Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger på maraner?  (läst 16150 gånger)

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
Färger på maraner?
« skrivet: 08 okt-10 kl 22:52 »
Hej!
Jag undrar vilka färger det finns på maraner?
Vad blir det om man korsar en svart/kopparfärgad med en gökfärgad?
Mvh
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färger på maraner?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-10 kl 23:03 »
Finns ett flertal olika färger. Exempel: Svart koppar, blå koppar, gökfärgad, spättad, vit ... mfl. (testa googla).
Själv har jag gulsvartstjärtade.

Vad avkomman blir för något genom svart koppar X gökfärgad beror på vilket av föräldradjuret som är gökfärgat eller som är svart koppar då gökfärgen är könsbunden. Om hönan är gök och pappan koppar så kommer alla hönor att bli svarta, med antagligen kopparinslag. Tupparna får gökfärgad teckning, antagligen med inslag av koppar.

Om tuppen är gökfärgad och hönan svart koppar så blir alla avkommor gökfärgade, förutsatt att tuppen bär på dubbelt anlag för gökfärgen.



 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Färger på maraner?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-10 kl 23:18 »
okej finns det bruna maraner? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färger på maraner?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-10 kl 23:31 »
Vet inte riktigt vad du klassar som brunt. Men såhär ser min höna ut. Tycker hon ser mer brunaktig ut än gul... Men men... ::)



Här är tuppen. Dock har han större kam nu. Bilden är rätt gammal. Han däremot vill jag kalla gul! ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Färger på maraner?
« Svar #4 skrivet: 08 okt-10 kl 23:35 »
jättefina :) men är dom inte mer vetefärgade? :) nä jag tänker mig riktigt bruna typ chockladbruna :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färger på maraner?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-10 kl 23:53 »
Nä, om tuppen kan man inte säga det iaf. En bild på en vetefärgad tupp här under (bild lånad).

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Färger på maraner?
« Svar #6 skrivet: 08 okt-10 kl 23:55 »
okej :) nä för jag är sugen på att försöka ta fram riktigt bruna maraner som fortfarande lägger mörka ägg :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Färger på maraner?
« Svar #7 skrivet: 09 okt-10 kl 09:01 »
Jag träffade på en som sa att han hade korsat in björkfärgade maraner med sina svart kopparmaraner. Finns den färgen, hur ser den ut, och vad händer med kycklingarnas färg vid den korsningen?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färger på maraner?
« Svar #8 skrivet: 09 okt-10 kl 09:11 »
okej :) nä för jag är sugen på att försöka ta fram riktigt bruna maraner som fortfarande lägger mörka ägg :)
Varför inte försöka få fram Maraner av en färg som redan finns i Sverige som lägger riktigt bruna ägg och ha en sådan stabil linje?

Det finns en del Maraner här som lägger mörka ägg men det är inte många som har djur som lägger riktigt mörka. Och det är inte något man får fram i en handvändning.

Ska du ta fram en brun maran måste du korsa in någon annan ras och då kommer du att förlora många generationers arbete på att få bra ägg färg. Det är förvisso kul med långtidsprojekt men jag skulle gissa att ett projekt avla fram brun Maran med riktigt mörka ägg är ett projekt som behöver minst 30 generationer för att få fram en stabil stam av djur med alla önskade egenskaper....

Vetefärgade Maraner finns förövrigt också i Sverige, bla i Löberöd  ;) (nej, det är inte jag som har dem)

Här är en länk till Franska Maran klubben och de färger som finns godkända eller ej. Alla dessa finns förmodligen inte i Sverige dock.
http://marans-club.chez-alice.fr/varieang.htm#varietes
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Färger på maraner?
« Svar #9 skrivet: 09 okt-10 kl 10:34 »
Hej!
Ja jag har funderat på det och var och köpte en svart/koppar höna igår som ja ska korsa med mina gökfärgade och det är nog som du säger att det är bättre :) sen har jag en fråga, varför har kopparmaranen fjädrar på benen medans gökfärgade inte?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Färger på maraner?
« Svar #10 skrivet: 09 okt-10 kl 10:37 »
Hej linkoso!
Är inte detta samma färg som du har på dina maraner?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färger på maraner?
« Svar #11 skrivet: 09 okt-10 kl 10:43 »
Jo, det är det.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Färger på maraner?
« Svar #12 skrivet: 09 okt-10 kl 10:57 »
på hemsidan som azoo-lina länkade till kallade dom färgen: The black tailed Buff variety :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färger på maraner?
« Svar #13 skrivet: 09 okt-10 kl 12:14 »
Och det är på svenska gulsvart stjärtad. :) Buff = Gul på engelskan. Gul orpington heter t.ex. Buff Orpington.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Färger på maraner?
« Svar #14 skrivet: 09 okt-10 kl 12:20 »
okej det har jag aldrig hört innan men man lär sig nått nytt varje dag :D  är den färgen godkänd i sverige?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
SV: Färger på maraner?
« Svar #15 skrivet: 09 okt-10 kl 20:05 »
Har också sökt på maraner och färger och hittade en Belgisk sida,
 http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm
Tyckte dom presenterade färgvarianter bättre än den Franska sidan.

höna_pöna

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Färger på maraner?
« Svar #16 skrivet: 09 okt-10 kl 20:38 »
Jag kläckte ägg av en kopparfärgad tupp med en kopparhöna och två gökfärgade det blev två kopparfärgade tuppar och tre hönor och resten blev gökfärgade tuppar (11 st!). Det gökfärgade verkar vara ett starkt anlag för tuppar iaf ;)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färger på maraner?
« Svar #17 skrivet: 09 okt-10 kl 21:15 »
Jag kläckte ägg av en kopparfärgad tupp med en kopparhöna och två gökfärgade det blev två kopparfärgade tuppar och tre hönor och resten blev gökfärgade tuppar (11 st!). Det gökfärgade verkar vara ett starkt anlag för tuppar iaf ;)
Gökfärgat är könsbundet och dominant så att du fick mycket gökfärgar är inte konstigt ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Buffe

  • Inlägg: 61
    • Halland
SV: Färger på maraner?
« Svar #18 skrivet: 12 okt-10 kl 15:32 »
Blir det färgrent om man korsar blå koppar med svart koppar?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färger på maraner?
« Svar #19 skrivet: 12 okt-10 kl 17:15 »
Ja, det bör det bli. Eftersom blått är svart med blekningsgen. Då får du svart koppar och blå koppar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Färger på maraner?
« Svar #20 skrivet: 12 okt-10 kl 18:34 »
Helt sjukt vad jag har blivit intresserad av maraner :o blir kanske rasbyte när jag skaffar nya höns  ;D

Linkoso och Azoo-Lina(och flera andra) ni verkar ha sån koll på aveln... vart lär jag mig om 'korsar du det med det så får du det' ??? om ni förstår vad jag menar   ::)

Vet ni om det finns många som har maraner i Norra delen av landet? Jag bor i Norrbotten och det är så långt för stackars höns att färdas :'( och det är så kul att köpa lite färdiga djur ibland också och inte bara kläcka själv :-[

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färger på maraner?
« Svar #21 skrivet: 12 okt-10 kl 20:02 »
Linkoso och Azoo-Lina(och flera andra) ni verkar ha sån koll på aveln... vart lär jag mig om 'korsar du det med det så får du det' ??? om ni förstår vad jag menar   ::)


Jag kan inte tala för Linkoso  ;) men min kunskap bygger på ett par hörnstenar.
- Först grundläggande och lite fördjupad kunskap i allmän genetik. Detta gör att jag har en förståelse för teorin bakom och lättare kan ta till mig specialkunskaper.
-Jag har läst en hel del om avel på alla möjliga djur, både pga mitt tidigare jobb och mina intressen.
-Erfarenhet ;) Jag har varit "uppfödare" sedan jag var 10år och hade min första kull marsvin  :D Vissa saker har man lärt sig i teorin först  och sett att det funkar så i verkligheten också :D Andra saker har man lärt sig att det inte funkar i verkligheten som det står i böckerna :-\

Det mesta som finns att läsa om hönsgenetik är på engelska. Har man svårt för att förstå det språket är det lite klurigt.
Om man förstår språket och har lite grundläggande kunskap i genetik är detta en sida som innehåller det mesta utom erfarenhet  ;) Den får man skaffa sig genom att pröva sig fram :D

http://kippenjungle.nl/sellers/page0.html

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JohannaRaoul

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
SV: Färger på maraner?
« Svar #22 skrivet: 12 aug-14 kl 15:44 »
Hej!
Jag vet att det är en gammal tråd men jag undrar vad det blir för färg på den här lilla marantuppen?

Mor är vetefärgad och far är blå/koppar. De hönkycklingar som blivit blå/koppar är svarta som dunkycklingar men denna var vit... Nu ser han ju ut att bli svart/koppar? Hans pappa var också vit som kyckling. Men jag ser en bild högre upp i tråden på vetefärgad tupp och den är ju delvis svart. Jag har efter en rad misslyckade ruvningar fått 4 moderlösa stackare. Hoppas på råd!
Det är bara med hjärtat du kan se det rätta; det som är väsentligt är osynligt för ögat.

JohannaRaoul

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
SV: Färger på maraner?
« Svar #23 skrivet: 12 aug-14 kl 15:49 »
Det är bara med hjärtat du kan se det rätta; det som är väsentligt är osynligt för ögat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser