Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge  (läst 10623 gånger)

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« skrivet: 17 apr-10 kl 23:00 »
Jag har funderingar på att leda upp kall luft från grunden via ett rör genom golvet, upp till ett skåp som jag isolerat med tex frigolit. På detta sättet fås ett kylskåp som borde fungera ganska bra. Jag vet att detta finns i danmark i någon ekoby där min kvinna gjorde ett studiebesök en gång.

Är det någon som kanske byggt liknande eller funderar på? Jag undrar hur det blir med fukt osv i skåpet. Kondens måste det ju bli någonstans känns det som.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #1 skrivet: 17 apr-10 kl 23:47 »
En annan gammal beprövad lösning är ju att bygga matkällare under köksgolvet.
En nackdel med att ta kalluft från krypgrunden är att den ofta luktar "jord" och kan vara rätt bemängd med mögelsporer och sånt.

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 00:12 »
okej,, ja jordkällare har jag redan. Men en till behöver jag inte. Bara för att förvara det viktigaste kylvarorna inomhus. Alltså ett litet skåp i mitt fall.

Kanske kan jag filtrera luften, fast möglesporer är inte roligt ju. Men undrar hur de löste det i danmark.. Kanske inte de tog sin luft från krypgrunden. de kan ha grävt ner ett långt rör i marken bara sen leda in det i huset genom grunden. Ju längre rör desto svalare luft kan man ju tycka...?

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 08:40 »
Man kan få problem med radon med så jag undrar om man inte ska ha att tätt rör som konstant kyls ner av jordkylan och sen sprider den kylan till skåpet? Då slipper man ju även mögelsporerna. Dessutom skulle jag använda mig av en annan sorts isolering som klarar att ta upp den fukt som blir så du inte får några problem med den. Ekoull, linull eller liknande :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #4 skrivet: 18 apr-10 kl 21:07 »
Vi har ett skafferi som tar luft från grunden och sedan har en ventil i toppen som går ut genom ytterväggen. Det har hållit kylskåpstemperatur under vintern utan att vara isolerat (När det blev som kallast fick dörren stå på glänt för att det inte skulle frysa). Nu ligger den på runt 10 grader, så det duger till korttidsförvaring över en stor del av året.

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #5 skrivet: 18 apr-10 kl 23:00 »
Man kan få problem med radon med så jag undrar om man inte ska ha att tätt rör som konstant kyls ner av jordkylan och sen sprider den kylan till skåpet? Då slipper man ju även mögelsporerna. Dessutom skulle jag använda mig av en annan sorts isolering som klarar att ta upp den fukt som blir så du inte får några problem med den. Ekoull, linull eller liknande :)

Men om röret är tätt, kommer då kylan att förflytta sig upp i skåpet på samma sätt? Känns som att det måste vara lite drag för att uppnå önskad effekt.

louise

  • Gäst
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #6 skrivet: 26 apr-10 kl 13:49 »
Jag behöver också tips på svalskåp. Däremot gör det mig inget om det kräver el. Men jag fattar inte ens om det finns färdiga att köpa. Ett kylskåp är ju för fuktigt, så hur får man tag på ett svalskåp? Eller hur konstruerar man ett själv?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #7 skrivet: 26 apr-10 kl 18:05 »
Jag behöver också tips på svalskåp. Däremot gör det mig inget om det kräver el. Men jag fattar inte ens om det finns färdiga att köpa. Ett kylskåp är ju för fuktigt, så hur får man tag på ett svalskåp? Eller hur konstruerar man ett själv?

Äldre fullhöjds kylskåp hade ofta luckor man kunde stänga till halvvägs upp, så att undre halvan inte blev lika kall som överdelen där kylelementet sitter. I och med att den absoluta luftfuktigheten är lika i hela skåpet och den relativa luftfuktigheten aldrig kan nå över 100 % i den kallaste delen (då fälls överskottsfukten ut som kondensvatten eller is på kylelementet) så blir relativa luftfuktigheten förhållandevis lägre i den varmare svalskåpsdelen.

bonden_jansson

  • Inlägg: 38
  • Lever livet Utan E nr
    • Värmland
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #8 skrivet: 26 maj-10 kl 09:53 »
Hej!

En fundering som ploppa upp när ja läste:

Om man tar ett pvc rör som man låter sticka upp en bit över jorden och monterar en vinddriven fläkt som "pumpar" ner luften i röret och resten grävs ner 1,5 m ner och där har man 180 graders böj så det går upp igen där man leder det till ett skåp och sedan ut genom väggen. Då borde luften kunna kylas ner i jorden och med filter borde de blir en bra kvalitet på luften.

Har lite svårt att förklara men ja, man gör sitt bästa.


Mvh
Lever livet Utan E nr så gott det går!

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #9 skrivet: 28 maj-10 kl 13:50 »
http://www.vaxhuset.se/html/jordkylskap.htm
Tänker så här: Om man lägger luftintaget utanför grunden och drar ett slingrande rör som ligger i krypgrunden borde problemet med mögel och lukt vara mindre. Altså enligt samma princip som jordkylskåpet fast man placerar röret på ett annat ställe.
« Senast ändrad: 28 maj-10 kl 13:57 av Kabo »

gurra_58

  • Inlägg: 24
    • Västerbotten
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #10 skrivet: 12 aug-10 kl 22:53 »
Jag har funderingar på att leda upp kall luft från grunden via ett rör genom golvet, upp till ett skåp som jag isolerat med tex frigolit. På detta sättet fås ett kylskåp som borde fungera ganska bra. Jag vet att detta finns i danmark i någon ekoby där min kvinna gjorde ett studiebesök en gång.

Är det någon som kanske byggt liknande eller funderar på? Jag undrar hur det blir med fukt osv i skåpet. Kondens måste det ju bli någonstans känns det som.
Visst men du får ett kylskåp som du kommer ner till minst 15 grader.Problemet är att det är ohyggligt svårt att flytta kyla.Den värms under transport.Tex en fläkt värmer,ett rör du leder genom ger värme osv osv.Om du ändå vill göra detta så måste du använda dig av undertryck i skåpet.Dvs fläkten sitter efter skåpet och insuget är svalare.Men du får ändå inga bra resultat om du inte kan suga luften från tex en brunn som är endast ett par grader varm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #11 skrivet: 07 feb-13 kl 19:06 »
Jag har funderingar på att använda mig av jordkyla för att kyla mitt framtida skafferi. Har sett en sådan lösning på ett ställe, men har inte kontaktinfo till dem nu. De hade ett långt nedgrävt rör, som slutade i en djup "brunn" där luftintaget var. Själva skafferiet var välisolerat och hade en begagnad kylskåpsdörr som dörr. Det höll i princip kylskåpstemperatur året om.

Om det är någon som har info eller erfarenhet av detta, så tipsa gärna!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gullebarnet

  • Gäst
SV: Svalskåp / Kylskåp utan el -Bygge
« Svar #12 skrivet: 16 apr-13 kl 19:40 »
Här står det om ett sånt skåp!

Inspirerande blogg i övrigt också :)

http://36organicm2.blogspot.se/search/label/Jordr%C3%B6r


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser