Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på ny vedklyv  (läst 11055 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #60 skrivet: 27 nov-14 kl 10:15 »
Lite upp i din ände, så främre änden på vedträt vilar lite mer på den inre delen av mothållet, där yxan kommer.

Det ante mej. Bra att veta om jag nån gång mer behöver hantera en sån grej.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #61 skrivet: 27 nov-14 kl 11:34 »
Misstänker att det gäller att hålla koll på kvistar och annat som kan ge överaskande slag eller till och med att biten skjuter iväg i extremfallet.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #62 skrivet: 27 nov-14 kl 18:53 »
Lite upp i din ände, så främre änden på vedträt vilar lite mer på den inre delen av mothållet, där yxan kommer.
Det är bra om man står högre än maskinen, tex på en lastpall, för att få rätt vinkel och då kommer ju ansiktet lite längre från vedträt också :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #63 skrivet: 27 nov-14 kl 19:14 »
Det är bra om man står högre än maskinen, tex på en lastpall, för att få rätt vinkel och då kommer ju ansiktet lite längre från vedträt också :)
Men det finns andra ömtåliga kroppsdelar som hamnar mitt i skottlinjen

Hektor

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #64 skrivet: 27 nov-14 kl 21:13 »
Eller som farsan gjorde en gång, vände handsken fel när han satte i den så klyven gick baklänges.  Resulterade i en rejäl blåtira.  ;D

(hoppas ni vet vad handske är  ;) )

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #65 skrivet: 27 nov-14 kl 21:28 »
Varför inte en Vedklyvspool ? 3 pers skulle få en stark Faxe- eller NE-MA  -klyv begagnad för 2000 kr/pers. Gemensamt för Poolprylar är att de är dyra och att man använder dem vid få tillfällen, exempelvis: bil, klyv.......damsugare ;D

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #66 skrivet: 27 nov-14 kl 22:29 »
Eller som farsan gjorde en gång, vände handsken fel när han satte i den så klyven gick baklänges.  Resulterade i en rejäl blåtira.  ;D

(hoppas ni vet vad handske är  ;) )

Appropå handske så har jag ett mindre trauma från en sån där blå roterande klyvapparat. Det var när jag var ung och grön och nyss förirrat mig ut från den trygga staden. Jag bodde på en kompis gård några veckor och hjälpte till, för att pröva på och lära mig lite. Hans far bad mig att hämta en trefashandske som hängde i vedbon. Kabeln behövdes däremot inte, jag tror den var slut. Så jag skulle kapa bort kabeln och ge honom handsken. Men jag hade ingen kniv eller avbitare till hands. Däremot fanns klyven där, och jag ville spara in några steg. Jag tänkte att klyven är ju en roterande yxa och en yxa duger väl till att kapa kabeln. Jag tänkte mig då typ yxa mot huggkubbe, men tänkte inte på att klyven inte var riktigt sådan. Den hade visserligen yxa men inte huggkubbe, utan två mothåll med utrymme mellan där yxan skulle passera. Dum som jag var startade jag klyven och la in kabeln där yxan skulle passera. Kabeln vek sig förstås och drog med sig handsken. Handsken slog upp ett skrubbsår på min hand. Det var bara tur att handen inte drogs in i klyven. Handsken slogs förstås sönder av yxan. Lite pinsamt att berätta om detta sedan, men framför allt var jag glad att jag klarat mig så lindrigt undan. Min kompis farsa fick köpa en ny handske i stan när han åkte dit nästa gång. Ridå.

andtol

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #67 skrivet: 29 nov-14 kl 14:58 »
Nu har jag köpt den minsta klyven på Jula.

Den fungerar än så länge. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser