfrysningar.
Den andra gruppen på 8 djur bor i "lilla hönshuset" 2,5 kvm med 1 meter i tak. Även dom har keramisk lampa och även här har vattnet nästan frusit.
Inte här heller har det varit förfrysningar.

Bägge husen har öppet ut till hönsgården via sluss och dragfritt.
Eventuellt kommer jag göra en taksänkning över sittpinnarna för den gruppen som bebor stora huset för att förbättra en skvätt då värme stiger och kan man göra ett lock av varmar luft över djuren så kan det göra att dom mår bättre.

Den stora fördelen med att inte värma upp huset är att parasittrycket minskar rejält.

Det som är A&O är att tillse att det inte drar på dom.

Keramisk värmelampa är sak samma som värmelampa men utan sken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #9 skrivet: 22 maj-17 kl 22:41 »
Efter vad jag har förstått är det risk för förfrysning först vid -20C.

Mina höns tillbringar gladeligen hela dagen i växthuset på vintern  även  om det är -10-12 grader där och mycket varmare i hönshuset. Fast här i Stockholmstrakten blir den slags kyla inte långvarig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #10 skrivet: 22 maj-17 kl 22:58 »
Efter vad jag har förstått är det risk för förfrysning först vid -20C.

Mina höns tillbringar gladeligen hela dagen i växthuset på vintern  även  om det är -10-12 grader där och mycket varmare i hönshuset. Fast här i Stockholmstrakten blir den slags kyla inte långvarig.

Apropå växthus så håller en bekant till mig i Värmland som bor uppe på 400 meters höjd sina höns i växthuset på vintrarna utan några problem med förfrysning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #11 skrivet: 23 maj-17 kl 09:16 »
Det blir nog ett alldeles utmärkt hönshus. Vattnet på vintern kan bli ett problem om det fryser. Så det får du tänka ut en lösning.
Vattnet har aldrig fryst när det stått hästar där- men dom kanske alstrar mer värme....

 

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #12 skrivet: 23 maj-17 kl 12:11 »
Mitt hönshus inomhus blir nog på ca 10 kvadratmeter. Och nästan 2,30 m höjd i taket
Det är timrat och isolerat med sågspån, mossa, tygtrasor :)


Jag har två hönshus,  i det stora på ca 15 kvm har vi den lilla ruvgruppen om 3-5 djur.
Där hänger den keramiska lampan över vattengrytan.
Hur kallt minns jag inte men det har varierar kallt att det har varit skorpa på vattnet trots lampan.
Inga förfrysningar.
Den andra gruppen på 8 djur bor i "lilla hönshuset" 2,5 kvm med 1 meter i tak. Även dom har keramisk lampa och även här har vattnet nästan frusit.
Inte här heller har det varit förfrysningar.

Bägge husen har öppet ut till hönsgården via sluss och dragfritt.
Eventuellt kommer jag göra en taksänkning över sittpinnarna för den gruppen som bebor stora huset för att förbättra en skvätt då värme stiger och kan man göra ett lock av varmar luft över djuren så kan det göra att dom mår bättre.

Den stora fördelen med att inte värma upp huset är att parasittrycket minskar rejält.

Det som är A&O är att tillse att det inte drar på dom.

Keramisk värmelampa är sak samma som värmelampa men utan sken.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #13 skrivet: 16 jul-17 kl 22:35 »
Jag förmodar att du inte ska ha hästar i stallet men tänk på att det även i framtiden kan bli problem att återställa hönshuset till stall för hästar. Höns är dammiga små varelser och hästar har känsliga luftvägar som inte tål höns.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #14 skrivet: 18 jul-17 kl 22:20 »
Är det samma med getter? Att man inte kan ha höns å getter ihop? Hade varit trevligt och ha något mer djur i boxen bredvid i framtiden :)


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Hönshus i gammal hästbox
« Svar #15 skrivet: 19 jul-17 kl 00:38 »
Å jag vet faktiskt inte hur getter tål höns. Jag har haft bådadera men inte i samma byggnad. Där jag bott har alltid funnits separata hönshus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser