Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora höns  (läst 1412 gånger)

annajohannas

  • Gäst
Hedemora höns
« skrivet: 15 jun-14 kl 14:07 »
Jag undra om Hedemora hönsen är mycket ruvningsbenägna? Har blandning mellan dvärgkochin och brahma, och de ligger och surar mer eller mindre hela tiden, på allt och inget. Hörde någonstans att Hedemora hönan bara ruvar, om det finns ägg, stämmer detta? Hur är denna ras att ha?
Tackar på förhand.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hedemora höns
« Svar #1 skrivet: 15 jun-14 kl 23:24 »
Det går faktiskt att svara exakt på din fråga. Hedemora bevaras i genbank. Där har man fört statistik under 20 år, vilket innebär att man kollat mellan 10 och 15.000 hedemorahönor. Svaret är 32,03 %.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Hedemora höns
« Svar #2 skrivet: 16 jun-14 kl 03:43 »
-Genomsnittet ær som Ronny skrev -drygt 33 %. Det ær rætt lagom, før det betyder inte att alla 33 % ruvar varje år utan att så många har ruvat fram kycklingar någon gång. Mina førsta, sammanlagt 5 st ruvade inte någon gång. Då køpte jag tre høns + tupp från en besættning med vældigt høg ruvprocent och av dom ruvade två st ifjol, men i år har ingen av dom lagt sig æn och jag væntar otåligt.

annajohannas

  • Gäst
SV: Hedemora höns
« Svar #3 skrivet: 16 jun-14 kl 23:49 »
Jag formulerade mig nog lite luddigt, men jag undrar även hur denna ras är, lugn mm?

iggön

  • Inlägg: 24
    • Gästrikland
SV: Hedemora höns
« Svar #4 skrivet: 17 jun-14 kl 12:19 »
Hej !
Jag har fyra hedemora hönor och en tupp sedan ett år drygt.
Som går ute på gården nästan varje dag och pickar.
Jag tycker dom är väldigt sociala och lugna (hönsen alltså )
Tuppen däremot galer jättemycket och är tuff på gården vi har en maktkamp :)
Men han varnar bra tycker jag.
Vi får två till tre ägg om dagen.
En av hönorna har ruvat en del utan att det blivit några kycklingar.
En sak till dom verkar väldigt köld tåliga dom satt ute i hänget sov nästan hela vintern.

Hej hopp !!

regn

  • Inlägg: 63
    • Småland
SV: Hedemora höns
« Svar #5 skrivet: 17 jun-14 kl 13:19 »
Köpte 5 hedemorahöns i höstas som unghöns. Av de 5 har 3 ruvat nu i år. På mina alltså 60 %  ;D

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hedemora höns
« Svar #6 skrivet: 18 jun-14 kl 00:59 »
Mitt svar skall ses statistiskt. Naturligtvis varierar det från flock till flock. Man har inte följt upp individuella hönor utan siffran är det genomsnittliga för alla åren. Det blir ungefär 1 höna av 3 och det tycker jag är lagom. Måste säga att lagom är en bra beskrivning av lantrashöns inklusive hedemora. Hedemora är väl lika lugn eller orolig som andra raser. Det beror nog mest på hur man själv är mot dem.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser