Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar  (läst 6073 gånger)

Fälandbo

  • Inlägg: 4
    • Uppland
Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar
« skrivet: 20 jul-14 kl 22:23 »
Tänkte att det kunde vara kul att visa lite finska lanthöns här på Alternativ. Vi har släkt i Finland och vi tog hem en pack ägg av mina kusiner som vi då har kläckt fram i maskin nu, 10 småttingar blev det. Fruktansvärt söta och livliga! ;D 1,5 veckor fyllda för tillfället.

Det jag fått höra om denna ras att den är: härdig, liten, värper & ruvar gärna, lever 5-7 år eller längre (den äldsta i Finland ska tydligen vara 21 år), finns i ett par färger och äggen ligger på runt 50gram.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar med Finlands hönsraser, genbank (?) osv men just denna linje ska komma från Alho-släkten om jag nu inte tappat bort mig helt. Det ska bli spännande att få se hur de blir när de vuxit upp. Just dessa kommer antagligen bli ljust brun/cremespräckliga, 2 av 8 har dessutom svart på vingarna. Försökte hitta en lämplig bild på hur mina kusiners vuxna hönor/tuppar ser ut, ungefär som på denna sida: http://www.twistand.com/kanat_tiedostot/IMG_0075.JPG

Såhär såg kycklingarna ut dag 3!  :)




annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar
« Svar #1 skrivet: 23 jul-14 kl 10:03 »
De ser jättefina ut! Verkar vara en bra ras! Lycka till!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar
« Svar #2 skrivet: 23 jul-14 kl 15:37 »

Fälandbo

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar
« Svar #3 skrivet: 25 jul-14 kl 11:56 »
De ser jättefina ut! Verkar vara en bra ras! Lycka till!


Tacktack!

Här finns det lite bilder http://www.marinmaatiaiset.net/kanat.html


Ja där fanns det ju många fler färger och bilder, kul  :)

..........................
Dagsfärsk bild, nu är det fjädrar lite här och där.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar
« Svar #4 skrivet: 25 jul-14 kl 13:36 »
Jättesöta kycklingar och fina bilder!

På en hemsidan fanns fina värpreden som satt på väggen. Har aldrig sett såna förut. Någon som har erfarenhet?
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dezdemona

  • Inlägg: 496
    • Halland
    • Hispig husägare
SV: Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar
« Svar #5 skrivet: 22 aug-14 kl 15:27 »
Hjälp så gulliga de är! Kul med bilder. Hoppas det blir många hönor av dem. :D
ofrivilligt hönslös

Björnberg

  • Inlägg: 28
  • Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
SV: Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar
« Svar #6 skrivet: 03 jan-16 kl 17:56 »
Hej!
Länken fungerar inte, och jag är urusel på finska. ;)  Har du någon bild på hur dina ser ut idag?

/ Nyfiken
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar
« Svar #7 skrivet: 04 jan-16 kl 09:53 »
Vad roligt! Har aldrig hört talas om dessa. :) Fina bilder också!

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med Finlands hönsraser, genbank (?) osv men just denna linje ska komma från Alho-släkten om jag nu inte tappat bort mig helt.

Såvitt jag vet är genbanken en exklusivt svensk uppfinning. Om jag har förstått det rätt så har t ex Danmark, Norge respektive Island bara en enda lantras per land, och de har inte lika "hårda" bevaringsregler. Hade de kört enligt den svenska modellen så hade de nog delat upp sina lantraser i flera. Gissar att det är likadant i Finland.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Finska lanthöns (Maatiaiskana-) kycklingar
« Svar #8 skrivet: 04 jan-16 kl 11:07 »
ni som är intresserade kan ju gå med i denna gruppen https://www.facebook.com/groups/maatiaiskana/
eller söka på nordgens husdjurssida där det finns info


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sjul, skräptanten, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser